Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #1 Skrevet 6. september 2012 Jeg er helt utkjørt, og jeg setter meg nesten ned å griner med tanke på at jeg skal på jobb igjen om 7 timer! Kveldsvakta er ferdig halv tolv forresten.. Er det ikke noe som heter hviletid mellom vakter eller noe sånt? Kan ikke tenke meg til at det skal være lov å må jobbe uten å få mulighet til en full natts søvn...
Gjest Ziva Skrevet 6. september 2012 #2 Skrevet 6. september 2012 Kommer an på hvor og hva du jobber med, og om det er søkt dispensasjon om å få ha så tette vakter.
elskerlivet Skrevet 6. september 2012 #3 Skrevet 6. september 2012 Kommer Ann på totalt timeantall i uka...så og si all turnus har der jo slik,,. Kort mellom vaktene når man går fra sen til tidlig..men lang fri når man går fra tidlig til sen,..jeg jobbet et sted hvor kveld gikk til 23.30 og dag begynte 6:00 det var like tøft hver gang men gikk fra sen til tidlig..
Elsa88 Skrevet 6. september 2012 #5 Skrevet 6. september 2012 Er nok lov det ja. Har jobber slik turnus i mange år.
*Ninnin* Skrevet 7. september 2012 #6 Skrevet 7. september 2012 I min jobb er det ikke lov, uten att jeg evnt ønsker og tar på meg vakten selv.
Alessandro+baby i magen :) Skrevet 7. september 2012 #7 Skrevet 7. september 2012 I min jobb skal man ha minst 10 timer mellom hver vakt .
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #8 Skrevet 7. september 2012 Det er nok dessverre lov ja! Derfor orker ikke jeg mer av helsevesenet lenger! Vil heller ha normale arbeidstider, og tid med mann og barn... Senvakt juleaften og tidlig dag 1 dag! ALDRI mer... Kan ikke klage på at det er dårlig rekruttering til helsevesenet synes jeg. Underbemanning, elendige arbeidstider og overhodet ikke lønn etter ansvar. Lykke til! Jeg har meldt meg ut!
soleia Skrevet 7. september 2012 #9 Skrevet 7. september 2012 Nei, det er ikkje lov, utan med svært gode grunnar. Iflg arbeidsmiljølova skal det vere 11 timar kviletid, men mange stader vert det gjort lokale avtalar om kortare tid. På min arbeidsstad (helsevesenet) er det 9 timar, og det synes eg er kort nok når ein har litt reiseveg. Det er ikkje lov å gjere avtale om kortare tid enn 8 timar, så her fyl ikkje arbeidsgjevarin din lova når du har 7,5 time kviletid. Det førekjem meg at du ikkje er fagorganisert eller har noko tillitsvalgt på jobben din, (tillitsvalgt skulle ha reagert på ein slik turnus), men om du har det, så kan du ta det opp med vedkommande. Dette ville eg teke opp med arbeidsgjevaren, for med så kort kviletid gjer ein ikkje ein optimal jobb. § 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri (1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder. (2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager. (3) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre ledd. Slik avtale kan bare inngås dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Det kan ikke avtales kortere arbeidsfri periode enn 8 timer i løpet av 24 timer eller 28 timer i løpet av sju dager. Grensen på 8 timer gjelder ikke når arbeid utover avtalt arbeidstid (jf. § 10-6 første ledd) eller arbeid ved utkalling under beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser. Ved virksomhet som ikke er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiver og arbeidstakernes representanter på samme vilkår skriftlig avtale arbeid i den arbeidsfrie perioden, når dette er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser.
PintSizedDictator Skrevet 7. september 2012 #10 Skrevet 7. september 2012 Jeg jobber på et komunalrt sykehjem og der må det være 11 timer mellom vaktene. Tror kansje dette varierer fra kommune til kommune, men hviletid skal man ha.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #11 Skrevet 7. september 2012 skal være 9 timer mellom vaktene i helsesektoren vertfall
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #12 Skrevet 7. september 2012 Vi har ni timer mellom kveldsvakt og tidligvakt. Og jeg syns det er skikkelig slitsomt. Arbeidsplassen din har kanskje søkt om "særbehandling" på hviletiden mellom vaktene av en eller annen grunn?
soleia Skrevet 7. september 2012 #13 Skrevet 7. september 2012 Sitatet i det litt snodig stava innlegget mitt var forresten henta frå arbeidsmiljølova . http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-8
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #14 Skrevet 7. september 2012 Ja, det er lov. Mange som har 1 eller 2 "spengskft" i mnd.
Gjest Tullmusa83 Skrevet 7. september 2012 #15 Skrevet 7. september 2012 Et flertall av de ansatte må ha skrevet under på at de godtar det for at hviletiden skal kunne være kortere enn 11 timer.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #16 Skrevet 7. september 2012 Innenfor helsevesenet er alt "lov" Det er bare å skaffe dispensasjoner, om det går ut over liv å helse, det er ikke så viktig for de..
VE-G Skrevet 7. september 2012 #17 Skrevet 7. september 2012 <a name="10-6">§ 10-6. Overtid (1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det § 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri (1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder. (2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager. (3) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre ledd. Slik avtale kan bare inngås dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Det kan ikke avtales kortere arbeidsfri periode enn 8 timer i løpet av 24 timer eller 28 timer i løpet av sju dager. Grensen på 8 timer gjelder ikke når arbeid utover avtalt arbeidstid (jf. § 10-6 første ledd) eller arbeid ved utkalling under beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser. Ved virksomhet som ikke er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiver og arbeidstakernes representanter på samme vilkår skriftlig avtale arbeid i den arbeidsfrie perioden, når dette er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser. Dette er tatt fra arbeidsmiljøloven.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #18 Skrevet 7. september 2012 Jeg går ofte fra kveld til dag. Da er jeg ferdig kl 22.30 og begynner igjen 07.30. Dvs 9 timer hvile. Men det blir jo aldri 9 timer hvile hvis man skal se det på en praktisk måte. Jeg er sjeldent hjemme før kl 23.30. Man må skifte etter arbeidsdagen, gå til bussen, jeg for min del må ta buss så t-bane og derfor tar det tid før jeg er hjemme. Når jeg er da hjemme 23.30, må jeg spise og gjøre ting klart før dagen etterpå og osv. Er da i seng ca. 00.30 og må opp kl. 05.15 for å rekke å komme til dagvakt. MEN det er ikke jobben sin feil at jeg bor et stykke unna og er avhengig av kollektiv som tar tid, og at jeg har barn og andre forpliktelser som tar opp min tid på morgen før jobb. Men det blir vel knappe 5 timer hvile/søvn før arbeidsdagen starter. Hadde det vært 11 timer som hadde vært fulgt istedenfor 9 timer så hadde jeg hatt 2 timer ekstra å gå på. Hadde hjulpet det
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #19 Skrevet 7. september 2012 Er det ikke noe med at så kort tid gjør det bedre for pasientene, og derfor er lovlig? At det er er de samme som legger de, som er der når de våkner. Feks hos demente. Derfor er 9timer mellom en vakt lov..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå