Gå til innhold

Fortell litt om bebisene deres på ca 5 mnd da :-)

Anbefalte innlegg

Morsomt å høre hvordan de er :-) Min er en liten hissigpropp. Han smiler mye og er veldig glad også da. Men han kan bli veldig rasende. Og han hyler kjempehøyyyyt. Må gå med hørselvern av og til feks om han ikke vil stelles etc. Skikkelig påkjenning den hylingen, men men- blir sikkert sanger :-)

Om natta sover han passe. Av og til er han mye våken og urolig, og av og til sover han greit. Våkner 3-4 ganger pr natt, og kan være vanskalig å få til å sove igjen.

Dagtid er det stort sett 30 min. Dupper, men en lengre midt på dag. Våkner alltid etter 30 min, men med litt tålmodighet og vugging sovner han igjen og kam sove lenge:-)

Han eter grøt hver kveld, og amminga har jeg stort sett gitt opp. Pumper hver kveld da.

Motorisk synes jeg han er tidlig ute i fht broren som ikke gikk før 16 mnd alder. Han ruller av fra rygg til mage, og får knærne under kroppen og prøver krype med varierende hell. Han kommer fint rundt sin egen akse. Han er veldig tidlig i fht fotarbeidet, men ikke i overkroppen. Ikke så veldig glad i mageleie, men blir stadig bedre :-)

Få høre om deres babyer da, hvordan de er og hva de kan! :-)

Fortsetter under...

Så gøy :-)

Tutta vår en 5,5 mnd nå og er blid som dagen er lang :-) hun elsker lyden av sin egen stemme og skravler som en foss, noen ganger skvetter hun til om hun roper høyt :-P

Nå har hun begynt å åle seg rundt på gulvet og snur seg fra rygg til mage og omvendt.

Hun forflytter seg rundt på stua så det er ikke lenge før vi må sette opp trappegrind.

Hun har begynt å tøyse litt med storesøster og ler høyt når storesøster gjemmer seg bak døren og plutselig titter frem og sier Bø.

Om dagen sover hun som regel 30 min dupper, men noen dager kan hun slå til å sove over 1 time. ( som i dag over 2 timer )

Nattesøvn er litt ute av kontroll om dagen så hun står opp rundt 2-3 tiden og er oppe 1 time.

Jeg fullammer enda og hun har enda ikke smakt annet enn pupp. Hun har forskjellige allergier derfor skal hun ammes lengst mulig :-)

MIn lille gutt er snaaart 5 mnd. Han snudde seg fra rygg til mage noen få dager etter at han ble 4 mnd, han snurrer rundt sin egen akse(har gjort det lenge), han prater/hyler og smiler og ler dagen lang! Er i et utrolig godt humør og er like glad i alle han møter. Når han snur seg kan han godt trekke beina inn mot magen i såkalt krypestilling, men han kommer seg ingen vei enda.

Han har spist grøt siden han var 3 mnd, da han helst ville drikke melk hele natten, dette har roet han litt og nå våkner han som regel 3 ganger hver natt(av og til opptil 6, men aldri mindre enn 3), og han spiser som oftest litt pupp eller mme før han sovner igjen. Ellers så spiser han også litt fruktmos, svisker eller smoothie til grøten. Er også beg å gi han en halv porsjon grøt etter den første luren sin.

Søvnmønsteret på dagen er veldig dårlig og han sover lurerpå 20-30 min. De siste dagenen har han sovet litt lengere første lur, så håper det endrer seg nå!!!!

Vi starter kvelden rundt 18.30, da gir vi han grøt, steller han, litt pupp eller mme før han legges i senga. Som oftes så styrer han litt før han sovner, men er som oftest sovnet til rundt 19.30-20.00. En stund la han seg ikke før rundt 23, så det er herlig å få kvelden tilbake!!!

Er det noen av deres som har fått tenner enda? Her tygges det på alt og sleives som bare det!!

Min er snart 4,5 mnd. Han en smørblid liten kar som smiler til alle som gir ham oppmerksomhet:)

Puppen ble lagt helt på hylla da han var ca. 3,5 mnd. Nå får han mme og en porsjon grøt om kvelden. Spiser ca. 4 flasker om dagen og 1-2 om natta. Har begynt med smaksporsjoner på gulrotmos på formiddagen, med varierende interesse;)

Han snudde seg fra rygg til mage da han var 3,5 mnd. Nå er han ohaå begynt å ta tak i tærne sine når han ligger på rygg.

Legger seg kl. 19, sover til 7-8 tiden, med 1-2 oppvåkninger for mat. På dagtid har han 2-3 lurer. Merker han ofte våkner til etter 30 min, men får ham som regel til å sovne igjen dersom han er trett nok. Veksler på soving i vogn og seng, for vil at han skal kunne sove begge steder på dagtid!

Idag har han hatt feber for første gang, stakkar lille... Håper han sover det av seg! Han har hendene konstant i munnen, men ser ingen antydning til tannfrembrudd enda.. Storesøster fikk ikke før hun var 9 mnd, så hvis det er arvelig så er det en stund til;-)

Min lille frøken har blitt seks måneder. Hun skravler og er nesten bare blid og glad! Hun har to små tenner i munnen, som gjør henne enda søtere når hun smiler.Hun klør veldig i munnen for tiden, så lurer på om det kommer flere tenner, selv om jeg ikke ser noen antydninger til det...

I dag sto hun lenge på alle fire for første gang, så nå er det ikke lenge før hun krabber ordentlig. Hun har snudd seg siden hun var tre måneder!

Hun sover fra rundt kl halv syv/syv til kl fem/seks neste morgen.

Hun har masse hår, som har begynt å krølle seg litt. Verdens søteste lille jente!!!

Godgutten min på 5,5 mnd er en blid og fornøyd sjarmør. Han gliser stort til alle han hilser på og har blitt veldig lattermild i det siste. Han har funnet stemmen sin, og hylebabler i ett sett. :)

Han er ikke den raskeste motorisk, og ser nå ut som om han er på nippet til å begynne og ta seg på føttene. Han snur seg også på siden av og til, så rullingen kommer nok også snart.

Han har fått en liten tann som han elsker å bite hardt i skjea med ved kveldsgrøten. Ellers går det i pupp.

Gutten har litt lakenskrekk, så det blir ofte endel hyl og skrik når han skal sove. Våkner 2-3 ganger for mat hver natt. Starter gjerne dagen i 04.45 tida. :(

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...