Gå til innhold

Legen fikk meg til å undre nettopp... Ang. lavt kolesterol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser sjelden eller aldri halvfabrikata og har generelt lite salt i kostholdet fordi jeg bl.a. baker brød selv.

Har tatt blodtester som viser at jeg har lavt hemoglobinnivå og lavt kolesterolnivå. Kolesterolnivået var veldig lav, en god del under det som regnes som normalt. Lege spurte meg om jeg går på kolesteroldempende medisiner, men det gjør jeg jo ikke. Heller ikke andre medisiner bruker jeg.

Hvorfor er mitt kolesterolnivå så lavt når jeg er overvektig og ikke spesielt sunt forhold? Spiser en del fett, småspiser godis og har en god del sukker i kostholdet. Elsker smør, og smører et godt lag med det på brødskiva.

Så... Hvorfor har jeg lavt kolesterolnivå? Glemte å spørre, ble så paff. Legen var dog veldig glad for at jeg ikke har det motsatte...

Skrevet

Det er to typer kolesterol, en type vi gjerne vil ha lave verdier av, og en god type som vi da gjerne vil ha høyere verdier av. Kanskje legen din mente du hadde lave verdier av det gode kolesterolet?

Skrevet (endret)

Det er jo rett slik som det sies over her at det finnes "bra" og "dårlig" kolesterol, men slik jeg forstår deg snakket legen din om det "farlige" kolesterolet. Forklaringen på at du heldigvis har lavt nivå av dette er nok at kolesterolnivået vårt er aller mest bestemt av gener, mer enn av hva du spiser. Leveren vår produserer nemlig kolesterol, og hvor mye den produserer er da delvis genetisk bestemt. Noen uheldige personer har det da slik at de har høyt kolesterol nesten uansett hva de spiser. Høres ut som om du er heldig og har naturlig lavt kolesterol.

Endret av Aleteia
Skrevet
Jeg spiser sjelden eller aldri halvfabrikata og har generelt lite salt i kostholdet fordi jeg bl.a. baker brød selv. Har tatt blodtester som viser at jeg har lavt hemoglobinnivå og lavt kolesterolnivå. Kolesterolnivået var veldig lav, en god del under det som regnes som normalt. Lege spurte meg om jeg går på kolesteroldempende medisiner, men det gjør jeg jo ikke. Heller ikke andre medisiner bruker jeg. Hvorfor er mitt kolesterolnivå så lavt når jeg er overvektig og ikke spesielt sunt forhold? Spiser en del fett, småspiser godis og har en god del sukker i kostholdet. Elsker smør, og smører et godt lag med det på brødskiva. Så... Hvorfor har jeg lavt kolesterolnivå? Glemte å spørre, ble så paff. Legen var dog veldig glad for at jeg ikke har det motsatte...

Min mann som er svært overvektig, nærmere førti kg for mye, har også veldig lavt kolesterol. Kostholdet hans er ikke bra i det hele tatt, men sukker er vel et større problem enn fett. Det overrasket oss veldig da han, som er så stor, har lavere kolesterol enn det som er normalt for en normalvektig person, mens jeg som er normalvektig og legger vekt på sunt kosthold og aktivitet, faktisk hadde rett over grensen for normalt. Tror nok det i stor grad er bestemt av genene.

Skrevet

Men det forklarer jo saken. Legen mente nok at jeg hadde lite av det dårlige kolesterolet, fordi han var veldig fornøyd og pratet en god del om det.

Men merkelig nok har mange i min familie stor fare for å få hjerteinfarkt, og nylig døde også min bestefar av det. Jeg tror han hadde høyt kolesterol, sammen med mange andre i min familie, både på far og mor siden.

Får vel nøye meg med at jeg har vært heldig da:-)

HI

Skrevet

Hva ligger kolesterolet ditt på HI?

Skrevet

Husker ikke tallet, men var rundt tre tall mindre enn der hvor normalen begynner på (som er noe med 5?). Hadde noe med 2 komma et eller annet tror jeg.

Hørtes det riktig ut? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...