Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 Jeg er skeptisk til matprodusenter, at de lurer forbrukerne og i tilegg smaker det ikke like godt som når jeg lager det selv. Jeg er litt kresen, liker best hjemmelaget mat. Er det andre som tar seg tid til å lage maten selv? Jeg kjøper mye ferdig brød. Men ønsker helst å bake selv. Må bare komme i gang. Middag lager jeg stort sett fra bunnen av. En sjelden gang tar jeg en posesaus. Jeg blir mett på en god måte med hjemmelaga kost. Mc Donalds er det værste jeg spiser. Søppelmat gir meg mindre energi, fortere sulten, økt lyst på noe søtt. Hvordan er det med dere?
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 10. september 2012 #2 Skrevet 10. september 2012 Både og. Som 100% utearbeidende har jeg ikke tid til å lage all mat fra bunnen av, bake brød og boller og lage alt selv. Da hadde all min fritid etter jobben bestått i matlaging, noe jeg ikke en gang liker.
L-8 Skrevet 10. september 2012 #3 Skrevet 10. september 2012 Jeg forstår rett og slett ikke det med at mat fra bunnen skal ta så mye mer tid? Bruker nesten aldri mer enn 30 min på middag, ofte 15...
holahopp Skrevet 10. september 2012 #4 Skrevet 10. september 2012 Jeg bruker en fin blanding. Elsker å lage mat så middager og slikt blir mest fra bunnen av, men kan godt bruke posesaus. Av og til baker jeg brød hvis jeg har tid, hvis ikke kjøper jeg. Jeg kjøper og mest kjøtt hos slakteren da jeg syns det er bedre. Det er ikke sånn at vi ikke kan ha kjappe løsninger, så en tur på mcdonalds går greit det, men det blir sånn ca en gang hvert halvår.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #5 Skrevet 10. september 2012 Bruker endel halvfabrikater, men lager også endel fra bunnen av. Alt etter hva jeg har tid og lyst til.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #6 Skrevet 10. september 2012 Begge deler. Kan fint lage en middag fra bunnen, men kan like fint lage en Toro-rett. Hjemmelagede karbonader er selvfølgelig best, men av og til er det greit å lage et karbonadesmørbrød med Gilde karbonade og speilegg også. Det kommer an på hvor god tid vi har den dagen. Med fire unger som skal følges opp, kjøres til fotball, ballett, barneselskaper og diverse er det ikke hver dag det er tid til å bruke en time på å lage middag. "Søppelmat" av type McDonalds spiser vi kanskje to ganger i året, og da med god samvittighet.
3 gleder Skrevet 10. september 2012 #7 Skrevet 10. september 2012 Jeg lager den meste middagsmaten fra bunnen av. Men ikke alt, selvfølgelig! Også forsøker jeg å bruke så "ren" mat som mulig, uten tilsetningsstoffer. Jeg lager sauser, supper etc selv. Også styrer jeg unna mat med feks smaksforsterkere, mye salt, herdet fett, palmeolje. Jeg baker en del rundstykker selv, men vi kjøper en del brød. Et par typer vi veksler mellom. Det trenger ikke være så dyrt. En hjemmelaget suppe er smakfull og en lettvint måte å gjemme inn litt ekstra grønnsaker for barna. Men skal en velge økologisk er det en helt annen sak, og det har ihvertfall ikke vi råd til.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #8 Skrevet 10. september 2012 Jeg prøver og lage mest mulig mat fra bunnen av, men det er vel ca. 50/50 nå. Det er så mye salt og e-stoffer i ferdigmat og det går ofte like kjapt og lage maten selv. Bor for tiden på et lite hybelkjøkken, men vi skal flytte i stor leiligehet snart og da blir det enda mer mat fra bunnen av. Gleder meg.
Tauriel Skrevet 10. september 2012 #9 Skrevet 10. september 2012 Lager mye fra bunnen av pga matallergi, sauser bruker jeg stortsett poser på for jeg kan bare lag en saus. Men er ute et par ganger i måneden og spiser junkfood, klarer bare ikke å la vær ;p Men driver og prøver og lære meg og lage mer mat selv
Linerlen og pipipen Skrevet 10. september 2012 #10 Skrevet 10. september 2012 Er allergiker, så så godt som all middagsmat må lages fra bunn av. Jeg er vant til å lese innholdsfortegnelser men blir stadig overraska over hva ting inneholder av og til! Fant til og med en tannkrem her om dagen som inneholdt egg og melk!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #11 Skrevet 10. september 2012 Jeg forstår rett og slett ikke det med at mat fra bunnen skal ta så mye mer tid? Bruker nesten aldri mer enn 30 min på middag, ofte 15... Middagstips på 15 min vil jeg gjerne ha, kanskje lage en egen tråd med det til og med.. I dag er vi hjemme fra jobb 16.00, eldste skal møte på fotballkamp 16.40, nest eldste på trening 17.00 og lillesøster på ballett 18.00. Har ikke mange minuttene på å lage middag da gitt
fikas Skrevet 10. september 2012 #12 Skrevet 10. september 2012 Jeg lager det meste fra bunn, og syns som L-8 at det ikke tar noe lengre tid enn halv/helfabrikata. Det er sjelden det tar lenger tid enn 40 min fra vi kommer inn døra etter jobb/bhg og til vi sitter samlet ved middagsbordet..!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #13 Skrevet 10. september 2012 Her går det i begge deler. Er glad i å lage mat fra bunnen av, men i en travel hverdag så blir ikke alltid tid til alt. Skal innrømme at jeg lager en del posesauser, men jeg har en greie med saus fra bunnen av, det går aldri bra! Får det aldri til å bli godt. Hender jeg til og med svir posesausene, så det sier vel sitt. Haha. Mannen er mye bedre på sauser enn meg, så det hender han lager de fra bunnen av. Kommer helt an på hva vi skal ha.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 10. september 2012 #14 Skrevet 10. september 2012 Jeg lager det meste fra bunnen av, tar faktisk ikke så lang tid som mange tror. Og jeg synes faktisk det smaker bedre med hjemmelaget mat enn halv og helfabrikat. Men innimellom spiser vi fastfood mat med god samvittighet:)
valkyrien Skrevet 10. september 2012 #15 Skrevet 10. september 2012 Er allergiker, så så godt som all middagsmat må lages fra bunn av. Jeg er vant til å lese innholdsfortegnelser men blir stadig overraska over hva ting inneholder av og til! Fant til og med en tannkrem her om dagen som inneholdt egg og melk! Sånn for å spore av litt, hvilken tannkrem er det som inneholder egg og melk?
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 10. september 2012 #16 Skrevet 10. september 2012 Gi oss oppskrifter, dere som lager mat fra bunnen av og bruker kun 15-30 min Jeg liker å lage mat fra bunn, liker også økologiske produkter og sunne alternativer. Ikke på en hysterisk måte, men er jo viktig å være litt bevisst på hva man putter i kroppen. Problemet er at jeg føler jeg ikke finner tiden til å gjøre det skikkelig. Alenemor, jobb til 4 og hjemme halv 5. Plutselig er tiden borte Gi oss tips
Linerlen og pipipen Skrevet 10. september 2012 #17 Skrevet 10. september 2012 Er allergiker, så så godt som all middagsmat må lages fra bunn av. Jeg er vant til å lese innholdsfortegnelser men blir stadig overraska over hva ting inneholder av og til! Fant til og med en tannkrem her om dagen som inneholdt egg og melk! Sånn for å spore av litt, hvilken tannkrem er det som inneholder egg og melk? En av Zendium sine!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #18 Skrevet 10. september 2012 Litt av begge deler. Jeg kjøper ferdig brød, smør og ost, men baker altid kaker fra bunnen av og koker gomme selv. Jeg lager det meste av middager selv, men når vi skal ha indiske eller asiatiske retter bruker jeg gjerne ferdige sauser. Der er jeg ikke så god selv. Det hender også at vi spiser en posesuppe eller potetmos, men det meste av maten lages i ganske stor grad fra bunnen. Det finnes mye bra halvfabrikata også. Det gjelder bare å lese innholdsfortegnelsene.
