Mor Stratos Skrevet 7. september 2012 #26 Del Skrevet 7. september 2012 Virker merkelig, jeg tror i utgangspunktet at feilen må ligge i oppgaveutformingen. Kanskje oppgaven skal være å skrive hvordan man kan dele et tall opp i tiere og enere? Da vil 25 bli 20 og 5. Oppgaven er kanskje bare formulert feil? Syns det er rart du ikke får svar fra læreren. På min skole der jeg jobber holder mattelærere fra alle trinn på med å lage en felles "ordbok" for faget. Slik at de samme begrepene blir brukt fra 1. til 10. trinn. Høres litt ut som om de kunne hat behov for noe slikt på deres skole også. Snakk med læreren, du bør få en forklaring. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969281-dere-som-kan-litt-matte-tiervenner-og-enervenner-hjelp/page/2/#findComment-144525683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #27 Del Skrevet 7. september 2012 Virker merkelig, jeg tror i utgangspunktet at feilen må ligge i oppgaveutformingen. Kanskje oppgaven skal være å skrive hvordan man kan dele et tall opp i tiere og enere? Da vil 25 bli 20 og 5. Oppgaven er kanskje bare formulert feil? Syns det er rart du ikke får svar fra læreren. På min skole der jeg jobber holder mattelærere fra alle trinn på med å lage en felles "ordbok" for faget. Slik at de samme begrepene blir brukt fra 1. til 10. trinn. Høres litt ut som om de kunne hat behov for noe slikt på deres skole også. Snakk med læreren, du bør få en forklaring. :-) Ja, oppgaven er å dele et tall i tiere og enere - men jeg kan ikke helt se at svaret da vil bli 20 og 5? Det vil vel da si 20 tiere = 200, og ikke 20? Jeg vil heller si at 25 = 2 tiere? Ellers takk for svar, jeg tror jeg må purre på læreren, altså :-)! Kanskje kommer poden hjem med svar i dag, litt spent på det! HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969281-dere-som-kan-litt-matte-tiervenner-og-enervenner-hjelp/page/2/#findComment-144525696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 7. september 2012 #28 Del Skrevet 7. september 2012 Virker merkelig, jeg tror i utgangspunktet at feilen må ligge i oppgaveutformingen. Kanskje oppgaven skal være å skrive hvordan man kan dele et tall opp i tiere og enere? Da vil 25 bli 20 og 5. Oppgaven er kanskje bare formulert feil? Syns det er rart du ikke får svar fra læreren. På min skole der jeg jobber holder mattelærere fra alle trinn på med å lage en felles "ordbok" for faget. Slik at de samme begrepene blir brukt fra 1. til 10. trinn. Høres litt ut som om de kunne hat behov for noe slikt på deres skole også. Snakk med læreren, du bør få en forklaring. :-) Ja, oppgaven er å dele et tall i tiere og enere - men jeg kan ikke helt se at svaret da vil bli 20 og 5? Det vil vel da si 20 tiere = 200, og ikke 20? Jeg vil heller si at 25 = 2 tiere? Ellers takk for svar, jeg tror jeg må purre på læreren, altså :-)! Kanskje kommer poden hjem med svar i dag, litt spent på det! HI Jeg synes også at oppgaven var dårlig fremstillt og skjønner at både du og din sønn har hatt problemer med å forstå hva som skal gjøres. "Del opp i tiere og enere" kan bety "Hvor mange tiere og hvor mange enere er det i 25? = 2 tiere og 5 enere" eller det kan bety "hvilken verdi har tierene og hvilken verdi har enerene i tallet 25? = tierene har en verdi av 20, enerene har en verdi av 5" evt " Hvor mye av tallet 25 kan settes samen til tiere (20), og hvor mye kan settes sammen til enere (5)" Jeg tror at jeg også hadde tenkt på samme måte som deg og din sønn... Jeg synes du skal få læreren til å forklare, og så skrive til oss her på forumet og forklare det til oss!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969281-dere-som-kan-litt-matte-tiervenner-og-enervenner-hjelp/page/2/#findComment-144525835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #29 Del Skrevet 7. september 2012 Virker merkelig, jeg tror i utgangspunktet at feilen må ligge i oppgaveutformingen. Kanskje oppgaven skal være å skrive hvordan man kan dele et tall opp i tiere og enere? Da vil 25 bli 20 og 5. Oppgaven er kanskje bare formulert feil? Syns det er rart du ikke får svar fra læreren. På min skole der jeg jobber holder mattelærere fra alle trinn på med å lage en felles "ordbok" for faget. Slik at de samme begrepene blir brukt fra 1. til 10. trinn. Høres litt ut som om de kunne hat behov for noe slikt på deres skole også. Snakk med læreren, du bør få en forklaring. :-) Ja, oppgaven er å dele et tall i tiere og enere - men jeg kan ikke helt se at svaret da vil bli 20 og 5? Det vil vel da si 20 tiere = 200, og ikke 20? Jeg vil heller si at 25 = 2 tiere? Ellers takk for svar, jeg tror jeg må purre på læreren, altså :-)! Kanskje kommer poden hjem med svar i dag, litt spent på det! HI Jeg synes også at oppgaven var dårlig fremstillt og skjønner at både du og din sønn har hatt problemer med å forstå hva som skal gjøres. "Del opp i tiere og enere" kan bety "Hvor mange tiere og hvor mange enere er det i 25? = 2 tiere og 5 enere" eller det kan bety "hvilken verdi har tierene og hvilken verdi har enerene i tallet 25? = tierene har en verdi av 20, enerene har en verdi av 5" evt " Hvor mye av tallet 25 kan settes samen til tiere (20), og hvor mye kan settes sammen til enere (5)" Jeg tror at jeg også hadde tenkt på samme måte som deg og din sønn... Jeg synes du skal få læreren til å forklare, og så skrive til oss her på forumet og forklare det til oss!!! Takk for svar - og will do! (altså komme med en oppklaring her inne når jeg får svar fra læreren!) ! Håper jeg finner ut av det, for å få problemer med å hjelpe med leksene allerede i 2. klasse var VEL tidlig, synes jeg ! HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969281-dere-som-kan-litt-matte-tiervenner-og-enervenner-hjelp/page/2/#findComment-144525882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå