Gå til innhold

3 spm (langt): 1: Når få innkallelse til ord. ul? 2: Er det liv jeg kjenner? Veldig usikker. 3: Kynnere, ligamentsmerter etc...

Anbefalte innlegg

1; Jeg har vært litt frem og tilbake hos lege den siste tida pga stoffskifte, blodtrykk, vekttap osv, men det har vært mye tull med ferie, vikarer, så jeg har ikke fått vært hos min egen lege på veldig lenge... Jeg fant derimot ut at ingen av legene, heller ikke fastlegen, hadde henvist meg til ordinær ultralyd i uke 18.

Jeg har vært på to tidlig ul, den ene hos gyn, og den andre på sykehus. I referatet legen fikk av sykehuset, stod det noe som at "Hun settes ikke opp til kontroll utover rutine ultralyd i uke 18". Legen skulle sende henvisning til sykehuset, men leste referatet, og tok dette som at de hadde registrert meg der, og at jeg kom til å innkallelse. Tidlig ul var i uke 8.

Nå er jeg 15+3 på vei, og uke 18 er jo ikke så fryktelig langt unna! Bør jeg ikke ha fått en innkallelse i posten til nå?! Jeg blir så fortvila over at legen ikke ordner ting ordentlig slik han bør gjøre, og at jeg må gjøre alt selv! Når jeg hadde en blødning i uke 7, ringte jeg til legevakta, de mente det var SA, men neste dag ringte jeg til legekontoret, og min lege var selvsagt på ferie, så jeg fikk vikar, og han sa han skulle fikse time til sykehuset, men av en eller annen grunn skjedde det aldri, så jeg måtte faktisk ringe til sykehuset selv, og da fikk jeg time med en gang! Hva i huleste skal jeg med lege for noe? De sitter bare der og later som de tar tak i ting, men så ender det opp med at jeg må ta saken i egne hender?! (Beklager, det siste der hadde visst ikke noe med resten av innlegget mitt å gjøre...)

2; I uke 13 (jada, jada, vet man sier man ikke kjenner en dritt da, spesielt ikke førstegangs. Jeg må også få si at livmora mi var bare et par cm under navlen den ganga, den tittet opp av bekkenet allerede i uke... når var det? uke 6-8 ei gang.), men to dager på rad, den ene dagen to ganger på helt forskjellige tidspunkter, kjente jeg en sånn svak.. uhm... Jeg vet ikke hvordan det kan forklares. Jeg har lyst til å si bobling, men det var ikke helt det. Det var mer bare en... vel, en... det føltes som et "popp", som når man sier "popp", sånn føltes det, bare veldig svakt. Umulig å forklare! På disse tidspunktene da jeg kjente det, var jeg ikke i "kjenne-etter-spark-modus". Jeg tenkte på noe helt annet alle tre gangene, men fikk meg et støkk hver gang jeg kjente det, og lurer inderlig på om det kan ha vært babyen? Jeg prøvde å kjenne etter mer hver gang jeg kjente det, men da var det som om det aldri hadde skjedd... Det finnes kanskje ingen fasit på om det var det, og hvis det bare var luft etc, så gjør jo ikke det noe. Men nysgjerrig fordiom!

Men idag, 15+3, har jeg TO ganger kjent noe lignende, men med kraftigere trykk. Fremdeles svakt, men det var en ganske lik følelse. Ikke helt bobling, men "popp". Fremdeles umulig å forklare, hehe! Det var på ca samme sted begge gangene, men helt andre steder enn i uke 13 om det skulle ha noe å si, med rundt en times tid mellomrom. Jeg var heller ikke i "kjennemodus" da, men måtte selvfølgelig prøve å kjenne etter når første "popp" kom... Men jeg ga fort nok opp, og så kom det jaggu en gang til!

Jeg må bare si at jeg har mye puls i magen, den kan jeg merke forskjellige steder på magen av og til, og den er også synlig. Magen "hopper" liksom. Jeg lurte på om det kunne vært puls, men det føltes ikke slik. Pulsen føles ikke som "popp", jeg kjenner alltid helt tydelig at det er puls. Når det kommer til luft, spiller det vel ingen rolle om jeg er spesielt luftig eller ikke, eller? Jeg kan jo ha luft i tarmene fordiom jeg ikke føles luftig på noen måte? Jeg er sjeldent luftig, og oppblåst har jeg ikke vært på flere uker, OM det skulle ha noe å si.

Jeg hadde ikke forventa å kjenne liv før rundt uke 20, kanskje til og med senere, da jeg er så distre av meg, og tenker ofte at jeg ikke vil merke noe før ungen sparker så tydelig og hardt at jeg ikke har noe valg enn å merke det.

3; Jeg har ikke fått mage enda, men jeg kan se en kul om jeg ligger nede, da spesielt om morgenen, selv etter at jeg har kommet meg på do. Jeg finner det så fascinerende å bare ligge å se på den etter at jeg har smørt meg inn i det jeg håper kan hjelpe på kommende strekkmerker. Igår, det var ikke engang på morgenen, men da jeg tok en lur på ettermiddagen, så fikk jeg plutselig ganske tydelig magekul igjen. Jeg gikk på do, men kula forble. Så fascinerte meg ble jo liggende å studere den da, og kjenne på den. Den var ikke skjev, men når jeg tok på den, var den hard på den ene sida, ganske høyt oppe ved navlen. Det føltes litt som en ball inni der, kanskje tennisball, eller appelsin. Jeg ble enda mer fascinert, og måtte selvfølgelig kjenne enda mer, og så forsvant den bare! Så jeg ble liggende å bare kose med magen igjen, og så dukket den jaggu opp litt lengre nede, litt mer til den andre sida. Og jeg måtte kjenne igjen! Men etter at jeg hadde kjent litt, forsvant den igjen, og dukket ikke opp på nytt. Kan det ha vært kynnere? Jeg prøvde å finne noe om det på nett, og da leste jeg om ei som hadde opplevd å kjenne en "klump" på størrelse med en... jeg husker ikke hva ho skrev, men jeg tipper det var noe alla appelsin. Ho mente helt klart at det var babyen ho kjente, men alle andre sa det var kynnere fordi det var altfor tidlig å kjenne hvor babyen lå i magen! Noe jeg ville sagt meg enig i, om jeg ikke hadde følt dette merkelige selv. Kan det ha vært babyen, eller er det kynnere? Jeg håper vel egentlig det er kynnere, for babyen er vel rundt... 16 cm nå? Jeg husker ikke helt hvor stor den skal være nå. Den har ikke hode som en appelsin vel?! Hvis den har det, tror jeg at jeg begynner å grue meg til fødselen.... hoh.

Og så er det ligamentsmerter. Jeg hadde mye mens lignende smerter i begynnelsen av svangerskapet, og uke 10-12 hadde jeg mye strekking og litt sviing i bekkenet. Dette gikk over, men de siste dagene har jeg fått vondt i sida, rett ved hofta, når jeg gjør noe tungt. Idag så måtte jeg hoste, og da stakk det til i den ene sida så jeg trodde jeg hadde røket en sene eller noe! Det ga seg etter noen sekunder. Er dette ligamentsmerter, og ingenting å bekymre seg for?

Fortsetter under...

Hei.

Vet ikke hvor du bor, men selv bor jeg i Oslo. Jeg søkte om fødeplass selv - rett og slett fordi det var enklest. Fant et søknadsskjema på nett, som jeg fylte ut og sendte. Kort tid etterpå fikk jeg et brev fra Rikshospitalet hvor de opplyste om at jeg har fått plass der og samtidig ga dato for første ordinære ultralyd (uke 18). Hvis jeg var deg ville jeg ha ringt sykehuset og spurt om du faktisk har fått plass der, og når du evt skal ha ultralyd.

De andre spørsmålene dine kan jeg ikke svare på. Men - jeg synes du burde vurdere å bytte fastlege. Det er veldig enkelt, søk etter "bytt fastlege" på nett. Selv byttet jeg lege rett etter at jeg oppdaget graviditeteten, fordi jeg synes det er viktig å ha en flink lege i en såpass "sårbar" periode av livet. Nå har jeg (endelig) en lege jeg er veldig fornøyd med. Lykke til!

Hei. Vet ikke hvor du bor, men selv bor jeg i Oslo. Jeg søkte om fødeplass selv - rett og slett fordi det var enklest. Fant et søknadsskjema på nett, som jeg fylte ut og sendte. Kort tid etterpå fikk jeg et brev fra Rikshospitalet hvor de opplyste om at jeg har fått plass der og samtidig ga dato for første ordinære ultralyd (uke 18). Hvis jeg var deg ville jeg ha ringt sykehuset og spurt om du faktisk har fått plass der, og når du evt skal ha ultralyd. De andre spørsmålene dine kan jeg ikke svare på. Men - jeg synes du burde vurdere å bytte fastlege. Det er veldig enkelt, søk etter "bytt fastlege" på nett. Selv byttet jeg lege rett etter at jeg oppdaget graviditeteten, fordi jeg synes det er viktig å ha en flink lege i en såpass "sårbar" periode av livet. Nå har jeg (endelig) en lege jeg er veldig fornøyd med. Lykke til!

Hvor fant du dette fødeskjemaet?! Hvilken side?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...