MrsMilla Skrevet 10. september 2012 #19 Skrevet 10. september 2012 Tre barn, nå i permisjon, begge jobber minimum 100% - og lager omtrentlig alt selv. Nei, tar faktisk ikke lengre tid, det er snakk om vaner og planlegging. Og så tror jeg man må ha litt "feeling" på hvordan lage mat, altså ikke trenge oppskrifter noe særlig. Dette har nok ikke alle, vi kan vel forskjellige ting alle sammen. Men mitt beste tips er jo å huske at alle oppskrifter også er laget av noen engang, altså ingen grunn til å tro at disse er feilfrie eller må følges til punkt og prikke. Vi er også heldige og får kjøtt fra foreldrene mine som jakter. Men kommer også litt an på definisjonen her av å lage ting fra bunnen av, lager jo ikke gelatin fra bunnen, eller kverner mitt eget smør.... Men baker brød, knekkebrød, samtlige kaker/søtsaker/julekaker, syltetøy, potetmos, kjøttkaker etc. Mitt tips til brød som tar deg to minutter: ha grov og finmel i en bolle, ha i litt frø, en 1/4 pose tørrgjær og annet du vil ha i brødet. Bland med ei sleiv og ha i et glass appelsinjus og nok kaldt vann fra springen til å få en seig masse. Rør dette ihop med sleiven noen ganger og la stå på kjøkkenbenken mens du drar på jobb. Etter jobb heller du i litt mer mel slik at deigen blir litt fastere, og heller hele sulamitten i ei brødform og steker den på 220 i 45 min. Feeerdig. Dermed trenger du ikke bake ut eller få noe deig på verken fingre eller benken, og brødet blir helt fantastisk.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #20 Skrevet 10. september 2012 Jeg lager det aller aller meste fra bunnen av. Til og med ketchup. Synes ikke ting tar så innmari lang tid heller, men jeg lager gjerne litt mengder da, og fryser ned, eller pakker godt inn og legger i skap.. Alt uten hvetemel og sukker. Jeg jobber 80-100% og studerer 50% med 2-3 obligatoriske forelesninger i uka. Men jeg liker og lage mat da, og koser meg på kjøkkenet.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. september 2012 #21 Skrevet 10. september 2012 Mest fra bunnen av, men litt halv (og hel) fabrikata. Kommer jo an på hva en legger i "fra bunnen av" også. Jeg bruker gjerne litt buljongterninger, tomatpurré osv, er det fra bunnen av? Men at det er like raskt med hjemmelaget som med ferdigmat... Nei, den må dere lenger ut på landet med altså! Kanksje om det er snakk om mat til bare 2-3 personer så er det nesten like raskt, men når man må lage store porsjoner tar det som regel mye mer tid også. Og selv om man lager til ting kvelden før tar det jo fortsatt tid. Potetene skreller ikke seg selv uansett om det er snakk om kveld eller en ettermiddag Når det er sagt så foretrekker ejg jo å lage hjemmelaget mat selv, bare synes det er noe stort tull å begynne å skulle argumentere for hjemmelaget med å hevde at det er like raskt. Det er det ikke! Potetstapp f.eks bruker jeg ca 20 min på lage fra bunnen av om man eksluderer koketid, med koketid går det 35 min (skrelle, dele opp, stappe, blande i smør og melk, krydre og smake til), mens fra pose tar det maks 7-8 minutter inkludert oppkokingstid. Men jeg lager likevel hjemmelaget når jeg har tid fordi det smaker best
Mamma_til_2 Skrevet 10. september 2012 #22 Skrevet 10. september 2012 For og være skikkelig vannskelig, dere som sier at dere lager alt fra bunnen av maler dere eget mel, yster egen ost, har egen ku til melken, kjærner eget smør, maler kjøttet til kjøttkaker/ karbonader. Jeg lurer på om hvor lista ligger med tanke på hel/ halvfabrikater!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #23 Skrevet 10. september 2012 Jeg forstår rett og slett ikke det med at mat fra bunnen skal ta så mye mer tid? Bruker nesten aldri mer enn 30 min på middag, ofte 15... Middagstips på 15 min vil jeg gjerne ha, kanskje lage en egen tråd med det til og med.. I dag er vi hjemme fra jobb 16.00, eldste skal møte på fotballkamp 16.40, nest eldste på trening 17.00 og lillesøster på ballett 18.00. Har ikke mange minuttene på å lage middag da gitt Planlegging, planlegging, PLANLEGGING!! Du visste vel i går også at dere fikk det travelt i dag? Hvorfor ikke forberede middagen dagen før? Tid er en dårlig unnskyldning.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #24 Skrevet 10. september 2012 For og være skikkelig vannskelig, dere som sier at dere lager alt fra bunnen av maler dere eget mel, yster egen ost, har egen ku til melken, kjærner eget smør, maler kjøttet til kjøttkaker/ karbonader. Jeg lurer på om hvor lista ligger med tanke på hel/ halvfabrikater! Ja akkurat det tenke jeg også på når jeg las denne tråden. Har man egentlig laget hjemmelaga karbonader når man bruker gilde kjøttdeig feks. Ikke for å være frekk altså, men bare lurer...
C.L.H85 Skrevet 10. september 2012 #25 Skrevet 10. september 2012 Vil svært gjerne ha en hel ukesmeny med tips til hjemmelagede middager som bare tar 15-30 min, og da helst ikke bare supper eller en fiskefilet med råkost Her går det i begge deler og skulle gjerne laget alt fra bunnen av... men gjør jeg det går det fort vekk 1 time til matlaging og har ikke alltid tid til det dessverre:s
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå