Gå til innhold

Kobber....

Anbefalte innlegg

Bare noen tanker i natten her... og kanskje gjelder det flere enn meg.

Jeg fikk for ca 4 år siden påvist kobbermangel. Det er ikke noe som leger vanligvis sjekker fordi kobbermangel sies å være sjelden. Jeg begynte å ta tilskudd, men fordi det har vært en del andre ting som tilsynelatende har vært viktigere så har det ikke blitt tatt ordentlig tak i dette i etterkant - til tross for at det på forrige måling for snart et år siden viste enda lavere nivåer med kobber.

Nå har jeg fått tydelige tegn på jernmangel, og har derfor bestilt legetime for å få tatt tak i dette. Jernmangel kan nemlig også komme av kobbermangel. Kobber er i tillegg viktig med tanke på stoffskiftet (jeg har ustabilt noe lavt stoffskifte som ikke medisineres). En del symptomer på kobbermangel er bl.a. slitenhet, grått hår, tungpustethet, dårligere immunforsvar, manglende pigment i huden (som jeg akkurat har oppdaget at jeg har fått), løsere bindevev m.m. Og jeg har alt av dette og mere til....

Har i kveld sittet og lest en del om dette, og ble lei meg da jeg oppdaget at kobbermangel også kan redusere fertilitet og skape misdannelser hos foster. Jeg hadde en SA i fjor....

Vet jeg har lest om andre her inne som sliter, og også en del som har noe lavt stoffskifte m.m. Det kan derfor være en idé å be legen sjekke også kobber-status neste gang du tar blodprøver.

For meg tikker klokken alt for raskt nå ift alder, og etter det jeg har lest i kveld og natt bør jeg nok ikke prøve å bli gravid før jeg har fått orden på kobberstatusen min. Kobber er kjempeviktig for utvikling.

Skulle ønske dette var bedre kjent slik at jeg ikke hadde gått disse fire årende med så stor kobbermangel.

Så om noen av dere har et noe lavt stoffskifte (eller stoffskifte som vanskelig lar seg regulere) eller dere har jernmangel som også er vanskelig å få opp og stabilisere seg.... da ville jeg sjekket kobbernivåene....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969307-kobber/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...