Madolyn Skrevet 8. september 2012 #1 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Beklager "wall of text" men det nå min signatur... hehe Inspirert av "høyde/vekt"-tråden her. Muffin er særdeles matglad, og i mitt stille sinn har jeg begynt å bekymre meg litt for dette. Ikke for Muffins oppførsel egentlig, men for hvordan pappaen hans og jeg håndterer måltidene hans. Vi venter med frokost til ca en time etter at han har våknet. Da får han brødskive, noe han kanskje ikke er superglad i, men som vi likevel ønsker at han skal spise (da det er måte på hvor kreativ man kan bli med dagens måltider om ungen nekter helt å spise brød). Da blir det gjerne et mellommåltid med f eks påsmurt speltlompe eller yoghurt kun 1-2 t etter frokosten, dersom han f eks kun ville ha 1/2 skive brød til frokost... Og så er det slik at Muffin blir frustrert og peker etter/griper etter maten og "sutrer" hvis vi spiser og han ikke får. Jeg orker ikke tanken på mat med en gang jeg står opp, og derfor blir det gjerne enda litt mer smakebiter på Muffin når jeg tar en skive 2-3 t etter at vi står opp... Og da fortsetter det jo slik utover dagen, uansett hvor vi er. Flere her med svært matglade barn som sutrer og gestikulerer veldig dersom andre spiser og de ikke får? Jeg har virkelig ikke lyst til å spise i smug dersom jeg får lyst på et knekkebrød utenom Muffins faste måltider... Jeg syns også det er vanskelig dersom Muffin spiser lite til et måltid. Han er lett å avlede, slik at dersom jeg f eks avleder ham med en leke, en bok eller tv så gaper han "som en robot" helt til tallerkenen er tom... Dette blir vel også feil? Han må jo også få spise dårlig til ett måltid, men da går jeg og tilbyr småtteri hele tiden etterpå som f eks eplebiter eller riskjeks, for som mamma er man jo liiivredd for at ungen skal få for lite mat... Dette er uvaner som har utviklet seg over lang tid og som jeg ikke har valgt å reflektere så mye over før nå. Men jo eldre Muffin blir, jo større fare er det for at han utvikler et overkonsum av mat, og han har vært på toppen av vektkurvene siden han var 5-6 uker gammel... Jeg ser jo forbedringspotensialer etterhvert som jeg skriver her, men vil gjerne ha innspill fra andre som har opplevd samme problematikk Jeg vil jo ikke slanke ungen, men både faren og jeg trenger tips for å bli mer bevisste i fht vår sønns matvaner. Endret 8. september 2012 av Madolyn&Muffin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969816-flere-med-sv%C3%A6rt-matglade-ett%C3%A5ringer-her-noen-tips/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
C.L.H85 Skrevet 9. september 2012 #2 Del Skrevet 9. september 2012 Min er også en liten "gapatrost" og er over gjennomsnittet stor;) Hun er faktisk like høy som 3 åringene til venninna mi!! hun spiser mye til tross for ganske grovt brød. Det var en kveld jeg virkelig begynte å lure på henne da hun spiste et 15 mnd glass med middag og 2 store bananer! Men fant ut at hvis hun får noe som er godt så eier hun ikke magemål(aka banan).. Så prøvde å gi henne en brødskive etter det og da bare ropte hun etter baaahh =banan Så skjønte ganske fort at hun godt kan begrenses litt, he he. For det virker ikke som om det alltid er sult med i bildet. Når jeg spiser så pleier jeg å la henne smake på det, for da er som regel spenningen over etter et par biter. Men hun reagerer på at fremmede spiser noe hun ikke får, men tror det kommer av nysgjerrighet og ikke sult Lurer vel på om den gamle damen på bussen spiser noe som hun ville likt, he he Har ikke noen konkrete tips men min "lille" på ca 13-14 kg er glad i mat og veeeeldig nysgjerrig på nye smaker. Ser på det som en positiv ting og så lenge de ikke stappes med mariekjeks og boller hele tiden er vel det ingen fare? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969816-flere-med-sv%C3%A6rt-matglade-ett%C3%A5ringer-her-noen-tips/#findComment-144530850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
abella Skrevet 9. september 2012 #3 Del Skrevet 9. september 2012 Begge mine barn har hatt veldig god apetitt ved 1 års alder. Da har de spist omtrent like mye som med til flere av måltidene. Men ingen av mine har ligget over gjennomsnittet ift vekt. Min innstilling er at barn regulerer det selv. Så her får de spise så mye/lite de vil. Dersom jeg sover 1 time lenger om morgenen, kan det godt bli 2 frokoster, uten at jeg tenker det er et problem. Dersom de spiser lite til et måltid gjør jeg ingenting for å få i dem mer mat (som feks tv, leke med skjea eller liknende). Viser de tegn til å ville ha min mat får de gjerne smake, også selv om de nettopp har spist selv. Fin måte å varierer smaker på tenker jeg, så de ikke bare venner seg til å spise det samme hele tiden. Er de sultne mellom måltidene får de gjerne litt frukt. Så det forsøker å oppsummere er egentlig at jeg er veldig avslappet til måltider og rutiner. Jeg synes også det er fint at barna venner seg til helt fra de er små at de selv bestemmer hvor mye de vil spise, uten å logge eller lure. De er jo født selvregulerende, og det er en egenskap jeg ikke vil forstyrre. Matglede er bra! Den enorme apetitten har forresten roet seg veldig hos sønnen min etter som han nærmet seg 2 år. Nå er han snart 3 og spiser mindre enn vesla på 1 år, kanskje så lite som en halvsskive til frokost av og til. Ikke så mange tips altså. Jeg er mer opptatt av hva slags mat vi spiser, enn hvilke rutiner vi har på måltidene. Vi hadde nok også en del mer rutiner med nr 1, men nå med nr 2 har jeg falt helt ut av alle tidsskjema-debattene for måltider og type mat her på dib! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969816-flere-med-sv%C3%A6rt-matglade-ett%C3%A5ringer-her-noen-tips/#findComment-144530876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah- Skrevet 9. september 2012 #4 Del Skrevet 9. september 2012 Beklager "wall of text" men det nå min signatur... hehe Inspirert av "høyde/vekt"-tråden her. Muffin er særdeles matglad, og i mitt stille sinn har jeg begynt å bekymre meg litt for dette. Ikke for Muffins oppførsel egentlig, men for hvordan pappaen hans og jeg håndterer måltidene hans. Vi venter med frokost til ca en time etter at han har våknet. Da får han brødskive, noe han kanskje ikke er superglad i, men som vi likevel ønsker at han skal spise (da det er måte på hvor kreativ man kan bli med dagens måltider om ungen nekter helt å spise brød). Da blir det gjerne et mellommåltid med f eks påsmurt speltlompe eller yoghurt kun 1-2 t etter frokosten, dersom han f eks kun ville ha 1/2 skive brød til frokost... Og så er det slik at Muffin blir frustrert og peker etter/griper etter maten og "sutrer" hvis vi spiser og han ikke får. Jeg orker ikke tanken på mat med en gang jeg står opp, og derfor blir det gjerne enda litt mer smakebiter på Muffin når jeg tar en skive 2-3 t etter at vi står opp... Og da fortsetter det jo slik utover dagen, uansett hvor vi er. Flere her med svært matglade barn som sutrer og gestikulerer veldig dersom andre spiser og de ikke får? Jeg har virkelig ikke lyst til å spise i smug dersom jeg får lyst på et knekkebrød utenom Muffins faste måltider... Jeg syns også det er vanskelig dersom Muffin spiser lite til et måltid. Han er lett å avlede, slik at dersom jeg f eks avleder ham med en leke, en bok eller tv så gaper han "som en robot" helt til tallerkenen er tom... Dette blir vel også feil? Han må jo også få spise dårlig til ett måltid, men da går jeg og tilbyr småtteri hele tiden etterpå som f eks eplebiter eller riskjeks, for som mamma er man jo liiivredd for at ungen skal få for lite mat... Dette er uvaner som har utviklet seg over lang tid og som jeg ikke har valgt å reflektere så mye over før nå. Men jo eldre Muffin blir, jo større fare er det for at han utvikler et overkonsum av mat, og han har vært på toppen av vektkurvene siden han var 5-6 uker gammel... Jeg ser jo forbedringspotensialer etterhvert som jeg skriver her, men vil gjerne ha innspill fra andre som har opplevd samme problematikk Jeg vil jo ikke slanke ungen, men både faren og jeg trenger tips for å bli mer bevisste i fht vår sønns matvaner. Huffda, kjenner meg igjen i alt det du beskriver at du gjør. Vet jo at jeg burde la han styre det selv. Han er ikke spesielt matglad, spiser ganske gjennomsnittlig tror jeg. Men han har vært veldig småspist tidligere, og vi har slitt mye med søvn helt fra starten, så det henger vel litt igjen at jeg er redd for at han ikke skal få i seg nok mat og dermed sove dårlig pga det. Får vel prøve å skjerpe meg og håpe jeg ikke har ødelagt selvreguleringsevnen hans allerede. :S Når det gjelder mat vi spiser så har han vært veldig nysgjerrig siden han var 4-5 mnd og protesterer kraftig hvis han ikke får smake. Også i den perioden han var veldig småspist ellers. Mamma og pappa sin mat er alltid mest spennende. Så her får han smake selv om det er utenom hans måltider, har ikke tenkt på at det kan gjøre noe? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969816-flere-med-sv%C3%A6rt-matglade-ett%C3%A5ringer-her-noen-tips/#findComment-144531097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håpefull77 Skrevet 9. september 2012 #5 Del Skrevet 9. september 2012 Nå har jeg ganske stor unge jeg også. Men vi legger opp måltidene etter henne. Men om morgenen spiser hun i barnehagen og da spiser pappaen og jeg på skift. En spiser den andre er på badet eller soverommet med henne. Her er det ikke mat mellom måltider. Og vi følger barnehagens måltidsplan i helger og frifager. Prøver å la henne spiser selv. Og prøver å la vær å avlede og leke. Da er hun mett. Min kan også spise enorme mengder mat. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969816-flere-med-sv%C3%A6rt-matglade-ett%C3%A5ringer-her-noen-tips/#findComment-144531867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Regina Phalange Skrevet 9. september 2012 #6 Del Skrevet 9. september 2012 Åh kjenner meg igjen! Her har Knerten god appetitt og kan gjerne kjøre i seg 3 brødskiver til frokost. Og her gestikuleres det villt om mamma og pappa har noe han ikke har. Har vært usikker på Hva jeg skal gjøre selv, så har dessverre ingen råd til deg jeg heller! Men hittil har jeg stort sett latt han smake på det meste, uansett om han nettopp har spist. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969816-flere-med-sv%C3%A6rt-matglade-ett%C3%A5ringer-her-noen-tips/#findComment-144531870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 9. september 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 9. september 2012 Har snakket med Muffinpappaen og vi har bestemt oss for å følge barnehagens måltidsrutiner, i likhet med Håpefull77. Ingen småspising mellom måltidene (ikke fanatisk selvfølgelig, en riskjeks i vogna eller i bilsetet er jo nødvendig for fredens skyld nå og da), og ingen avledninger under måltidet. De dagene han spiser frokost her hjemme skal vi tilby både smurt speltlompe, naturell yoghurt og brød så har han litt å velge i. Jeg prøvde å ha litt tider og oversikt når Muffin var baby, men han har aldri vært spesielt regelmessig i fht søvn og måltider så jeg kastet også tidsskjemaene ut av vinduet for lenge siden. Har bare "gone with the flow" siste halvåret, men ser jo at jeg nå må ha et litt mer bevisst forhold til det. Jeg hadde selvfølgelig ikke tenkt så mye over dette dersom Muffin ikke befant seg på øverste linja på vektskjemaet Men hadde jo vært kult om guttungen fikk håndledd en vakker dag, og mistet skipper'n-underarmene sine <3 hehe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969816-flere-med-sv%C3%A6rt-matglade-ett%C3%A5ringer-her-noen-tips/#findComment-144532049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honningmelon Skrevet 9. september 2012 #8 Del Skrevet 9. september 2012 Her er vi i andre enden av skalaen, og må si jeg misunner dere med matglade barn, selv om jeg skjønner at det og kan være utfordrende. Uansett, selv om jenta mi ikke er storspist, så får hun ikke småspise mellom måltidene. Her har vi faste rutiner/klokkeslett på måltidene ellers hadde hun gått for lenge uten mat. Tror du gjør rett i å følge rutinene bhg har og ikke småspise mellom måltidene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969816-flere-med-sv%C3%A6rt-matglade-ett%C3%A5ringer-her-noen-tips/#findComment-144532081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 9. september 2012 #9 Del Skrevet 9. september 2012 (endret) Jeeeeeepp! Før måtte jeg faktisk utsette frokosten min til hun sov dagluren sin, for å nyte den i ro og fred Men om jeg spiser noe, pleier hun å få smake. Hun blir helt vill og ler med en sånn "naaaaammelatter". Hun er under gjennomsnittet, men jeg er også slank, så det er nok derfor Men jeg gir henne stortsett ingenting mellom måltidene, og om hun ikke vil spise mye av frokost/lunsj/middag, er ikke det noe krise. Om hun får noe mellom middag og grøt, kjører hun i seg 2 porsjoner med kveldsgrøten, hun eeeelsker den! Endret 9. september 2012 av lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969816-flere-med-sv%C3%A6rt-matglade-ett%C3%A5ringer-her-noen-tips/#findComment-144532466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
uhhuhher Skrevet 10. september 2012 #10 Del Skrevet 10. september 2012 Hei! Jeg tror generelt sett jeg ville stolt på at gutten får i seg det han trenger, selv om han ikke spiser akkurat så mye som du skulle ønske av en ting eller til et måltid. Virker som dere er inni en litt dårlig vane med småspising hele tiden, og da er det ikke så rart at han ikke spiser mer vanlige mengder til de faktiske måltidene. På helsestasjonen snakket de om dette med småspising, og at så lite som én eplebit kan ødelegge apetitten! Hvem vet, men jeg bruker i hvert fall det som en slags grunntanke. De sa også at det bør gå tre timer mellom hvert måltid. Jeg er ikke noe nazi på dette, jeg har ingen måltidsplan, men jeg stoler i bunn og grunn på at han spiser når han trenger det. Hvis han spiser litt lite til et måltid, så er han sikkert ikke så sulten akkurat da. Han klarer fint å vente til neste måltid, i hvert fall hvis vi finner på noe gøy. En annen ting er at dere kanskje må endre egne rutiner litt slik at de passer bedre med det som er bra for han? Jeg liker ikke å spise foran gutten min uten at han får, tenker han er for liten til å forstå hvorfor han ikke får, så da gjør jeg ikke det. Er det mat fremme, får han, er det ikke mat fremme, så er jo den saken grei. :-) Dette med avledning drev vi også på med da han her var mindre, men vi sluttet. Ungene skal spise fordi de er sultne og har lyst på mat, ikke fordi vi føler at de burde spise. :-) I hvert fall ikke hvis han vokser og utvikler seg som han skal. Lag vanlig mat. Sett dere sammen rundt bordet og spis, ikke fokuser noe spesielt på ham. Etter hvert blir det forhåpentligvis en naturlig dynamikk: dere spiser, så da gjør han det også. :-) Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969816-flere-med-sv%C3%A6rt-matglade-ett%C3%A5ringer-her-noen-tips/#findComment-144533037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lene~mor til tre Skrevet 10. september 2012 #11 Del Skrevet 10. september 2012 Her er vi også på den andre siden av skalaen å jeg å merker jeg blir litt misunnelig selv om jeg skjønner at det også kan være problematisk. Snuppa mi får heller ikke noe i mellom faste måltider selv om hun spiser lite for da spiser hun ikke noe når hun skal ha mat. Snuppa mi har sluttet å følge kruven sin nå, merker jeg blir opgitt å bekymra her men hun er jo blid å fornøyd og frisk så da får vel det være hovedsaken ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969816-flere-med-sv%C3%A6rt-matglade-ett%C3%A5ringer-her-noen-tips/#findComment-144533042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 10. september 2012 Forfatter #12 Del Skrevet 10. september 2012 Jeeeeeepp! Før måtte jeg faktisk utsette frokosten min til hun sov dagluren sin, for å nyte den i ro og fred Men om jeg spiser noe, pleier hun å få smake. Hun blir helt vill og ler med en sånn "naaaaammelatter". Hun er under gjennomsnittet, men jeg er også slank, så det er nok derfor Men jeg gir henne stortsett ingenting mellom måltidene, og om hun ikke vil spise mye av frokost/lunsj/middag, er ikke det noe krise. Om hun får noe mellom middag og grøt, kjører hun i seg 2 porsjoner med kveldsgrøten, hun eeeelsker den! Så herlig <3 Både pappaen og jeg er også slanke, og her i huset er det så og si bare sunn mat. Men nå er det slutt på småspisingen her og at vi spiser til ulike tider, så jeg presser i meg en halv skive mens Muffin spiser frokost (selv om jeg blir ganske kvalm etterpå, hehe) Så får vi se om gutten vår blir litt mer normalvektig etterhvert, han har hvertfall et høyt aktivitetsnivå og går under navnet "klatremus" i bhg <3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969816-flere-med-sv%C3%A6rt-matglade-ett%C3%A5ringer-her-noen-tips/#findComment-144533099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lene~mor til tre Skrevet 10. september 2012 #13 Del Skrevet 10. september 2012 Har snakket med Muffinpappaen og vi har bestemt oss for å følge barnehagens måltidsrutiner, i likhet med Håpefull77. Ingen småspising mellom måltidene (ikke fanatisk selvfølgelig, en riskjeks i vogna eller i bilsetet er jo nødvendig for fredens skyld nå og da), og ingen avledninger under måltidet. De dagene han spiser frokost her hjemme skal vi tilby både smurt speltlompe, naturell yoghurt og brød så har han litt å velge i. Jeg prøvde å ha litt tider og oversikt når Muffin var baby, men han har aldri vært spesielt regelmessig i fht søvn og måltider så jeg kastet også tidsskjemaene ut av vinduet for lenge siden. Har bare "gone with the flow" siste halvåret, men ser jo at jeg nå må ha et litt mer bevisst forhold til det. Jeg hadde selvfølgelig ikke tenkt så mye over dette dersom Muffin ikke befant seg på øverste linja på vektskjemaet Men hadde jo vært kult om guttungen fikk håndledd en vakker dag, og mistet skipper'n-underarmene sine <3 hehe Forresten de spelt lompene, kjøper du de i butikken ? eller lager du de selv ? har nemlig ikke sett det i butikken jeg handler i.. har du på smør og evt pålegg på de da ? Blir veldig glad for tips angående mat jeg kan vareiere med til snuppa som blir veldig fort matlei... greit å ha noe nytt og annet å variere med Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969816-flere-med-sv%C3%A6rt-matglade-ett%C3%A5ringer-her-noen-tips/#findComment-144534760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 11. september 2012 Forfatter #14 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Forresten de spelt lompene, kjøper du de i butikken ? eller lager du de selv ? har nemlig ikke sett det i butikken jeg handler i.. har du på smør og evt pålegg på de da ? Blir veldig glad for tips angående mat jeg kan vareiere med til snuppa som blir veldig fort matlei... greit å ha noe nytt og annet å variere med Jeg pleier å kjøpe speltlomper på rema 1000 Smører f eks med philadelfia-ost m/skinkesmak og legger i en skive med kyllingpålegg. Syns smørepålegg er best, for da kleber lompa seg sammen og det blir ikke så mye søl. Klemmer den litt sammen på midten og gir ham i hånda. Så får han ofte agurkstenger ved siden av (prøvde å putte agurk inni, men da ble det mest søl). Noe annet Muffin elsker er naturell yoghurt hvor jeg tilsetter havregryn og frosne bær som jeg har tint opp i kjøleskapet over natta (evt 20 sek i micro). Det er også godt med f eks valnøtter i yoghurt om du vil ha litt ekstra sunt fett, bare de kuttes i små nok biter slik at de ikke kan settes i halsen Kvelsdgrøt varierer jeg mellom byggryn og havregryn og tilsetter gjerne kruskakli og/eller solsikkefrø Endret 11. september 2012 av Madolyn&Muffin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969816-flere-med-sv%C3%A6rt-matglade-ett%C3%A5ringer-her-noen-tips/#findComment-144537382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 12. september 2012 Forfatter #15 Del Skrevet 12. september 2012 Her er vi i andre enden av skalaen, og må si jeg misunner dere med matglade barn, selv om jeg skjønner at det og kan være utfordrende. Uansett, selv om jenta mi ikke er storspist, så får hun ikke småspise mellom måltidene. Her har vi faste rutiner/klokkeslett på måltidene ellers hadde hun gått for lenge uten mat. Tror du gjør rett i å følge rutinene bhg har og ikke småspise mellom måltidene. Og jeg har mange ganger vært grønn av misunnelse på sovehjertet til snuppa di Vi har alle vårt å stri med, hehe! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969816-flere-med-sv%C3%A6rt-matglade-ett%C3%A5ringer-her-noen-tips/#findComment-144540744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå