Gå til innhold

Når bytter dere til sportsdel?

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 8 mnd nå, og det er svært så tydelig at hun vil opp å se mens vi triller. Men hun kan ikke sitte av seg selv enda, og sportsdelen er liksom så stor at hun ikke sitter "fast". Hun sklir litt til begge sider og virker som en liten fugleunge når vi har prøvd den. Er det vanlig å bytte til sportsdel før ungen kan sitte selv?

Også et annet spørsmål... Hva pakker dere rundt ungen i sportsvogna? Jeg har en voksipose, men den er for varm nå. Skal jeg ta en dyne på henne? Eller bare varme klær?

Og når det gjelder voksiposen... Hvordan får jeg den til å passe med den reimen i vogna som ungen skal ha mellom beina? hvis noen skjønner hva jeg mener....

Vanskelige greier dette! Håper noen kan ta seg litt tid til å forklare :D

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969986-n%C3%A5r-bytter-dere-til-sportsdel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på :)

Mini er bare 4 mnd så skal vente en stund til. Men det jeg har gjort noen ganger er å legge et sammenrullet helseteppe/håndkle under platen som er i baggen. Har simo kombi og der kan platen løftes oppe med hode og settes i et hakk. Men det blir alt for høyt, derfor jeg gjør det på denne måten.

Vet ikke om du har mulighet til å bygge litt opp i vognen for da kan de se litt bedre.

Dette lurer jeg også på :)

Mini er bare 4 mnd så skal vente en stund til. Men det jeg har gjort noen ganger er å legge et sammenrullet helseteppe/håndkle under platen som er i baggen. Har simo kombi og der kan platen løftes oppe med hode og settes i et hakk. Men det blir alt for høyt, derfor jeg gjør det på denne måten.

Vet ikke om du har mulighet til å bygge litt opp i vognen for da kan de se litt bedre.

glemte å svare på det andre spørsmålet ditt. Nå har jeg lammeskinn i vognen og dun dyne over. Klær etter vær og varme

Vi måtte bytte allerede da hun var 4 mnd, hun fikk helt fnatt av å bli lagt ned i bagen og bare hylte. Det har vist seg i ettertid at jenta vår hadde refluks og det var nok hovedgrunnen til at hun ikke ville ligge i bagen. Vi brukte en sportsdel hvor ryggen kunne legges veldig langt bakover og varierte hvor mye hun satt oppe med god støtte i ryggen.

Vi byttet til sportsdel når mini var nesten 6mnd, han nærmer seg nå 8mnd. Han ville ikke lengre ligge i bagen, ville tydelig opp og se seg mer rundt. Bagen begynte også bli litt kort da, har mountain buggy, så det passet fint å bytte.

Vi har lammeskinn under og kler på etter vær og vind, bor i Oslo og ikke så kaldt her enda. Tenkte bruke en dyne før voksiposen om det ikke blir plutselig veldig kaldt da:)

Men han liker aller best henge på magen til mamma'n sin i bæresele, vognen er kjedelig;)

Når det gjelder å få voksiposen til å passe reimene i vogna så tror jeg at vi må klippe hull, tror ikke det var ferdige hull, har en voksi classic.

Endret av Liten prins jan2012

Annonse

Byttet ikke til sportsdel før mini var 9 mnd. Hadde før det bare ett helseteppe som støtte bak når han ville mer opp for å se- etterhvert satt han av seg selv. Vær bare obs på tyngdepunktet- bør sitte sånn ca midt i baggen! Byttet da han begynte å vise interesse for å bevege seg mer i vogna- var redd for at han skulle komme over kanten! - Har forresten SIMO kombi.....

Gjest Kira bjeffer!

Vi byttet da eldste var ca 8 mnd. Hun er født i september, og trengte heldigvis ikke så mye i vognen etter noen mnd. Så da varte bagen lenge (selv om hun hatet å ligge der!).

Yngste er akkurat 7 mnd, og vi har fortsatt ikke byttet. Kommer til å gjøre det så fort vi startet med pose. Ser for meg at det blir altfor trangt i bagen da.

Her byttet vi nå, han er 4 mnd og det er umulig å få han til å ligge i bagdelen. Var aldri noe gøy å gå ute å trille så prøvde jeg å bytte og det ble noe helt annet! Han er stor og ganske tidlig ute med ting og sitter snart. Har ikke ryggen helt opp da.. Har brukt voksi pose noen ganger allerede når det har vært surt, det blir jo bare som en dyne rundt..

Endret av 1+1=3 <3

Vi bytte når ho var ca 6 mnd for da ville ho opp å se pluss at ho var blitt veldig mobil så i bagen var det ikke sele så da måtte sportsdelen frem. Ho sitter av seg selv men setter seg ikke selv med mindre ho har noe å støtte seg opp etter. de fleste ryggene i sportsdelene kan du ha lent bakover som en vippestol også

Annonse

Det finnes jo utrolig mange "høst/vår" poser som er fine å bruke når barnet går over til sportsvognen. Vi skiftet fra dypbag til sportsvogn da mini var 5 mnd, hun lå i nesten liggeposisjon og i pose. Hadde det som plommen i egget, lunt og fint og så god oversikt. Hallo verden=)! Vi har en Emmaljunga city cross.

Takk for alle gode råd :) I dag prøvde jeg og tulla ut sportsdelen på tur. Og det var akkurat som en ny verden åpnet seg! Hun satt så fornøyd og kikket på alt, og når hun begynte å gjespe så la jeg ned ryggen og hun sovnet søtt. Fra nå av blir det mye kjekkere å gå tur. Hun hadde tykke klær på, så hun passet godt oppi med selene og alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...