Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #1 Skrevet 6. september 2012 Har en 6 åring som har startet i 1 klasse nå. Vi har ikke lang vei til skolen, og veien er i boligstrøk - uten mye trafikk. Masser av barn i området. Han er veldig opptatt av å skulle gå selv til skolen (har selvsagt ikke gjort det). Takker for svar om hva deres barn/bekjente gjør
marsgutt 2013 Skrevet 6. september 2012 #2 Skrevet 6. september 2012 dette lurer jeg også på. tar kansje 10 min og gå om ikke mindre.
It's all about me Skrevet 6. september 2012 #3 Skrevet 6. september 2012 (endret) Når de er klare har ikke noe fasit. Det kommer helt an på veien, modenheten til barnet og om barnet vil selv. Er veien grei, du tror han ikke vil finne på noe tull eller somle unødvendig og han vil selv, ser jeg ikke noe grunn for at han ikke skulle kunne gå alene allerede nå. Endret 6. september 2012 av Frokostquiz
LuksusLiv Skrevet 6. september 2012 #4 Skrevet 6. september 2012 Det kommer mer an på hvor farlig/trygg skoleveien er, enn hvor gammelt barnet er. Barna mine kan nok ikke gå alene til skolen før tidligst i 3. klasse, kanskje t.o.m på slutten av 3. klasse eller starten av 4. klasse pga en skummel vei de må krysse. Noen av skolekompisene til datteren min har gått alene til og fra skolen siden 1. klasse, men de bor like i nærheten av skolen, og har ingen trafikkert vei de må krysse.
Anina Skrevet 6. september 2012 #5 Skrevet 6. september 2012 Mine har gått alene fra første dag, men de har 500 m til skolen gjennom boligfelt.
Musemora Skrevet 6. september 2012 #6 Skrevet 6. september 2012 Min 1 og 2 klassing går til skolen. Ca 2 km hver vei. De bruker gjerne 1,5 t hjem fra skolen fordi det er så mye spennende på skoleveien -
Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #7 Skrevet 6. september 2012 takk for svar jenter! Jeg ser an litt og så går det an å prøve seg litt frem
Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #8 Skrevet 6. september 2012 Min 1 og 2 klassing går til skolen. Ca 2 km hver vei. De bruker gjerne 1,5 t hjem fra skolen fordi det er så mye spennende på skoleveien - Vet ikke om du er naiv eller tar lett på ting...men det der hadde jeg ikke tatt sjansen på med en 6 og 7 åring med tanke på hvor lite modne barn er i trafikken, ting som kan oppstå på skoleveien etc... ...nei, jeg er ikke hysterisk, bare realistisk
Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #9 Skrevet 6. september 2012 Min 1 og 2 klassing går til skolen. Ca 2 km hver vei. De bruker gjerne 1,5 t hjem fra skolen fordi det er så mye spennende på skoleveien - Seriøst? Hadde ikke skrytt av det.....
Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #10 Skrevet 6. september 2012 Har selv førsteklassing, litt over en km til skolen.. Han går til skolen sammen med nabogutten. Går fint som juling det. Synes dere er litt hysteriske..
Mandalas Skrevet 6. september 2012 #11 Skrevet 6. september 2012 Tipper det er ca 1 km til skolen herfra og en 40-vei må krysses. Barna mine går alene til og fra skolen, de er en 1.klassing og en 4.klassing (med asperger syndrom). De er dessuten alene en stund før og etter skolen. Det går riktig så bra og de har uten tvil vokst med det ansvaret!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 6. september 2012 #12 Skrevet 6. september 2012 Jeg gikk til skolen alene når jeg var 7 år og vi bodde på frogner og jeg hadde 7-10 gatekryss jeg måtte krysse. Jeg var i tillegg døv og blind på ene siden. Gikk veldig fint det. Syns noen av dere er litt hysteriske og undervurderer barna deres.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #13 Skrevet 6. september 2012 Har en 1 klassing. 500 meter til skolen. Utraffikert vei. Vi går sammem med han til skolen eller kjører enkelte dager. Årsak: han er utrygg, tør ikke gå alene ennå. Sier han er redd for de "store" barna (les 5-7 klassinger). Han får gå til skolen alene den dagen han er klar for det selv..
Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #14 Skrevet 6. september 2012 Så la folk være hysteriske, da!! Det viktigste for både foreldre og barna selv er at de føler trygghet. Er det ikke? Noen barn tør ikke, eller så er det foreldre som ikke synes det er trygt nok ennå. Respekter det!!!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #15 Skrevet 6. september 2012 Skal helt ærlig innrømme det. Jeg har en 5 åring som har begynt på skolen nå i august. Han er på ingen måte moden nok til å ferdes i trafikken alene, han blir 6 år i midten av desember...
Musemora Skrevet 6. september 2012 #16 Skrevet 6. september 2012 Min 1 og 2 klassing går til skolen. Ca 2 km hver vei. De bruker gjerne 1,5 t hjem fra skolen fordi det er så mye spennende på skoleveien - Seriøst? Hadde ikke skrytt av det..... Skryter vel ikke av det. Men seriøst. Ting kan skje bare du snur ryggen til el går på do for å tisse. Du kan aldri gardere deg mot alt. Skolen her vil at alle barn skal gå fordi overhysteriske foreldre som kjører barn til skolen lager farlige situasjoner utenfor skolen. Vi jobber begge innen akuttmedisin. Har aldri tatt imot barn som er blitt skadet på skoleveien, men derimot mange som har blitt skadet hjemme.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #17 Skrevet 6. september 2012 Min 1 klassing går til skolen hver dag.....sammen med meg. Han tør ikke gåmalene så da velger vi å gjøre det sånn inntil hun er trygg nok. Ingen barn å gå sammem med her vi bor
Major HotLips Houlihan Skrevet 6. september 2012 #18 Skrevet 6. september 2012 Så la folk være hysteriske, da!! Det viktigste for både foreldre og barna selv er at de føler trygghet. Er det ikke? Noen barn tør ikke, eller så er det foreldre som ikke synes det er trygt nok ennå. Respekter det!!! Skal ikke barnet få utvikle seg fordi foreldrene ikke føler trygghet? Da kan vi jo like gjerne pakke ungene inni bomull da... Min eldste har ca halvannen kilometer skolevei og hun har gått stort sett hver dag siden første klasse. Jeg tror ungene vokser på det.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #19 Skrevet 6. september 2012 Kommer helt ann på barna og skoleveien. Min 5 åring kan fint gå alene og gjør det som regel også nå, men så har hun omtrent norges tryggeste skolevei også. 7 åringen min er derimot litt utrygg av seg og liker best å ha følge av noen til skolen. Lillesøster er OK da, men helst en voksen. Derfor følger vi oftere den eldste enn den yngste. Hjem går de gjerne alene begge to.
marsgutt 2013 Skrevet 6. september 2012 #20 Skrevet 6. september 2012 tror vi skal prøve og gå en dag her og. hun vil gjerne gå hjem fra skolen. greit og få høre andres mening om dette. når jeg var liten var det vanlig at man gikk til skolen der jeg bodde og vi var også hjemme alene 1 2 timer etter skolen til foreldre var ferdig på jobb. føler at gjør man dette nå så blir man sett på som uansvarlig. og blir faktisk på virket av meninger til andre om dette. hun har vært hjemme alene mens vi har vært en snar tur på butikken som er 2 min unna. og hun vil heller være hjemme en og bli med uansett. noen meninger der ute om det og være alene hjem. er det en alder på d eller handler dette mer om tillit til barnet og hvordan det er i utvikling.
Rivjernet Skrevet 6. september 2012 #21 Skrevet 6. september 2012 Min 1 og 2 klassing går til skolen. Ca 2 km hver vei. De bruker gjerne 1,5 t hjem fra skolen fordi det er så mye spennende på skoleveien - Seriøst? Hadde ikke skrytt av det..... Hva er galt med det? Min7åring går også selv, og det klarte han i 1klasse også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå