cecilius Skrevet 9. september 2012 #1 Del Skrevet 9. september 2012 Hei alle sammen, jeg sliter veldig med å bestemme meg om jeg skal slutte å amme eller ikke. Gutten min har akkurat rundet et år og jeg ammer han ca 3 ganger daglig, stort sett morgen, før formiddagsluren og før han legger seg. Jeg synes i utgangspunktet at det er koselig å amme og lillegutt er også veldig glad i å amme. Grunnen til at jeg vurderer å slutte er at for det første så han han egg-allergi, som jeg føler er litt stress i forhold til at jeg også må holde meg unna egg, fordi jeg ammer. For det andre så har han begynt å bite, sånn at jeg i det siste må stålsette meg for at det gjør vondt. Istad begynte jeg også å blø (bittelitt) etter at han hadde bitt meg Han har også en tendens til å våkne på natten for å få en liten slurk varm melk før han sovner igjen. Jeg tenker at hvis det ikke er noen melk, så blir han vel kanskje ikke så frustrert over at det lukter så godt når han ligger ved siden av meg å. Men det kan jo også hende at denne bitefasen går over og at han har god nytte av melken enda litt, særlig fordi han har egg-allergi. Hva syns dere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969917-burde-jeg-slutte-%C3%A5-amme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 9. september 2012 #2 Del Skrevet 9. september 2012 Jeg er ammehjelper og med fare for å bli oppfattet som ammepoliti så synes jeg du gir svaret selv Når det gjelder biting så forstår så gamle barn som regel hva du sier. Jeg anbefaler at du drar han mot deg om han biter, dra hodet hans mot puppen og hold til han slipper (fordi han vil ha luft). Så forklarer du at det IKKE er lov å bite fordi mamma får vondt, og om han gjør det så blir det ikke mere pupp. Så kan han få fortsette måltidet. Neste gang han evt biter så gjør du det samme, men da avslutter du måltidet med en gang. Ellers biter ikke barn så lenge de dier effektivt, så når de biter er det ofte tegn på at de er ferdige, derfor skal du ikke ha dårlig samvittighet for å avslutte måltidet med en gang heller. Og så kan du følge nøye med på spisinga, og se at han dier skikkelig - faktisk suger og svelger. Nattslurken kan du nok avvenne for seg selv om du vil det, du kan prøve å si nei og generelt være litt lite tilgjengelig (stram t-skjorte uten ammeåpning). Det vil kunne være littegranne melk lenge (flere måneder) og du vil jo uansett lukte mamma, så det kan være han uansett ikke vil avvennes så lenge dere samsover. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969917-burde-jeg-slutte-%C3%A5-amme/#findComment-144532219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest peacock Skrevet 9. september 2012 #3 Del Skrevet 9. september 2012 Åh, jeg overveier akkurat det samme som deg! Her har vi til nÅ ammet to ganger i døgnet (morgen/kveld), men nÅ er gutten plutselig ikke interessert og biter (og er egentlig veldig mye enklere Å legge og sover bedre uten amming av en eller annen grunn)... Jaja, melkemengden er jo ogsÅ veldig liten nÅ da, skjønner han blir frustrert. Han er forresten akkurat 1 År. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969917-burde-jeg-slutte-%C3%A5-amme/#findComment-144532433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecilius Skrevet 11. september 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 11. september 2012 Takk for svar Jeg tenker nok å fortsette litt til. Det gjør bare så vondt mens jeg enda har sår etter bitingen, men det går over. Jeg lurer bare på hvor lenge det er vanlig å amme og hvor lenge det faktisk er nyttig å amme. De kan jo faktisk drikke vanlig melk nå også. Men på ett eller annet tidspunkt må de jo slutte. Blir det ikke vanskeligere jo større de blir? Setter pris på alle innspill. Til Peacock, jeg tror alle må gjøre det de synes er best, men det er så vanskelig noen ganger å finne ut hva man synes er best. Helsesøsteren sa til meg på 1-års kontrollen at man på et tidspunkt bare fant ut at det var nok. Folk blir veldig overasket når jeg sier at jeg ammer enda, om det er fordi de syns det er bra eller dårlig veit jeg ikke. Men det er nok ikke barnemishandlig å avslutte nå Men det skader ikke heller. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969917-burde-jeg-slutte-%C3%A5-amme/#findComment-144536796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah- Skrevet 11. september 2012 #5 Del Skrevet 11. september 2012 Jeg lurer bare på hvor lenge det er vanlig å amme og hvor lenge det faktisk er nyttig å amme. De kan jo faktisk drikke vanlig melk nå også. Men på ett eller annet tidspunkt må de jo slutte. Blir det ikke vanskeligere jo større de blir? Setter pris på alle innspill. Har tenkt en del på det der med hva som er riktig tidspunkt å slutte jeg også... Jeg syntes egentlig det var mer enn nok da han fylte 1 år, men så føltes det så egoistisk å ta avgjørelsen kun basert på hva jeg hadde lyst til selv. Men et par uker etter 1-årsdagen så var han ikke noe interessert lenger, så da var det jo greit. Virker ikke som han savner det, og jeg må innrømme at det gjør ikke jeg heller... Vet ikke om det er "lov" å si, men jeg er egentlig ganske fornøyd med å ha sluttet før han begynte å be om pupp og lete den frem selv, det hadde jeg ikke vært noe særlig komfortabel med. Om amming etter 1 år, så mener jeg å ha registrert at det er vanlig å si "så lenge mor og barn trives med det". Om dere gjør det må du vel nesten vurdere selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969917-burde-jeg-slutte-%C3%A5-amme/#findComment-144536961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 11. september 2012 #6 Del Skrevet 11. september 2012 "Så lenge mor og barn trives med det" er nok fasiten, ja Morsmelka inneholder større mengder antistoffer pr ml dess mindre det produseres av den. Barns immunforsvar er faktisk ikke på voksent nivå før de er ca 7 år, og det er ingen tvil om at det er bra å amme adskillig lenger enn 1 år. Nå mener jeg ikke at man skal amme til barnet er 7 år, men det er ingen tvil om at det er bra å amme etter 1 år. At de kan drikke kumelk er i mine øyne ikke et argument for å slutte å amme - mors melk er fremdeles bedre tilpasset barnet enn kuas melk. At "aldersgrensa" for kumelk er 1 år er bare fordi barn over 1 år spiser såpass mye og variert at kumelk ikke fortrenger viktige næringsstoffer. Næringsstoffene og fordelingen av dem er tilpasset dyrebarnet som skal drikke den - både i forhold til mengden protein og fett, og i forhold til hvordan fordøyelsen fungerer. Menneskemorsmelk inneholder lite jern, men det jernet som er der tas veldig lett opp av menneskekroppen. Jeg har et barn som snakket veldig tidlig. Derfor synes jeg ikke det at barnet kan si pupp er grunn til å stoppe - dårlig gjort å slutte å amme da hun var 10 mnd, synes jeg... og "genserløfting" gjør noen barn alt ved 6 mnd (derimot har ungen min aldri løftet genseren min, og hun er nesten 2.5). Så lenge man trives med amminga synes jeg man kan fortsette så lenge man vil. Graden av offentlighet varierer, men de færreste to-åringer har et ammemønster som gjør at det ammes så veldig offentlig - typisk ved leggetid og kanskje om morgeneb, som trøst osv. Så lenge man er fleksibel på når man skal slutte så tror jeg ikke det er vanskeligere å avvenne større barn. De forstår mye, man kan snakke med dem, og som oftest trapper de ned selv. Jemta mi ammes kanskje et par ganger i uka nå, jeg sier ikke nei om hun vil ha, men har sluttet å tilby. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969917-burde-jeg-slutte-%C3%A5-amme/#findComment-144537486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah- Skrevet 11. september 2012 #7 Del Skrevet 11. september 2012 Jeg har et barn som snakket veldig tidlig. Derfor synes jeg ikke det at barnet kan si pupp er grunn til å stoppe - dårlig gjort å slutte å amme da hun var 10 mnd, synes jeg... og "genserløfting" gjør noen barn alt ved 6 mnd (derimot har ungen min aldri løftet genseren min, og hun er nesten 2.5). Jeg formulerte meg kanskje dårlig. Jeg mente ikke at dette var grunner til å slutte, men at jeg syntes det var litt greit at han ikke hadde begynt med dette før han ikke ville ha mer. Ikke fordi det er noe galt i det generelt, men fordi jeg personlig synes det er greit å slippe. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969917-burde-jeg-slutte-%C3%A5-amme/#findComment-144537523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 11. september 2012 #8 Del Skrevet 11. september 2012 Jeg har et barn som snakket veldig tidlig. Derfor synes jeg ikke det at barnet kan si pupp er grunn til å stoppe - dårlig gjort å slutte å amme da hun var 10 mnd, synes jeg... og "genserløfting" gjør noen barn alt ved 6 mnd (derimot har ungen min aldri løftet genseren min, og hun er nesten 2.5). Jeg formulerte meg kanskje dårlig. Jeg mente ikke at dette var grunner til å slutte, men at jeg syntes det var litt greit at han ikke hadde begynt med dette før han ikke ville ha mer. Ikke fordi det er noe galt i det generelt, men fordi jeg personlig synes det er greit å slippe. Ja, det skjønner jeg Men det er altså ikke alle barn som gjør/sier dette, akkurat som at tenner ikke er ensbetydende med biting (noen tror det). Nåt det gjelder godt etablert amming tror jeg det rett og slett er lurt å ta det som det kommer, og ikke bekymre seg for hvordan man tror det kommer til å bli, og så tar man utfordringer og situasjoner hvis de oppstår Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969917-burde-jeg-slutte-%C3%A5-amme/#findComment-144537745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå