Gå til innhold

Anleggsgartner... :)

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tengt at jeg er litt lei jobben min. Finner liksom ikke helt gløden der. Så jeg er litt på leit... Har hele tiden tengt at jeg kunne ønske å jobbe med noe kreativt / skapende.

Så var jeg ute i hagen i ste trimmet hekken, luket og stelt blomster. Så tenkte jeg at dette kunne jeg virkelig trivdes med å drive med store deler av dagen.

Så:

Er det noen som har erfaringer med dette yrket?

Er det lang utdannelse?

Lønn, hvordan er den?

Andre ting dere tenker på....

Veldig glad for svar og tanker :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969883-anleggsgartner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kortutdanning. Tror du ordner det på et eller to år om du har almenfag fra før.

Det største problemet med yrket er at det er tungt. Ofte er det veldig mye steinarbeid so i praksiss de færreste kvinner klarer i lengden.

Hva med å tenke på planteskolegartner eller veksthusgartner i steden? Det er mindre fysisk tungt.

Sjekk:

bligartner.no

Mannen til ei venninne av jobber som det.som jeg har forstått går det mest i kapping av trær,etterfulgt av opprydding av de.spøyting av ugress og klippe gress o.l altså tviler på at de sitter og luker og pussler i ett bed.er litt grovere og tyngre arbeid

Mannen til ei venninne av jobber som det.som jeg har forstått går det mest i kapping av trær,etterfulgt av opprydding av de.spøyting av ugress og klippe gress o.l altså tviler på at de sitter og luker og pussler i ett bed.er litt grovere og tyngre arbeid

Jeg tenker ikke at jeg i utgangspungtet er så redd for grovt tungt arbeid. Hvis det ikke er slik at det er tilnærmet håpløst for en kvinne å få det til.

Noen kvinner som jobber i bransjen her?

HI

Annonse

Gjest <3Barn&Engler<3

Hei :) Var selv sommer vikar innen anleggsgartner i 2009, helt ok yrke, foruten de sommerdagene det er 27 grader ute i sola, og du har 7,5 timer der ute, det er de dagene man kan starte å angre litt på valg du. Men ellers så trivdes jeg godt, og skal ta kontakt med komuna igjen når jeg er klar for fast jobb (6 mnd igjen nå!) Har ingen utdanning innen det, og fikk vikariatet via NAV, men er blitt ringt opp hver eneste vår siden, med spm om jeg kunne tenke meg sommer jobb der igjen.

Det er fysisk krevende arbeid, er en del utstyr som er tungt, og det å legge brostein en hel uke merker man i både ben og rygg, men om man klarer det fysisk, så er det gull verdt etter min mening :)

Det er virkerlig ikke umulig for oss kvinner å få det til, om du ikke har ekstremt lav muskelmasse % da. Selv sliter jeg med dårlig rygg, men klarte likevel å utføre tyngre løft. Er en trivlig jobb, rett før sommer sesongen slår til er det stressende, da det plutserlig er veldig mye å gjøre, men det kan jo være moro det også, i "gruppa mi" (vi var 6 stk som jobbet i samme område) så hadde vi på slike dager konkuranse om å være "flinkest på kortest tid".. Savner fortsatt jobben, men som sjefen sa, om jeg hadde noen år med sommer vikariat der, så kunne jeg klare å få jobb uten utdanning, så det er jo en mulighet, men da har du kun 3-4 mnd i året med jobb innen dette, så da må du ha jobb resten av året også...

Jeg jobber som skjøtselsgartner og jobber sammen med både gartnere, anleggsgartnere og ufaglærte. Det er mange flotte arbeidsoppgaver. Jeg har også jobbet sommerjobb som anlgeggsgartner. Er du sikker på at det ikke er gartner du vil bli? Ikke produksjonsgartner med vektshus og grønnsaker, men stelle i parker og hager og byrom? ;-) Det kan anbefales.

Det er vel ikke til å stikke under en stol at det er lettere å få sesongjobb enn fulltidsjobb. Hvis man er så heldig å få seg en fast helårsjobb er det mange varierte arbeidsoppgaver. Mye rutine, mye rydding og service, men også stell av blomster og grønt. Tid til planlegging av neste års sesong, fiksing av maskiner... Og i mange tilfeller snørydding.

Som anleggsgartner innbiller jeg meg at det fort blir mye mer grått enn grønt arbeid (dvs steinarbeid og den slags), men det er sikkert også bra. Det kan nok være tyngre fysisk sett å være anleggsgartner enn gartner, men begge jobbene gir mye god styrketrening i hverdagen ;-) Og å få være ute i de få lystimene som faktisk er om vinteren er gull!

Jeg kan ikke si så mye om utdannelsen, for jeg kom inn via en litt uvanlig vei selv. Men Vea - statens fagskole for gartnere og blomsterdekoratører har deltidsutdannelse for voksne, og koster ikke skjorta se her http://www.vea-fs.no/

Senter for opplæring i anleggsgartnerfaget http://www.soasenter.no/ er en annen side å sjekke ut.

Jeg kjenner flere som har blitt gartnere som yrke nr to, og som stortrives :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...