Gå til innhold

Lager dere maten selv? Eller kjøper halvfabrikata?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg forstår rett og slett ikke det med at mat fra bunnen skal ta så mye mer tid? Bruker nesten aldri mer enn 30 min på middag, ofte 15...
Middagstips på 15 min vil jeg gjerne ha, kanskje lage en egen tråd med det til og med.. I dag er vi hjemme fra jobb 16.00, eldste skal møte på fotballkamp 16.40, nest eldste på trening 17.00 og lillesøster på ballett 18.00. Har ikke mange minuttene på å lage middag da gitt ;)
Planlegging, planlegging, PLANLEGGING!! Du visste vel i går også at dere fikk det travelt i dag? Hvorfor ikke forberede middagen dagen før? Tid er en dårlig unnskyldning.

Fordi man ikke gidder å bruke hele kvelden på matlaging? Siden man har annet husarbeid, unger, mann og gjerne egne hobbyer å styre med før man stuper i seng? Ikke alle er interessert i matlaging. Klart man kan få det til på 30 minutter, men da må man kunne ganske mye om matlaging, planlegge nøye osv. Som sagt, hvis interessen mangler, så blir sånt vanskelig. Jeg synes IKKE tomatsuppe med pølse er noe særlig til ordentlig middag. Suppe skal inneholde forskjellige typer grønnsaker og kjøtt/fisk/poteter. Ikke tomat, pasta og pølse. Pastarett er heller ikke noe ORDENTLIG sunn middag. Forresten, pølse er halvfabrikata, så hvis dere putter det i tomatsuppe, så bruker dere jo halvfabrikata, og ikke alt fra bunn.

Skrevet

Jeg har buljong i skapet, men koker helst kraft selv. Ost, egg og melk kjøper jeg alltid, smør lager jeg kun til jul, kjøper ellers i året. Kjøper makrell i tomat, fullkornspasta, sennep... Hmm, og mel og sånt, i den grad i bruker det kjøper jeg.

Men har da virkelig kjøpt både posesuppe, pølser og Grandiosa jeg også! Bare ikke så ofte...

Skrevet
Vil svært gjerne ha en hel ukesmeny med tips til hjemmelagede middager som bare tar 15-30 min, og da helst ikke bare supper eller en fiskefilet med råkost ;) Her går det i begge deler og skulle gjerne laget alt fra bunnen av... men gjør jeg det går det fort vekk 1 time til matlaging og har ikke alltid tid til det dessverre:s

Og i tillegg er vi alle hjemme kl 16.30 :) Og når barnet legger seg kl 18.30, så vil man jo gjerne ha litt tid sammen og ikke holde på med middagen så lenge ;) Tar i mot tips!!

Skrevet

Ta f.eks kjøttkaker. Lag de på forhånd og frys de. Ta vare på kraften og bruk den til saus. Sausen lager du kvelden før. Ertestuing: kjøp tørkete erter og legg de i vann i helgen og kok de dagen etter. Rør kraftig, smak til med salt g pepper og n klart smør. Frys ned i egnet emballasje, ta opp kvelden før. Det eneste du da trenger å gjøre samme dag er å koke poteter, vi pleier ikke skrelle de men det kan en fint gjøre kvelden før og da er det bare å sette de på plata samt varme kjøttkaker i saus og ertestuingen.

Det beste er vel å kjøpe malt kjøtt hos slakter, jeg bruker karbonadedeig istedet om ikke er tilsatt noe.

Idag har jeg fri, dermed har jeg forberedt to middager og bakt brød og rundstykker. Vi er ikke helt nazi på hjemmelagd altså, men kjøttkakene feks, smaker mye bedre hjemmefra.

Skrevet
Ta f.eks kjøttkaker. Lag de på forhånd og frys de. Ta vare på kraften og bruk den til saus. Sausen lager du kvelden før. Ertestuing: kjøp tørkete erter og legg de i vann i helgen og kok de dagen etter. Rør kraftig, smak til med salt g pepper og n klart smør. Frys ned i egnet emballasje, ta opp kvelden før. Det eneste du da trenger å gjøre samme dag er å koke poteter, vi pleier ikke skrelle de men det kan en fint gjøre kvelden før og da er det bare å sette de på plata samt varme kjøttkaker i saus og ertestuingen. Det beste er vel å kjøpe malt kjøtt hos slakter, jeg bruker karbonadedeig istedet om ikke er tilsatt noe. Idag har jeg fri, dermed har jeg forberedt to middager og bakt brød og rundstykker. Vi er ikke helt nazi på hjemmelagd altså, men kjøttkakene feks, smaker mye bedre hjemmefra.

Problemet mitt er at vi kommer hjem kl 16:30, så skal ungene gjerne på trening, så er det hjem, kveldsmat, leggetid, lesing før leggetid, så husarbeid, så har jeg en hobby jeg driver med, og så SKAL man ha kvalitetstid med mannen. Ditt opplegg høres mye ut at man står halve kvelden og lager mat.

Skrevet (endret)

Jeg baker ikke brød, lager ikke fårepølse eller yster ost, så dette kjøper jeg ferdig. I forhold til middag lager vi det meste fra bunn, utenom vossakorv og så har vi noen ganger kjøpt rema tusen sine sliders i sommer. Samboeren min fisker mye og lager fiskekaker selv. Han liker ikke fiskeprodukter fra butikken, så bare en sjelden gang har vi findusprodukter, tror vi har hatt det to ganger hitil i år, da var han på jobbreise. Sauser, stuinger og supper lager vi fra bunn.

Endret av hit og dit
Skrevet

Mest fra bunnen av, men litt halv (og hel) fabrikata. Kommer jo an på hva en legger i "fra bunnen av" også. Jeg bruker gjerne litt buljongterninger, tomatpurré osv, er det fra bunnen av?

Men at det er like raskt med hjemmelaget som med ferdigmat... Nei, den må dere lenger ut på landet med altså! Kanksje om det er snakk om mat til bare 2-3 personer så er det nesten like raskt, men når man må lage store porsjoner tar det som regel mye mer tid også. Og selv om man lager til ting kvelden før tar det jo fortsatt tid. Potetene skreller ikke seg selv uansett om det er snakk om kveld eller en ettermiddag ;) Når det er sagt så foretrekker ejg jo å lage hjemmelaget mat selv, bare synes det er noe stort tull å begynne å skulle argumentere for hjemmelaget med å hevde at det er like raskt. Det er det ikke! Potetstapp f.eks bruker jeg ca 20 min på lage fra bunnen av om man eksluderer koketid, med koketid går det 35 min (skrelle, dele opp, stappe, blande i smør og melk, krydre og smake til), mens fra pose tar det maks 7-8 minutter inkludert oppkokingstid. Men jeg lager likevel hjemmelaget når jeg har tid fordi det smaker best :)

Jeg bruker max ti minutter på hjemmelaget potetmos. Hvordan? Setter på vannkokeren, skreller potetene, kutter dem i ganske små biter, heller over kokende vann og lar de koke noen minutter, mash mash, melk, smør og krydder = ferdig potetmos.

Skrevet
Mest fra bunnen av, men litt halv (og hel) fabrikata. Kommer jo an på hva en legger i "fra bunnen av" også. Jeg bruker gjerne litt buljongterninger, tomatpurré osv, er det fra bunnen av? Men at det er like raskt med hjemmelaget som med ferdigmat... Nei, den må dere lenger ut på landet med altså! Kanksje om det er snakk om mat til bare 2-3 personer så er det nesten like raskt, men når man må lage store porsjoner tar det som regel mye mer tid også. Og selv om man lager til ting kvelden før tar det jo fortsatt tid. Potetene skreller ikke seg selv uansett om det er snakk om kveld eller en ettermiddag ;) Når det er sagt så foretrekker ejg jo å lage hjemmelaget mat selv, bare synes det er noe stort tull å begynne å skulle argumentere for hjemmelaget med å hevde at det er like raskt. Det er det ikke! Potetstapp f.eks bruker jeg ca 20 min på lage fra bunnen av om man eksluderer koketid, med koketid går det 35 min (skrelle, dele opp, stappe, blande i smør og melk, krydre og smake til), mens fra pose tar det maks 7-8 minutter inkludert oppkokingstid. Men jeg lager likevel hjemmelaget når jeg har tid fordi det smaker best :)
Jeg bruker max ti minutter på hjemmelaget potetmos. Hvordan? Setter på vannkokeren, skreller potetene, kutter dem i ganske små biter, heller over kokende vann og lar de koke noen minutter, mash mash, melk, smør og krydder = ferdig potetmos.

Den hørtes kornete/ melete ut, jeg bruker hvertfall 1 time på hjemmelaget potetmos, liker ikke at poteten er kornete/ melete, den må få koke ut i melken!!!

Skrevet

All middag fra bunnen, men kjøper brød.

Skrevet

Men hvorfor kan ingen si hvor grensen går mellom helt hjemmelaget og halvfabrikat da?

Skrevet

Men hvorfor kan ingen si hvor grensen går mellom helt hjemmelaget og halvfabrikat da?

Jeg tenker at det handler om hvorvidt det er en råvare eller et behandlet produkt du kjøper. Jeg vil egentlig kalle kjøttdeig råvare siden det bare er kvernet kjøtt, mens pølser er et behandlet produkt.

Skrevet
Jeg tenker at det handler om hvorvidt det er en råvare eller et behandlet produkt du kjøper. Jeg vil egentlig kalle kjøttdeig råvare siden det bare er kvernet kjøtt, mens pølser er et behandlet produkt.

Beundrer dem som aldri kjøper pølser, fiskepinner, fiskekaker, kjøttkaker og lignende ferdig fra butikk, men lager dette selv hver dag. Men mulig de ikke spiser denne type mat da.

Min erfaring er at det er tilnærmet umulig å bruke mindre enn 30 min på å lage middag, også med halvfabrikata involvert.

Men har man 20 min fra man kommer hjem til noen skal på trening, så ville ikke jeg prioritert middag i det hele tatt, stakkars barn som må på trening med tung middag i magen. Hvorfor ikke la dem spise noe lett etter skoletid og ta middagen seinere, i stedet for kveldsmat?

Skrevet

Dette er vanlige hverdagsretter hos oss som ikke tar lang tid:

*Koteletter med brokkoli/blomkål/rosenkål. Av og til lager jeg en purè i tillegg av f.eks pastinakk og persillerot, da tar det litt lenger tid. Hvis ikke er dette en 15 min middag.

*Kyllingssalat. Kjapt enkelt og veldig godt

*Omelett med div.

*Supper i alle varianter, kjempe godt og enkelt å lage.

*Steker karbonadedeig. Når den begynner å bli ferdig hiver jeg oppi 1 oppkuttet løk. Når løken er mørnet tar jeg ett glas tomatpurè over (evt en boks cherrytomater som jeg har hatt i blendere). Tilsetter 1/2 terning buljong og ett glass vann.

Så kutter jeg opp en rød paprika og en 1/2 agurk i små biter og hiver oppi. Serveres med ris m/bønner.

Denne er kjempe god og tar ikke mer enn 20 min.

Dette er stort sett den eneste retten vi har ris eller poteter osv til, røver å bruke det så lite som mulig. Det er godt med varme tortillas til istedenfor ris også.

*Kjøttkaker er jo kjempe raskt å lage også. En pakke karbonadedeig, 1 egg, salt, pepper, geriljermel.

Denne pleier jeg å lage en brun saus til og rotpurè. Alt sammen på rundt 25min.

Dette er stort sett den eneste retten vi har ris eller poteter osv til, prøver å bruke det så lite som mulig.

Jeg er alene med datteren min og vi er stort sett ikke hjemme før fem.

De fleste rettene blir det rester av og da har enten datteren min eller jeg det som lunsj dagen etter.

Skrevet
Ta f.eks kjøttkaker. Lag de på forhånd og frys de. Ta vare på kraften og bruk den til saus. Sausen lager du kvelden før. Ertestuing: kjøp tørkete erter og legg de i vann i helgen og kok de dagen etter. Rør kraftig, smak til med salt g pepper og n klart smør. Frys ned i egnet emballasje, ta opp kvelden før. Det eneste du da trenger å gjøre samme dag er å koke poteter, vi pleier ikke skrelle de men det kan en fint gjøre kvelden før og da er det bare å sette de på plata samt varme kjøttkaker i saus og ertestuingen. Det beste er vel å kjøpe malt kjøtt hos slakter, jeg bruker karbonadedeig istedet om ikke er tilsatt noe. Idag har jeg fri, dermed har jeg forberedt to middager og bakt brød og rundstykker. Vi er ikke helt nazi på hjemmelagd altså, men kjøttkakene feks, smaker mye bedre hjemmefra.

Problemet mitt er at vi kommer hjem kl 16:30, så skal ungene gjerne på trening, så er det hjem, kveldsmat, leggetid, lesing før leggetid, så husarbeid, så har jeg en hobby jeg driver med, og så SKAL man ha kvalitetstid med mannen. Ditt opplegg høres mye ut at man står halve kvelden og lager mat.

Det kan kanskje se slik ut, men når jeg først lager kjøttkaker og Ertestuing så lager jeg masse og fryser ned. Står jo ikke hver søndag og lager 6 kjøttkaker og 500 gram erestuing. Alt ligger i planleggingen, sa slipper en å stå halve kvelden på kjøkkenet å lage mat.

Skrevet

Jeg lager alt fra bunnen av, men lager ofte i store mengder så vi kan fryse ned. Enkelte dager er det mye som skjer på ettermiddagene, og da er det greit å ha god mat tilgjengelig.

Vi har aldri kjøpbrød, både det og rundstykker baker jeg selv. Hjemmelaget mat er jo mye mye bedre enn kjøpt :)

Jeg har alltid laget mat fra bunnen av, men det er fordi jeg er glad i å lage mat.

Skrevet

Vel, å skrelle 1,5 kg poteter tar meg normalt minst 10 min bare det, så skal de deles opp, og så må jeg sette på vannkokeren ganske mange ganger for å få nok vann. Det tar også litt tid å mose og smake til. For ikke å snakke om rydde og vaske av ;) Du bruker kanskje 10 min, men jeg bruker minst 20 min på bare arbeidet.

Skrevet

Både og.

Lager brun og hvit saus selv.

Bærne kjøper jeg, men spises svært sjelden.

Kjøper toro risgrøt, men rører selv :P (ikke den ferdig pakken)

Brød baker jeg ikke, har ikke tid eller ro i ræva til det :P

Kan kjøpe en pakke potetmos hvis vi er skikkelig sulten å må få maten på bordet i en fei, men hjemmelaget stappe er bedre, mye bedre.

Enig i det du sier om mc d!

Skrevet

Kjøper halv eller helfabrikata om råvarene er gode. Ellers lager jeg for det meste alt selv.

Skrevet

Kjøper halv eller helfabrikata om råvarene er gode. Ellers lager jeg for det meste alt selv.

Skrevet

En fin blanding her. Det hender jeg får hjelp av toro, og det hender jeg får ånden over meg og lager bøttevis med kjøttkaker, bacalao, fiskekaker og lapskaus o.l som jeg fryser ned.

Billigere og mye bedre.

Basissausene lager jeg selv.

Lager jevning som jeg har i kjøleskapet, slik det bare tar 3 minutt og få ferdig brunsausen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...