Gå til innhold

Kriterier for assistert befruktning, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :-)

Er en noe desperat dame på snart 35, som prøver å få nr.2. Har hatt 2 prøveperioder, så mange av dere ler sikkert av meg.....Saken er den, er selvfølgelig at angsten nå kommer snikende ift. om vi klarer å få til en graviditet til, og ikke minst en vellykket en, i min alder. Vet noen om kriteriene? Er det forskjell på offentlig og privat praksis, og i såfall vet noen noe om priser? Først og fremst, er det vel hormonbehandling som ev. skulle stått til rådighet. Kjenner at jeg ville gjerne ta en real hormoninnsprøytning nå med en gang;-) Takknemlig for svar! :-)

Fortsetter under...

Jeg tror nok du er langt unna å gå til slike steg som dette, dette er ikke noe man gjør for å kjappe opp prosessen akkurat...

Først må man ha vært prøver i et år før man kommer på utredning. Såer det prøver og atter prøver, så mange av oss er ikke i gang med selve prøverør før i alle fall et år etter det igjen, så to år som prøver. Og dere har jo tydeligvis klart det før på egenhånd, så da prøver de nok heller andre ting en stund, for det er ikke egentlig noe som tilsier at dere ikke klarer det på egenhånd da...

Privat kan det nok være enklere å komme gjennom, men da må man nok beregne at det kan koste 100 000.

Så, jeg tror jeg sier det slik, assistert befruktning er ikke noe man gjør for å speede opp, men om man ikke klarer det på egenhånd. Det er dyrt, og for oss som har vært gjennom det noen ganger må det vel strengt tatt kunne sies å være et lite helvete, både når det kommer til det fysiske og det psykiske.

Så, gi det 10 måneder til du, jeg er sikker på at dere ikke kommer til å trenge dette!

Jeg er 35 snart 36 år og har vært prøver i flere år, livet som prøver er absolutt ingen dans på roser, hormonene løper løpsk, sprøyter og medisiner må tas, smertefulle uttak, regimer som avbrytes, negative graviditetstester, lange ventetider, pauser mellom regimer,osv osv. Og ikke minst det at du i prøverørsverden betegnes som gammel når du er 35 år og at vi ikke produserer like mange og bra egg som 20 åringene. Så prøv på natur måten er mitt forslag, vær heller nøye med å finne eggløsninger og gjør hva du kan for å klare dette på egenhånd, siden dere har klart det selv før :-)

Etter nesten 3 år med mange Icsi forsøk bak oss, ble vi gravide på egenhånd i sommer <3 Det er godt at leger kan ta feil innimellom.

Takker for gode og konstruktive svar! :-) Er bare litt stresset på alderen, og etter at jeg tok keisersnitt med forrige, vet jeg at livmoren ligger så høyt opp og bakover, at ikke en vanlig fastlege klarte å sette inn hormonspiral. Den tålte jeg heller ikke, og måtte til spesialist for å ta den ut også med bedøvelse, siden den ligger så langt opp. Satser på at mannen min på 40, har noen ekstremt gode svømmere. ;-) I tillegg er jeg Gastric bypass-operert for snart 2 år siden, og er redd for at den spiller inn negativt på fruktbarheten.

Jeg ble fortalt at i denne alderen trenger man ikke ha prøvd i 1 år (et halvt år holder sa legen den gangen). Det går an å gå privat, ihvertfall ta blodprøver for å finne ut om det er alt i orden med hormonene dine og om svømmerar er bra. Det er jo det første steget i utredninga. Jeg gjorde dette ved en privat gynekolog.(og ting skjedde fort! Fra jeg var på første visit til jeg starta på ICSI behandling hadde ikke gått 6 mån en gang!)

Men jeg hadde da endometriose i tillegg som er grei nok grunn for å sende direkte til IVF/ICSI sa legen den gangen. Ble funnet ut etterpå at jeg hadde tette eggledere også. Så da var det ikke anna for meg enn ICSI.

Går du til en privat gynekolog. så koster det jo. Sånn sirka 900 NOK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...