Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #1 Skrevet 8. september 2012 Finnes det tiltak på at mennensker som bor i institusjon kun får dusje f.eks en gang i uka enda? Min erfaring (fra sykehus) er at det ofte kan være like lettvint å ta en dusj om morningen fremfor å vaske pasienten i senga. Da kan det ofte føre til at pasienten dusjer opptil hver dag eller annenhver dag. OM de selv ønsker det og er i stand til det, selvsagt. Vi tar selvsagt ikke en nyinnkommet slagpasient og presser i dusjen...
Surfinia Skrevet 8. september 2012 #2 Skrevet 8. september 2012 Jeg jobber på sykehjem og der får alle som vil dusje fast en gang i uka, men jeg dusjer selvsagt oftere om det f.eks. er mye avføringssøl og slik. Sikkert like lettvint i mange tilfeller å dusje som fullt stell i seng, men med de aller fleste pasientene oppleves det for meg mer slitsomt for min kropp å dusje enn å vaske i seng. Så for å spare egen kropp, særlig rygg, så dusjer ikke jeg mine pasienter oftere enn en gang i uka, om det ikke er spes behov. De aller fleste sykehjemspasienter er rene nok av å dusje en gang pr uke. Noen dusjer maks hver 14.dag av eget ønske, uten at jeg mener at hygienen ikke er ivaretatt.
Von Hertelhofen Skrevet 8. september 2012 #3 Skrevet 8. september 2012 Der jeg jobber får pasientene dusje når de har lyst. Men det er svært sjelden at noen vil dusje mer enn en gang i uka. Gamlingene er rett og slett ikke vandt med så ofte dusj.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #4 Skrevet 8. september 2012 Nå jobber jeg i hjemmesykepleien, noe som sikkert er litt annerledes. Men de fleste får dusj en dag i uka, mens noen unntak får oftere. Siden hjemmene ikke er tilrettelagt på samme måte som institusjoner, så er det dessverre vanligvis ikke like lett å dusje som et stell.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #5 Skrevet 8. september 2012 Huff, nei. Det er ikke like lett å ta en dusj hver dag som det er å ta et vanlig morgen stell hver dag med vanlig kattevask. Jeg blir jo kjempe varm og klam av å stå der i dampen med de. Og jeg kan jo ikke akkurat bare lukke opp døra heller for å lufte, for da blir jo pasienten kald. Og alt er jo vått etterpå. Nei, jeg er glad de ikke har lyst til å dusje mer enn en gang i uka der jeg jobber. De gamle er ikke vant til slik. Så de vil ikke. Og de har sine faste dager, og er veldig innstilt på det. Men selvfølgelig, som ei skriver her, vi tar utenom også, hvis det er nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #6 Skrevet 8. september 2012 Der jeg jobber skal man være glad om man får lov å dusje pasientene en gang i uka, det er nemlig ikke like populært hos alle med den dusjen. Forøvrig så er jeg ikke enig i at det er like lett å dusje noen som å gi de lett stell med vaskekluten. Yngre folk sikkert, men eldre folk som er ustødig, har problemer med å gå og stå, problemer med å forstå (demens), og ikke minst som skal ha håret rullet etter dusjen tar faktisk lang tid å dusje. Og vi er ikke bemannet for å dusje de oftere enn en gang i uka. Sånn er det i helsevesnet.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #7 Skrevet 8. september 2012 Her er rutinen at de skal dusje en gang i uka, men de får dusje oftere om de ønsker det selv, eller er fulle av avføring\urin.. Det er ikke alle eldre som vil dusje en dag i uka en gang, så er ikke så lett å dusje noen hver dag.. :s I tillegg har de ofte godt av å vaske seg selv istede for å sitte passive å bli dusjet og vasket av oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå