Gå til innhold

kan man høre om en person kommer fra Hedmark?

Anbefalte innlegg

Dere som kan litt dialekter eller som er fra Hedmark selv..kan dere høre om en person er derfra? Tenker helst distriktet da, typ Trysil og Østerdalen..er jo lett å skjønne hvor en totning kommer fra og stedene ligger jo ikke langt fra hverandre..:P

Fortsetter under...

Gjest <3Barn&Engler<3

Tja, kommer selv fra Ringsaker, og om jeg snakker dialekt, så er det ikke så vanskerlig å høre hvor jeg kommer fra, om man kjenner til de forskjellige dialektene da.. Samboeren kommer også i fra Ringsaker, men en litt annen del enn meg, og dialektene våre har betydlige forskjeller.

Annonse

Dere som kan litt dialekter eller som er fra Hedmark selv..kan dere høre om en person er derfra? Tenker helst distriktet da, typ Trysil og østerdalen..er jo lett å skjønne hvor en totning kommer fra og stedene ligger jo ikke langt fra hverandre..tongue.png

Ikke nødvendigvis en kan høre om en person kommer fra Hedmark..

De som bor i Ringsaker, Elverum, Tynset, Hamar, som alle ligger i Hedmark, snakker alle forskjellig..

Jeg har stor familie spredt rumdt omkring i hedemark som alle snakker dialekt, så de hører jeg absolutt at komer derfra. Når det kommer til Hamar har jeg flere venner som kommer derfra som IKKE snakker dialekt, de snakker bokmål, men de legger ofte om når de snakker med andre eldre mennesker som snakker dialekt.

Gjest Hercule Poirot

Nå er det dessverre sånn at flere og flere knoter, så det blir vanskeligere med tiden å plassere hvor folk kommer fra. Men hedmarkingen pleier å avsløre seg. ;-) Og det er stoooor forskjell på en hedmarking, f.eks en ringsaksokning og en ekte hamarsing og naboenfra Toten på andre (gærne) sida av Mjøsa.

Som andre sier her, så er det jo også store forskjeller på hedmarksdialektene. Sett sammen en fra Os, en fra Trysil, en fra Ringsaker og en fra Solør, så får du enn viss peiling på den store spennvidden.

Btw så er det ingen her til lands som snakker verken bokmål eller nynorsk, de to er skriftspråk, ikke talemål. Alle snakker en eller annen form for dialekt, selv om det som kalles "standard østnorsk" i mange tilfelle har mange likheter med bokmålet.

Annonse

Mannen min er fra Elverum, men har bodd i Oslo i mange år, samme med bestekameraten hans. I det daglige hører man ikke at de er herfra, men når de snakker sammen, eller med foreldre o.l legger de begge om. ;)

Jeg er oppvokst i Moss, med en far fra Oslo. I alle år har jeg fått beskjed om at jeg snakker penere enn de i Moss.

Jeg har, etter 7 år i Hedmark, tatt til meg mange ord og noe av talemåten. De i Moss hører at jeg bruker "Elverum-ord", mens jeg har fått spørsmål på jobb (av kunder) om jeg kommer fra østfold opprinnelig.

Så her er det GOD mix. *ler*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...