Gå til innhold

Hva er det som hjelper mot øyekatarr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våknet i dag og øyene var klistra igjen. Var helt fint til i går kveld da jeg merket at det begynte å komme masse puss fra øyene. Skikkelig plagsomt...

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

kamillete, etter teen har trukket tar du bomullspads, klut eller det du har og "vasker" øynene dine med, avkjøl teen først da =)

Skrevet

øyedråper

Skrevet

bytt ut sminken din(den kan være smittebærer) og vask øyet med noe rent fra ytterkant og inn mot nesen.. skal hjelpe så det går over i løpet av et par dager :)

Skrevet

Takk for svar. Men nå tenkte jeg litt mer på kjerringråd eller noe i den duren som kan hjelpe. Er på jobb nå og slutter ikke før rundt kl. 22 og da er apotekene stengt. Også jobber jeg i morgen tidlig og rekker ikke innom apotek før de åpner.

Så skal se om jeg har kamillete hjemme og prøve det først. Håper det går over. Har ikke blitt så kjempe ille ennå.

HI

Skrevet

Skyll med sterilt saltvann. Når det ikke er mer puss enn det du beskriver her er det lite sannsynlig at det skyldes bakterier som kloramfenikol hjelper mot (det er antibiotika). Mest sannsynlig skyldes det virus og da vil det ikke hjelpe noen ting med antibiotika. Skyll med saltvann noen dager og så vil det mest sannsynlig forsvinne av seg selv uten behandling med noen mer.

Hvis det ikke går over etter noen dager, kan du ta kontakt med lege for å få vurdert om det er nødvendig å behandlet det eller ikke. Det er også lurt hvis det blir mye puss, da er det større sannsynlighet for at det er bakterier som er årsaken. (Man må ikke behandle da heller, men da kan det hjelpe.)

Uansett bør du vaske hendene veldig ofte, og som en annen sier, bytt ut øyesminke for å unngå å smitte deg selv. Og så bør du selvfølgelig ikke bruke sminke rundt øynene før øyekatarren er borte.

Skrevet
Skyll med sterilt saltvann. Når det ikke er mer puss enn det du beskriver her er det lite sannsynlig at det skyldes bakterier som kloramfenikol hjelper mot (det er antibiotika). Mest sannsynlig skyldes det virus og da vil det ikke hjelpe noen ting med antibiotika. Skyll med saltvann noen dager og så vil det mest sannsynlig forsvinne av seg selv uten behandling med noen mer. Hvis det ikke går over etter noen dager, kan du ta kontakt med lege for å få vurdert om det er nødvendig å behandlet det eller ikke. Det er også lurt hvis det blir mye puss, da er det større sannsynlighet for at det er bakterier som er årsaken. (Man må ikke behandle da heller, men da kan det hjelpe.) Uansett bør du vaske hendene veldig ofte, og som en annen sier, bytt ut øyesminke for å unngå å smitte deg selv. Og så bør du selvfølgelig ikke bruke sminke rundt øynene før øyekatarren er borte.

Jeg bruker ikke sminke, så der trenger jeg ikke å tenke på ;) Men har heldigvis noe saltvannsdråper hjemme som jeg kan bruke. Hvis det ikke går over til mandag, så tar jeg en tur til legen. Går rundt med antibac flaske og vaske meg med det (siden jeg ikke har vask her på jobben). Bruker for øyeblikket serviettpapir til å tørke i øyene når det renner. Håper det holder?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...