Meg og alle gutta Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 og som vil fortelle litt om hvordan opperasjonen var og tiden etterpå? er det noe man må endre på kostholds messig? ble alle plager borte? jeg har slitt med gallesteins annfall så lenge jeg kan huske. Men har utrolig nok aldri fått noen diagnose før i dag. hadde et anfall på fredag og har fortsatt smerter og ganske høy feber så fikk påvist galleblære betennelse og skal opereres snart.
L-8 Skrevet 10. september 2012 #2 Skrevet 10. september 2012 Mamma har det! Hun hadde galleanfall som var helt grusomme! Operasjonen var null problem (kikkehull) og hun har det mye bedre nå! Frem til operasjon bør du jo holde deg til et fettfritt kosthold, og det anbefales vel ikke å spise mye fett etter operasjonen heller. Sure oppstøt kan komme av både for mye og for lite magesyre, så mamma spiser mye ingefær, for det er visst fint for å regulere det. Tror egentlig ikke hun tenker så mye over at hun har fjernet galleblæren.... Men det var jommen godt hun gjorde det!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #3 Skrevet 10. september 2012 Jeg ble operert for 3 år siden, og ble kvitt alle plager med en gang. De sa man skulle være like forsiktig med fett etter operasjonen som før, men jeg har ikke vært det. De første månedene fikk jeg diare om jeg spiste fettrik mat, men nå merker jeg ingenting til at jeg ikke har galleblære.
Meg og alle gutta Skrevet 10. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2012 takk for svar:) jeg har slitt med dette siden barndommen. var hos en lege som mente d var magesår.. mamma sliter med det samme og har aldri fått noen diagnose. har liksom bare levd med det og tenkt at det ikke er noe farlig ettersom mamma har de samme smertene. ja et gallesteins anfall er virkelig vondt. Jeg er ikke til å snakke til når det står på som verst.. krabber rundt på gulvet, kaldsvetter og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. føler at jeg ikke får puste. jeg fødte nr 2 for 1 mnd siden og på fredag da jeg fikk ett nytt gallesteinsannfall tenkte jeg at det å føde er deilig i forhold. da har man som oftest pauser mellom smertene.. mine anfall varer lenge. 12-24 timer er vanlig for meg før det slipper taket. det har hendt at jeg har fått et nytt anfall dagen etterpå. man blir jo helt utslitt. Godt å få en diagnose og behandling så man blir kvitt problemet, men syns tanken på å fjerne et organ er ekkelt. hehe:-) Galleblæra er vel der for en grunn.. Dette med kosthold og passe på å ikke spise feit mat har jeg nok bare godt av ettersom jeg har noen kg for mye. Men vil jo gjerne kunne kose meg til jul etc.. Hva skjer etter en ribbemiddag feks når man ikke har galleblære? får man smerter?
Bella Swan Skrevet 10. september 2012 #5 Skrevet 10. september 2012 Jeg har operert vekk galleblæren. Og gikk gjennom et helvete etterpå. Fikk beskjed om at operasjonen var vellykket, men hadde ekstreme smerter etterpå. Ente med 4 dager på intensive og over 3 uker på sykehus:( fikk galle lekkasje etter operasjonen, var døden nær. Har ingen plager nå over et år etterpå, utenom noe ubehag i magen inni mellom. Kan spise det jeg vil, og det er jo også poenget med operasjonen. Ønsker deg lykke til.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #6 Skrevet 10. september 2012 Hva skjer etter en ribbemiddag feks når man ikke har galleblære? får man smerter? I mitt tilfelle: Ingenting. Like etter operasjonen ville jeg nok fått det litt travelt med å gå på do, og det som kom ut var flytende og luktet ekstremt ille. Og mannen klaget over vondt lukt på natta. Men alt det er helt borte nå. Smerter vet jeg knapt hva er lenger, sammenlignet med før operasjonen. #3
LykkeligSomMamma Skrevet 10. september 2012 #7 Skrevet 10. september 2012 Fjernet den for to år siden etter galleblærebetennelse av en annen verden. Sleit mye med anfall før det. Operasjonen gikk supert men de bruktw 3 timrr siden blæra var stygg (kirurgens ord). For meg var det et nytt liv i vente etterpå, kan spise alt jeg vil :-)
Honningmelon Skrevet 10. september 2012 #8 Skrevet 10. september 2012 Opererte den bort for 7 år siden og plages fortsatt med magen. Selve operasjonen og tida etter gikk fint. Alle anfallene ble borte. Men, jeg sliter veldig når jeg skal innta måltider på tom mage. For eks. frokost eller hvis det har gått lenge mellom måltidene. Da får jeg skikkelig mageknip og må løpe på do flere ganger. Utenom dette spiser jeg hva jeg vil.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 10. september 2012 #9 Skrevet 10. september 2012 Det er 10 år siden jeg fikk fjernet min galleblære, og bortsett fra at jeg sliter med fet mat og en god del diare, så tar jeg heller det enn de helv***s gallesmertene! Jeg fikk i tillegg til gallesmertene, akutt pankreatitt og ble veldig, veldig syk. Selve operasjonen var jo bare en liten bagatell med tre små hull på magen. :-)
Høytoppåfjellet Skrevet 10. september 2012 #10 Skrevet 10. september 2012 Jeg fjernet min i 2009 Kikkhull-operasjonen gikk helt greit bortsett fra at de feilberegnet vekten min og først ga meg for lite smertestillende når jeg skulle våkne opp, for så å gi meg alt for mye etterpå. Jeg måtte ligge på sykehuset over natten og sove ut "rusen" Nå kan jeg faktisk spise en del ting som jeg ikke kunne før uten å få diaré nesten hver eneste gang. Magen min har blitt mer stabil, selv om det fremdeles hender jeg blir dårlig i magen av "normal" mat. Jeg fikk forresten gallesteinen min med hjem! Den ser ut som akkurat som en sånn dundersalt bonbon
Frøken Ubesluttsom Skrevet 10. september 2012 #11 Skrevet 10. september 2012 Jeg ble operert for 3 år siden, og ble kvitt alle plager med en gang. De sa man skulle være like forsiktig med fett etter operasjonen som før, men jeg har ikke vært det. De første månedene fikk jeg diare om jeg spiste fettrik mat, men nå merker jeg ingenting til at jeg ikke har galleblære. Signerer denne. Jeg oppererte for ca 2 år siden. Operasjonenh var bare barnemat i forhold til smartene førut. Sjøl om jeg var uheldig å få infeksjon i ene oprasjonssåret. Gikk bra det og.
skyblue Skrevet 10. september 2012 #12 Skrevet 10. september 2012 Jeg opr i 05 og fikk et nytt liv hadde det i 4 år. Fikk også med mine 52!! steiner hjem ) Nå kan jeg spise hva jeg vil, men måtte passe på en stund etter opr, ikke spise fet mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå