Gå til innhold

Farlig å bruke brukt lammeskinn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe et brukt lammeskinn fra nøstebarn av en venninne som har brukt d til to barn både i vogn og seng.. men er litt skeptisk til å kjøpe brukt, kan jo bare vaskes på 30 grader.. ville dere gjort d? er det like farlig som en brukt madrass? Regner jo nesten med at barna har hatt noen uhell på d... :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde kjøpt nytt :) Koster jo bare fra 99 til 200-300kr

Skrevet

Jeg lånte lammeskinn da min ble født. Det ble vasket, og i tillegg tilbrakte det en natt i frysen ;)

Skrevet

Jeg hadde ikke brukt det. Skeptisk til sånne ting som er brukt av barn i en annen familie, og er vel generelt skeptisk til lammeskinn i seng.

Det bør i såfall være korthåret.

Skrevet

Hvor finner man så billige?? 99-200/300 kr for lammeskinn?

Skrevet

Men hvorfor skal det være farlig da?

Kjøper dere alt utstyr nytt til hvert barn, eller er det bare ting fra ikke-familie som er ok?

Skjønner egentlig ikke hverken spørsmål eller problemstilling jeg?

Skrevet

Det er faktisk veldig farlig! Han eller hun som brukte skinnet aller først døde jo av det :P

Skrevet

Ikke noe problem det da vel? Legg den i frysa ei natt og vask det på 30 grader så er det helt brukbart. Det billigste skinn jeg har funnet er 300 kr......

Skrevet

Nei, det er ikke farlig, kjære vene:) så lenge det ikke er mugg bak på skinnet, luft det, vask det og putt det en natt i fryseren! :)

Skrevet

Ja, for ved fullmåne forvandles brukte lammeskinn til varsauer....

Bæææhøøbøø.....

Skrevet

Hadde kjøpt nytt :) Koster jo bare fra 99 til 200-300kr

Feil, nøstebarn skinn koster Fra 780kr og oppover.

Og ull er selvrensende og antiseptisk,derfor holder det å vaske det på 30 grader. Sakset fra nøstebarn.no:

Spedbarn sover bedre, legger hurtigere på seg og gråter mindre når de ligger på Soveskinn, viser en undersøkelse ved Cambridge Maternity Hospital i England. Våre australske Merinolammeskinn er spesialpreparert for bruk til baby, fri for alle rester av stoffer brukt under garvingen (behandlingen). Et stempel bak fra AWC garanterer dette. Merinosauen har en langt finere og mykere ull og tettere pels enn alle andre kjente saueraser, og er derfor perfekt til soveskinn. Pelsen klippes i jevn høyde, det er viktig for at ullfibrene skal gi fast og god støtte for kroppen (ikke for mykt), minst mulig friksjon mot huden og samtidig sikre et isolerende luftlag under barnet. Jevn pelshøyde hindrer også at barnet for ullhår inn i munnen. Soveskinn isolerer både mot varme og kulde, og brukes hele året. Små uhell tørkes av med en fuktig klut, ellers skal soveskinnet kun luftes og ristes. Ullens innhold av lanolin virker bakteriehemmende, og skinnet vaskes derfor sjelden. Kan maskinvaskes ved 30 grader ullprogram, med såpe for ubehandlet ull. Sauerasen som brukes til våre skinn er iblandet en engelsk rase. Denne blandingen har ikke de problemene som medfører det mye omtalte smertefulle inngrepet mulesing. Det er godt å vite at lammene også har hatt et godt liv. 

Skrevet

Jeg hadde ikke brukt det. Skeptisk til sånne ting som er brukt av barn i en annen familie, og er vel generelt skeptisk til lammeskinn i seng.

Hvorfor skeptisk? Fordi du vet for lite om det?

Skrevet

Alt man arver som barnet skal sove i bør kunne vaskes på 60 grader. Jeg hadde kjøpt nytt. Har selv hatt nøstebarn skinn til mine, men angrer på at jeg ikke kjøpte et billigere, det var ikke verdt pengene.

Skrevet

På bohus koster de fra 99 til 200-300, er jo ikke vist og kjøpe der det er dyrest

Skrevet
Jeg lånte lammeskinn da min ble født. Det ble vasket, og i tillegg tilbrakte det en natt i frysen ;)

*ler* Hva skulle frysingen være godt for? Fjerne lus?

Skrevet
Vurderer å kjøpe et brukt lammeskinn fra nøstebarn av en venninne som har brukt d til to barn både i vogn og seng.. men er litt skeptisk til å kjøpe brukt, kan jo bare vaskes på 30 grader.. ville dere gjort d? er det like farlig som en brukt madrass? Regner jo nesten med at barna har hatt noen uhell på d... :S

_Kjøpe_ et brukt skinn som har vært brukt på _to_ barn? Eh.. dette skinnet er vel oppbrukt da vel. Kjøp nytt, de koster ikke så mye, og da slipper du at babyen får i seg all den gamle dritten. Det blir jo det samme som å bruke brukt madrass, bare at på skinnet har all dritten vært rett på (selv om det kan skylles på 30 grader).

Skrevet
Nei, det er ikke farlig, kjære vene:) så lenge det ikke er mugg bak på skinnet, luft det, vask det og putt det en natt i fryseren! :)

Hva er det med dere og frysing av lammeskinn? Tror dere at det virker bakteriedrepende eller noe? *ler så tårene triller*

Skrevet
På bohus koster de fra 99 til 200-300, er jo ikke vist og kjøpe der det er dyrest

Man skal IKKE bruke skinn kjøpt på bohus, ikea osv til baby!! Det vet vel alle? Disse er for langhårede, og de er kjemisk behandlet, slik at baby får i seg masse kjemilaier. Man må kun bruke korte ubehandlede skinn til babyer, ala de man får på nøstebarn, babyshop osv. Disse er noe dyrere, men det er bare disse man skal bruke.

Og ja det er riktig at man ikke skal arve hverken skinn eller madrasser fra andre familer, for alle sine egne barn er arv greit. Alt man arver fra en annen familie må kunne vaskes på minst 60 grader. Det er faktisk en økt fare for krybbedød ellers, da bakteriefloraen fra andre familier ikke er kjent for babyen.

Men jeg regner med at dere som svarer så spydig her enten ikke bryr dere så mye om barna deres, eller er veldig gjerrige (eller veldig dumme?)... *rister oppgitt på hodet*

Skrevet

Er da bare å lever inn til rens, og lufte det godt etterpå.... Ser ikke alle problemene her jeg.

Skrevet

Hvorfor skeptisk? Fordi du vet for lite om det?

Skeptisk fordi jeg leser forskning på krybbedød. Ikke for å være kjip.

Skrevet

Tviler på de dør av det. alle i familien min har brukt der fra

Skrevet

Og hva du tror det koster å rense det? Det er jo ikke gratis!

Skrevet
Man skal IKKE bruke skinn kjøpt på bohus, ikea osv til baby!! Det vet vel alle? Disse er for langhårede, og de er kjemisk behandlet, slik at baby får i seg masse kjemilaier. Man må kun bruke korte ubehandlede skinn til babyer, ala de man får på nøstebarn, babyshop osv. Disse er noe dyrere, men det er bare disse man skal bruke. Og ja det er riktig at man ikke skal arve hverken skinn eller madrasser fra andre familer, for alle sine egne barn er arv greit. Alt man arver fra en annen familie må kunne vaskes på minst 60 grader. Det er faktisk en økt fare for krybbedød ellers, da bakteriefloraen fra andre familier ikke er kjent for babyen. Men jeg regner med at dere som svarer så spydig her enten ikke bryr dere så mye om barna deres, eller er veldig gjerrige (eller veldig dumme?)... *rister oppgitt på hodet*

Er du alltid like hysterisk? Vasker du ungen din med sprit også?

*ler så jeg griner*

Skrevet

Ja, her var det mange som fikk seg en god latter gitt... Det er vel ikke så merkelig at man er skeptisk til å arve brukte lammeskinn når det ikke er anbefalt å arve madrass som ikke kan vaskes på 60 grader. Det kan danne seg gasser fra oppkast-, gulp- og avføringsrester som kan øke faren for krybbedød. Kan ikke se hvordan dette ikke også skal gjelde for lammeskinn. Dette er forøvrig ikke noe hysteriske mødre på bim/dib har funnet på, men anbefalinger fra Landsforeningen uventet barnedød (LUB). Ser ikke poenget med å ta sjansen når investeringen er såpass liten.

Skrevet

Ubehandlede/ medisinske, korthårede skinn koster 800-1000 kroner. Skinn fra interiørbutikker har ingenting i vogner og senger å gjøre. Går sikkert greit å arve, vaske og fryse. Men tror jeg ville kjøpt nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...