Gå til innhold

Dere som kan litt matte... tiervenner og enervenner... hjelp!

Anbefalte innlegg

Dette er lekser til en 2. klassing.

Jeg hadde jo håpet at jeg ikke trengte mattehjelp allerede Nå haha, men jeg trenger seriøst hjelp til en at matteoppgavene hans (jada, han er i seng altså, men denne oppgava var tidligere denne uka, og jeg får den ikke ut av hodet).

Jeg synes det er litt viktig at skolen og jeg er "samkjørte" på forklaring, slik at jeg ikke misoppfatter hva han skal gjøre og forvirringa blir total!

Men oppgavene (og svarene) er altså som følger:

Del inn tallene i tiervenner og enervenner:

15= 10 tiervenner, 5 enervenner

25= 20 tiervenner, 5 enervenner

I mitt hode skjønner jeg ikke at dette er rett. Det er da ikke 10 tiere i 15? 10 tiervenner og 5 enervenner vil jeg si at blir 105? Og også slik i neste stykke, det vil jeg si at blir 205? På oppgaven med 25 hadde gutten min skrevet 2 tiervenner og 5 enervenner, men dette var altså da rettet til 20 tiervenner og 5 enervenner.

Er jeg helt på jordet? Prøvde å komme i kontakt med mattelæreren bare for å få dette forklart slik at jeg ikke forklarer noe feil til gutten min, men har ikke fått svar fra ham.

Hva mener dere andre, erfarne mødre der ute :-)?

Fortsetter under...

Hovedinnlegger igjen!

Beklager, det skal ikke stå tier-og enerVENNER, men bare "tiere" og "enere"!

Jeg som var litt ivrig og ga dem navn de ikke skulle ha.

Men forvirringen min er den samme.

HI

I første klasse måtte faktisk læreren her bruke deler av et foreldremøte for å forklare hva tiervenner var:) Masse beskjemmede foreldre der somm ikke kunne hjelpe seksåringene med matteleksa:D

I alle fall: tiervennen til 4 var 6. Altså det tallet man må legge til for å få ti. Er det logisk i sønnen din sin lekse?

Annonse

Åh! NÅ ble jeg glad for at dere vise damer tenker som meg!

En over her nevnte at tiervennen til 4 var 6 (altsÅ at man mÅ legge til 6 for Å fÅ 10), den er jeg med pÅ :-)! Men nei, det var ikke slik oppgavene var lagt opp. Her skulle de rett og slett dele opp et tosifret tall i tiere og enere.

Det "verste" var at dette var en slags prøve de hadde fÅtt, og han hadde da fÅtt rett og galt pÅ oppgavene. Oppgavene var da

15 = 10 tiere, 5 enere (fÅtt rett pÅ denne)

34 = 30 tiere, 4 enere (fÅtt rett pÅ denne)

25 = 2 tiere, 5 enere (fÅtt feil pÅ denne, rettet til 20)

Og, for Å gjøre forvirringen total, var neste stykke at han skulle telle et visst antall prikker, som ble 11, og skrive tiere og enere pÅ linja. Han skrev da:

10 tiere, 1 ener (dette fikk han feil pÅ, læreren hadde rettet til 1 tier, 1 ener, som jeg ogsÅ mener er rett). Men hvordan samsvarer dette med oppgavene over?!

Stønn!

HI

Jeg tror læreren har tenkt at elevene skal forstå hvor mye siffrene er verdt. På tierplassen betyr et ettall 10 og et totall 20, mens på enerplassen betyr et ettal 1 og et femtall 5. Måten å skrive det på var imidlertid merklig.

Annonse

Som nevnt over her, tiervenner er ikke toere, men tall som tilsammen blir ti. F.eks:

1+9, 3+7, 8+2, 6+4 etc. Poenget med å lære dette, er å automatisere. Du skal kunne "se" at 6 og 4 er 10 uten å måtte telle på fingra f.eks.

Angående tiere og enere i 15, så er det selvfølgelig en tier og fem enere. Hvis spm var å finne tiervenner blir svaret noe annet. Mulig HI har blandet begrepene? Ellers er dette standard fremgangsmåte i Multi som de fleste skoler bruker, er bare å se der.

Hilsen læreren.

Multi er bra bøker men ikke alltid jeg skjønner hva de har tengt.

Jeg er ikke håpløs på matte, men noen ganger må jeg tenke veldig når det gjelder oppgavene i multi, for jeg skjønner ikke hva de som har lagd oppgaven tenker og hvordan.

Hele poenget er nok å finne ut hvor my ett tallet i 15 er verdt. Detter er helt logisk. Jeg har også gutt i 2 . Kl. Og jeg er nesten sikker på at det er samme lekse som min her hatt.

Ikke vanskelig i det hele tatt.

Hele poenget er nok å finne ut hvor my ett tallet i 15 er verdt. Detter er helt logisk. Jeg har også gutt i 2 . Kl. Og jeg er nesten sikker på at det er samme lekse som min her hatt. Ikke vanskelig i det hele tatt.

Jeg ser ikke helt hvordan dette er helt logisk? Altså: jeg skjØnner også at tallet 25 = 20+5, den er jo grei, men når oppgaven skriver at du skal dele inn i "tiere" og "enere"?

Og at du skriver at dette ikke er vanskelig i det hele tatt, det er jo ikke det når man bare vet hvordan det skal tenkes - og hvordan mener du at det skal tenkes i dette tilfellet?

25 = 20+5, eller 25= 1 (tier) + 5 (enere)?

HI

Haha, nei det kreves vist ikke så veldig god matteforståelse for å bli lærer om man faktisk kan komme igjennom studiet uten å forstå noe som helst...

15= én tier, 5 enere (eller 15 enere)

11=én tier, én ener (eller 11 enere)

og så videre.

Om du ber sønnen (og læreren!) din regne i mynter (ti-kroner og en-kroner) er det veldig veldig galt å gi 10 ti-kroner og 5 en-kroner og tro man har 15 kroner...

Herregud da, at læreren ikke forstår dette synes jeg er tragisk! Er det rart at norske elever er dårlige i matte når ikke engang lærene kan svare på de enkleste oppgavene?

Hvorfor skal man lære om tiervenner (aldri hørt om det, jeg)? Er mye bedre å be barnet finne det tallet man må legge til det man har for å få ti... å kalle det tiervenn øker bare forvirringen tenker jeg.

Læreren forstår nok absolutt dette - men på et tidspunkt dukker det opp en feil i instruksjonen - det er helt normalt at elever i denne alderen skal dele opp tall med flere siffer slik ditt barn skulle gjøre - altså slik:

42=40+2, dette er jo riktig, akkurat som om dette er en oppgave: 439=400+30+9 og som også er riktig. Men oppgavene her er jo ikke å finne ut hvor mange tiere, enere, hundrere, men å vise verdien av de ulike plassene i tallsystemet.

Men hvis det konkret ble spurt etter hvor mange enere og tiere, da er det riktig som du sier, det skal skrives bare antallet. Er det pluss i mellom må det gjøres slik jeg har satt opp.

Så du er ikke på jordet, og det er nok egentlig ikke læreren heller, bare klønete framstilling.

Hvis instruksjonene i boken er såpass dårlige og læreren ikke ser det og endrer på det, vel, da må man kanskje skaffe en anden bok... Hvordan skal barna forstå instruksjonene om hverken lærere eller foreldre gjør det?

Hvilken side i multi er det du spØr om? Dette er en typisk multi oppgave. Derfor jeg lurer.

Dette er ikke en side i Multi, men en "prØve" de har fått på papir.

Skulle ha fått tegnet slik at dere hadde sett, men skal prØve å forklare i stedet:

Øvest stod: del inn tallet i tiere og enere.

Så stod tallet 25 i en boble, og under den to bobler, altså hvor man skulle skrive inn tiere og enere.

I den ene boblen mente da læreren at det skulle stå 20, og i den andre boblen skulle det stå 5. Noe jeg mener må være feil?

(ser forØvrig at det blir rett hvis du skal finne VERDIEN av 25, altså 20+5, men det er altså ikke dette som blir spurt om i oppgaven).

HI

Og bare for å komme med litt flere hjertesukk:

Det at elevene daglig ikke har med matteboka hjem, men kun en gang innimellom for å gjøre en side lekse (resten gjøres på skolen) gjør det også vanskelig for oss foreldre å vite hva som egentlig skal gjøres.

De bruker Multi, men kun på skolen (med unntak av en lekse i den maks en gang i uka). Det er derfor ikke så lett å følge med på instruksjoner, og vi får heller ingen informasjon fra skolen på dette. Noget frustrerende når man i tillegg sitter der med en forvirret 7-åring :-/!

HI

Vår datter har en kontaktbok. Der kan vi foreldre og barnet selv, skrive spørsmål og beskjeder til læreren. Hva med å spørre om dere kan få hjem matteboka litt oftere for å holde dere oppdatert?

Vår skole bruker også "Its learning" på nettet. Der ligger det, blant mye annet, en del forklaringer ol for foreldre. Det kan være klønete å finne frem, men spør om dere har noe liknende. Kansje finner dere grei hjelp der.

Vår datter har en kontaktbok. Der kan vi foreldre og barnet selv, skrive spørsmål og beskjeder til læreren. Hva med å spørre om dere kan få hjem matteboka litt oftere for å holde dere oppdatert? Vår skole bruker også "Its learning" på nettet. Der ligger det, blant mye annet, en del forklaringer ol for foreldre. Det kan være klønete å finne frem, men spør om dere har noe liknende. Kansje finner dere grei hjelp der.

Takk for svar :-)!

Jeg har også hørt om skoler som har en slik kontaktbok, og det høres utrolig greit ut! Vi skal snart ha foreldremøte, så det kan kanskje være en sak der! Vi får omtrent ingen informasjon om noe som helst, og jeg vet det er flere foreldre som fortviler rundt det samme.

Skolen vår har også Its Learning, men det brukes dessverre ikke i det hele tatt, med unntak av å legge ut ukeplanene. Jeg bruker Its Learning aktivt på jobb, og vet hvor utrolig greit det er, så jeg blir litt frustrert over at de har Its Learning-konto på skolen, men utnytter den så utrolig dårlig.

Nei, må nok etterspørre en del på foreldremøte! Hater å være "moren fra h***", men er jo nødt til å spørre når man ikke får noe informasjon :-/!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...