Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #1 Skrevet 6. september 2012 Prøver og lese meg frem til et svar og ringt mange ganger til lånekassen, men får forskjellige svar hver eneste gang. Trodde rådgiver på skolen også skulle kunne dette, hu mente vertfall det og har gjort det på den måten alle andre ganger sier hun, Hun sa jeg ikke trengte søke permisjon eller ha reservert skoleplass for og motta foreldrestipend mens jeg var hjemme med babyen. Når jeg har ringt til lånekassen har jeg fått beskjed om at nei jeg trenger ikke ha permisjon fra skolen så lenge jeg har gått på skole i minst 6 mnd og har hatt rett på stipend denne tiden, så har jeg fått beskjed om at jo jeg må ha permisjon fra skolen med reservert skoleplass som jeg må gå tilbake til etter de 44 ukene. så håper kansje noen her har svar på hvordan det funker? Er jeg nødt til å ha permisjon fra skolen for å konne motta foreldrestipend? Gått 3 mnd nå uten inntekt fordi det virker som ingen på lånekassen kan dette, ei heller rådgiver. Blitt forsinket mange ganger fordi de finner ut de mangler et eller aent papir når jeg har sendt inn alt som står skrevet på lånekassen sine sider og skolen har sendt inn sitt.
Gjest peacock Skrevet 6. september 2012 #2 Skrevet 6. september 2012 Du må enten være meldt opp på et studie (spiller ingen rolle om du står på eksamen) eller ha reservert studieplass. Reservert studieplass trenger du ikke å begynne på året etterpå.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #3 Skrevet 6. september 2012 1 Du må ha gått på skole sammenhengende minst 6 mnd før du går ut i perm. 2 Du må ha en skoleplass eller eksamen å gå tilbake til etter endt perm.
gulliseptember Skrevet 6. september 2012 #4 Skrevet 6. september 2012 Jeg fikk foreldrestipend i fjor, og slik jeg forstår det må man hatt rett på støtte fra Lånekassen de 6 siste mnd. Man kan selv velge om man vil søke permisjon fra studiet, eller fortsette å gå på skolen. Permisjon eller ei, man må vertfall være registrert på ett studie. Håper dette var litt til hjelp! :-)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #5 Skrevet 6. september 2012 Var litt til hjelp. Men når rådgiver verken har søkt permisjon for meg eller reservert en skoleplass til meg hva gjør man da? om noen vet. Hun selv sa at dette var måten vi gjorde det på at vi skrev slutt melding som ble sendt inn den dagen det var 3 uker før fødsel og at jeg da sluttet på skolen og da gikk hjemme 1 år, men søker meg inn på skole i februar og velger da til sommeren om jeg tar i mot plassen eller ikke.
Gjest peacock Skrevet 7. september 2012 #6 Skrevet 7. september 2012 Var litt til hjelp. Men når rådgiver verken har søkt permisjon for meg eller reservert en skoleplass til meg hva gjør man da? om noen vet. Hun selv sa at dette var måten vi gjorde det på at vi skrev slutt melding som ble sendt inn den dagen det var 3 uker før fødsel og at jeg da sluttet på skolen og da gikk hjemme 1 år, men søker meg inn på skole i februar og velger da til sommeren om jeg tar i mot plassen eller ikke. Du må ikke melde deg ut av skolen!!!! Da får du INGENTING!! Også sørg for å være meldt opp 6 mnd i forveien slik som det står over her! Om du ikke har permisjon eller utsatt studieplass fra skolen din lar du rett og slett vær å møte på eksamen. Da kan du begynne om igjen neste høst.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #7 Skrevet 7. september 2012 Du er stor jente nå, så du må selv søke foreldrestipend og sørge for din økonomiske situasjon, det er IKKE rådgiverens jobb!! Gå på lånekassen sin side - der finner du alt du trenger å vite og ta tak i ditt eget liv! Du må ikke si opp skoleplassen - om du skal ha permisjon søker du skolen om det, og om du ikke skal ha permisjon så søker du ikke permisjon. Foreldrsttipend får du uansett - så lenge du søke såklart!!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #8 Skrevet 7. september 2012 Jeg møtte opp på første skoledag dette året for å ikke miste skoleplassen (fødte i sommerferien). Gikk da til rådgiver på skolen, hun hjalp meg å skrive søknad om både permisjon og utvidet ung.rett til neste år. Det skulle sendes til inntakskontoret. Hun skreiv også på søknaden om det skulle være noe de lurte på så kunne de kontakte henne. Fikk veldig stor nytte av å spørre rådgiver om hjelp. Hun skulle heller ikke melde meg ut av skolen før jeg fikk permisjonspapirene i posten. Veldig viktig at du ikke gir fra deg plassen, da har du ikke rett på noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå