Gå til innhold

Når lærte ditt barn å sykle uten støttehjul? Hvilke sykler har de hatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når fikk de sin første sykkel? Og når fikk de den neste sykkelen?

3-hjul?

balansesykkel?

sparkesykkel?

2-hjul m/støttehjul?

Så til slutt, når lærte de å sykle uten støttehjul?

Lurer sånn på hvilken sykkelvei jeg skal velge :) Har ikke råd til å kjøpe alle, og lurer på hva som lønner seg..

Skrevet

Eldste begynte med balansesykkel da han var rundt tre år. Det var helt genialt. Han ville aldri bruke sykkel med støttehjul og syklet plutselig en dag helt selv på vanlig sykkel uten støttehjul da han var nesten fire år gammel. Takket være balansesykkelen trengte han ikke øve noe.

Yngste derimot nektet balansesykkel og ville bruke sykkel med støttehjul, dessverre. Hun var over fire år før hun syklet uten støttehjul og måtte øve en del før hun klarte det.

Skrevet

Fikk trehjulssykkel med sånn stang som man kan dytte dem med når han var ca 2.

Når han var 3 fikk han sykkel med støttehjul.

Lærte seg å sykle uten støttehjul når han var 4,5, da fikk han seg en litt større sykkel enn den med støttehjul :)

Minste blir 3 senere i år og hun kan ikke å sykle på vanlig sykkel ennå, har begynt litt på trehjulssykkelen.

Skrevet

Ps: Eldste lærte å sykle uten støttehjul helt selv, og lite med øving :)

Skrevet

Han fikk 3hjulssykkel da han var 1,5år, men det tok selvfølgelig tid før han klarte å sykle ordentlig på den. Sparkesykkel har han brukt mye i barnehagen, både med tre og to hjul. Sparkesyklene de har der har mye bredere dekk enn de man pleier å ha hjemme, så det er nok lettere å holde balansen på dem. Sparkesykkel med tre hjul fikk han til 3årsdagen hjemme og til 4årsdagen fikk han sparkesykkel med to hjul, den hadde han full balanse på med en gang.

Tohjulssykkel fikk han ca 3mnd før han ble 4år og da hadde han støttehjul på den. Rett etter 4årsdagen forlangte han at vi tok dem av og etter et par runder frem og tilbake i gata syklet han uten problemer.

Det som er viktig når man kommer så langt som å skulle ha tohjulssykler er å passe på at de ikke er for store. Vår gutt brukte første en som han akkurat rakk ned til bakken med og den syns han det var ubehagelig å sykle på. Han hadde god balanse, men han hadde problemer med å stoppe, så heldigvis fikk vi låne en som var litt mindre som han syklet veldig bra på.

Skrevet

Tror jeg kjøpte balansesykkel til eldste når hun var rundt 2år, men hun var ikke innteressert i å sykle av noe slag så den sto fint i garasjen i flere år. Hun hadde også trehjulsykkel, men en ble bare lekt med ikke syklet med.

Hun ble innteressert i å sykle da hun var 4år og på noen få mnd med balansesykkel og vanlig sykkel med støttehjul så forsvant støttehjula av.

Lillesøster har syklet rundt på trehjulssykkel fra hun var året. 3hjulssykkelen vi har er veldig liten, så passer til små barn også er den enkel å sykle på. Ikke som de i plast som fåes kjøpt om dagen, vår ser ut som de gamle vi hadde når vi var barn.

Og balansesykkelen har hun lekt seg med fra hun var rundt året og skjønte hvordan hun skulle komme seg på.

Støttehjula på sykkelen hennes ble fjernet når hun var 2,5år da var hun stor nok og prøve å skru de av selv. Syklet støtt fra første tråkk.

Har ett tantebarn også som syklet rett før 2års dagen sin, der rakk de ikke sette på støttehjulene på den lille sykkelen etter storebroren. Han lånte balansesykkelen fra oss.

Jeg ville kjøpt en passe liten balansesykkel og etterhvert en sykkel med støttehjul. Og om du ikke har så mye penger ville jeg kjøpt sykkelen på loppemarked, der er det veldig mange fine småsykkler til ungene. 6åringen her i huset kjøpte seg ny sykkel på loppemarked i sommer, hun fant den fine sykkelen (og hun som hadde spart seg opp penger til å kjøpe ny i butikken, men hun falt helt for sykkelen. Og så stolt når lommeboka nesten ble urørt)

Skrevet

Her har de hatt det meste. Syklet på 3hjuls sykkel fra litt før 2 års dagen, minste var ikke så intressert så han syklet ikke så mye. Ved 2 års alder fikk de også sparkesykkel, de micro med to hjul foran og et bak. Utrolig lette og manøvrere. Sykkel med støttehjul fikk eldste noen mnd før 3 års dagen, og litt før han ble 4 fikk han 16tommer sykkel den som er større enn begynnersyklene. Støttehjulene forsvant rett etter 4 års dagen, og han mestret det helt supert, har hatt et eller to fall siden, og det er 3 mnd siden nå. Men helledussan for ei fart de får! Har også hatt balansesykkel, en perfekt liten en i aluminium, den har de frest rundt på fra de var 1,5 år. Mye kjøretøyer her i gården, har også x antall traktorer og motorsykler.....Gøy med aktive gutter!

btw, er det fine ting å ønske seg i bursdagsgave om man ikke har mulighet til å kjøpe så mye forskjellig, ingen fasit, unger liker så mye forskjellig.

Skrevet

Kjøpte sparkesykkel da hun var 1,5. Hun var kjempeflink og fikk det til med en gang. Elsker den sparkesykkelen. Blir liksom ikke så mye somling når vi skal gå en plass, vi holder mer mitt tempo elelr så jogger jeg etter henne ;)

Fikk også sykkel med støttehjul nå i sommer som også var veeeldig populært men hun har ikke lært seg å bremse ennå :-/ Så jeg syns det er mer stress. Hun er 3 år (i dag faktisk) ;) og ser for meg at hun kan begynne å sykle uten støttehjul når hun nærmer seg 4.

Skrevet

Syklet uten støttehjul 3,5 år gammel, etter en måned med balansesykkel. Genial sak!

Trehjulsykkel kom vel til hus rundt toårsdagen.

Tohjulsykkel med støttehjul til treårsdagen, men de utvikler så feil balanse av det at til neste dropper vi støttehjulene. Først trehjulsykkel, deretter balansesykkel og så tohjulsykkel uten støtte.

Vi fikk rettet opp den feilinnstilte balansen medbalansesykkelen i løpet av en liten måned, og vips, så kunne barnet sykle selv..

Skrevet

Min gutt er 5 år om noen uker. Sykler fortsatt på sin gamle sykkel med støttehjul, men nå har han fått 16" sykkel uten støttehjul, så kanskje etter helgen sykler han uten?

Skrevet

Han fikk den minste, 12" er det tro, med støttehjul av sin farmor. Var ikke så veldig glad for det jeg. Hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe med støttehjul. Men så skrudde vi de av for å teste, og da syklet han bare helt uten. Men var vanskelig å forstå bremsing ol i starten, så ville ha på støttehjulene da. Vi skrudde de helt øverst, men tok ikke lang tid før han var en racer uten. Så 4,5 var han vel.

Skrevet

Gutten min blir 4 om noen mnd, og han sluttet med støttehjul for en uke siden :-) han hadde bedt de i bhg om å fjerne de, og det gikk kjempefint etter et par dager :)

Skrevet

Min kan, men vi har ikke kjøpt ordentlig sykkel til ham (han har balansesykkel), for da går det for fort og hodet hans henger ikke med når det gjelder bremsing ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...