Gå til innhold

Trenger sårt råd om nattesøvn for ei som akkurat har blitt storesøster!

Anbefalte innlegg

Storesøster på 3 år våkner alltid når vi legger oss og vil sove sammen med oss. Problemet er at lillesøster er bare 2 uker og sover med oss i senga. Så 4 stk blir litt trangt. Merker dette er sårt for storesøster og prøvd å få det til. Altså jeg og lillemor på den ene siden og pappa og hun største på den andre. Jeg og minste må ha mest plass. Men ingen får jo sove, enten ligger storesøster å prater eller så er lillemor urolig. Vi har samsovingseng, men der nekter lille å ligge enda. Vi prøver å forklare storesøster at lille snart skal på eget rom osv, at hun selv må få sove godt siden hun skal i barnehagen og må ligge på rommet sitt osv, men det ender i hyling og uttalige ganger vi må følge henne til og fra våres rom. Mens lille skal ammes eller bysses eller noe sånt.

Ganske vondt i mammahjertet mitt når hun største reagerer sånn, helsesøster anbefalte oss til og med å ikke være for strenge med storesøster og la henne sove hos oss. Ekstra sårt når vi ikke får det til. Madrass på gulvet er det ikke plass til, kan selvfølgelig få det til, men da må alt på rommet flyttes på! Noen som har tips og erfaringer å dele med meg? Er ikke noe sjalusi på dagtid fra storesøster, alt kommer om natta, da det sikkert er sårt at vi tre er på soverommet sammen, og hun har pleid å sove innimellom hos oss før hun lille kom.

;(

Fortsetter under...

Jeg har ikke egne erfaringer på dette området da vi etterstreber at våre to skal sove i sine senger fra de ble født, men som helsesøster sa til meg da jeg var spent på det med å ha to barn "den eldste vet og kan mer..hold på hennes rutiner slik at ikke familieøkningen blir for vanskelig". Så hva med å ha den lille i egen seng eller vugge og la den store sovne hos dere for så å flytte henne over i sin seng slik at du har plass når ammingen melder seg? Vi har hatt vår på 12 uker i vugge og det har gått veldig fint til nå, nå vil hun ha mer nærhet. Jeg liker å ha sengen for meg selv og er redd for at det skal bli for varmt eller trangt for den lille. Den eldste vår på 17 mnd har aldri villet sove med oss da hun ikke er vant til det :) Lykke til uansett og gratulerer så masse med enda en baby :)

Vi hadde minste i egen seng ved siden av vår og så kunne storesøster komme inn og legge seg sammen med oss, hun la seg imidten så kunne jeg ha lillesøster ved siden av meg når hun skulle ha mat, dette varte bare en periode så sluttet hun og komme inn, nå kommer hun av og til ganskje sjeldent,, men vi har enda ikke nektet henne det og hun er 5 år. lillesøster sover nå hele natten i egenseng så det er god plass i foreldresengen her sa storesøster at det var urettferdig at lillesøster fikk sove sammen med oss alene så derfor lot vi henne og få lov.

Vi samsover jo ikke, men hva med at far rett og slett sover inne hos storesøster en periode? Det gjør vi. Så da sover jeg og babyen i vår seng, og pappa og storesøster på hennes rom. Ingen er alene, og det knytter også far og støresøster tettere sammen.

Vi tenker ha det sånn inntill lillesøster skal sove i egen seng inne på storesøsters rom.

Takk for svar=)

Vi har sånn seng som man fester til foreldre sengen, om dere skjønner hva jeg mener. Men der vil ikke lille ligge enda. Prøver hver kveld da, holder ut i ett par timer før jeg legger henne i senga vår oppå hennes egen dyne og en annen liten dyne oppå henne igjen. Senga hennes er da på siden hennes, så hun får ikke falt ut, og jeg ligger litt unna henne, hun får liksom ikke sove uten å ha sovna til puppen. Regner med dette retter seg når hun blir trygg. :)

Det er sånn som dere har gjort jeg håper å kunne ha gjort selv, altså lille i egen seng og hun største i vår. Før lille kom, så kom hun inn innimellom å la seg sammen med oss. Og vil gjerne holde litt på det, sånn at det ikke blir så kræsj for henne. Får jobbe mer med å få lille til å sove i senga si sjøl. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...