Gå til innhold

Hvordan går man frem for å få sykmelding?

Anbefalte innlegg

Jada, utnytte systemet osv...

Jeg har begynt å slite psykisk, tror at kjernen til problemet ligger i arbeidssituasjonen min.

Jeg har en mildt sagt dårlig sjef, som roter med alt.

Får ofte beskjed om at jeg må ta vikariater i tillegg til mitt eget helst etter at jeg skulle ha vært på de stedene jeg skulle ha vikariert.

Skaffer ikke utstyr jeg trenger for å gjøre jobben jeg skal gjøre. ( noe som fører til at jeg må takle mange misfornøyde kunder fordi jeg ikke vet hva som skal gjøres eller har utstyr til å få gjort det)

Får ikke lønnen min til å stemme, betaler ut for få timer og når jeg beviser at lønnen ikke stemmer så rettes fortsatt ikke feilen opp.

Nekter å godkjenne feriene jeg har søkt om i god tid, jeg får beskjed om jeg kan ta ferie alt i fra 2 dager til en uke i forveien.

Finner det plutselig for godt å gi meg andre arbeidsområder og kunder.

Har kontaktet sjefen til sjefen om dette og selv om problemene er velkjente i vår avdeling også i de øvre korridorer er det lite de kan gjøre for å hjelpe meg i følge dem selv. (sjefen ble ansatt med en gullkantet avtale pga oppkjøp av firma)

Har vært i kontakt med fagforeningen og der får jeg beskjed om å kontakte sjefen til sjefen. Altså alle sender meg videre og ingen får tatt tak i problemene.

Har prøvd møter, timelister, mailer og telefoner, men ikke noe hjelper. Har prøvd å si nei til vikariater for å så få beskjed om at jeg skal endre arbeidssted og tid.

Jeg prøver å få meg noe annet å gjøre, men dessverre så får jeg ikke napp.

Jeg gruer meg til å gå på jobb, gruer meg til å få lønnslippen for det betyr at jeg må bruke over en uke på å bevise at sjefen har tatt feil igjen også skjer ingenting.

Siden mai har jeg blitt mer og mer nedstemt og nå har det kommet til det punktet at det påvirker privatlivet mitt.

Jeg fungerer ikke som før, er konstant trøtt, sliten og irritabel. Føler at jeg ikke er verdt noe pga måten jeg blir behandlet på jobben.

Jeg er eneforsørger så jeg har ikke råd til å si opp jobben selv, vurderer å be sjefen si meg opp, men da mister jeg også endel penger i måneden som jeg ikke har råd til å miste. Derfor vurderer jeg å gå til legen for ved å være sykemeldt mister jeg ikke inntekten og det vil gi meg tid til å finne noe annet eller få samlet krefter til å angripe på nytt.

Det ble langt, men jeg fikk iallefall luftet noe av frustrasjonen...

Fortsetter under...

Som hovedregel er mistrivsel eller konflikter på jobb er ikke grunnlag for sykemelding, man kan heller ikke sykemeldes på økonomisk grunnlag (har ikke "råd" til å gå arbeidsledig eller uten jobb f.eks).. Om jobben derimot gjør at man sliter i en så stor grad at det utvikler seg sykdom DA kan en sykemelding være aktuelt... Det eneste du kan gjøre er å dra til legen og fortelle hva som skjer og hvordan du har det, men husk at det forventes uansett at du har dialog med arbeidsgiver og at dere snakker om hvordan du kan komme kjappest mulig tilbake i jobb selv om du får sykepenger....

Jeg vet jo at mistrivsel ikke er grunn til å være sykemeldt, hadde det vært det kunne jeg ha sykmeldt meg for et år siden da problemene startet.

Jeg har egentlig en veldig sterk psyke og har taklet mye verre utfordringer enn dette uten arr så derfor synes jeg dette er fryktelig ubehagelig. Det er ikke meg å slite med psyken jeg reiser meg alltid opp å kjemper meg igjennom hva enn det måtte være.... Vet ikke om jeg faktisk tørr å si til legen at jeg sliter med psyken, uansett så blir det stående i journalen til evig tid...

Sjefen fører en " er du syk eksisterer du ikke" policy så de som har vært/ er sykemeldte hører ikke noe fra firmaet i det hele tatt. Det eneste er at de må purre noen ganger for å få sendt de rette papirene til nav.

Hi

Gjest Gullguttene

Det kommer nok an på legen også. Jeg var sykemeldt en gang ved et lignenede tilfelle, men "bare" i 14 dager. Heldigvis har jeg ny jobb nå. Og sjefen fikk til slutt fyken :)

Men bestill en legetime og snakk med legen om hva h*n tenker om saken. Du har i hvertfall ingenting og tape på det.

Dette kommer jo veldig an på. Har du blitt psykisk utslitt pga ting på jobben så kan du vel altids bli sykemeldt en periode for å komm til hekter igjenn. Problemet er jo at en sykemelding ikke løser noe på arbeidsplassen, annet en at du kanskje får samlet litt fysisk styrke. En sykemelding alena er jo ikke løsningen her. Kankjse du skal vurdere jobbskifte, eventuelt må du ta problemet med roten og ta ting opp med sjefen din og eventuelt fagforeningen din for å få ting til å fungere igjenn.

Annonse

om du er medlem i en fagforening synes jeg det er veldig dårlig gjort å bare be deg ordne det selv. Dette bør de ta tak i, de har tilgang på advokater.

De vet hvilke rettigheter du har, og hvilken styringsrett arbeidsgiver har. Sommerferie har du krav på å vite 2 mnd i forveien.

Kast ballen videre til forbundet ditt, du betaler medlemsavgift for at de skal bistå i slike situasjoner.

jobber du på gamle jobben min??? :P

jobbet i renholdfirma,, og fikk masse ekstra når noen var syke. ofte 50-60 timers uke, sjelden overtidsbetalt... enden på visa var at jeg etter mange år møtte veggen. har nå vært sykmldt i to år. helt utbrent. begynner feks å gråte så fort noen spør hvordan det står til... helt knekt..

kom deg hvertfall unna før du er der jeg er nå...

Om arbeidsgiveren din ikke tar kontakt med de som er sykemeldt får det også ganske fatale konsekvenser, bare så du vet det.

Om du ikke er i dialog med arbeidsgiver innen 4 uker, dere utformer en oppfølgingsplan om tilrettelegging, gradert sykemelding osv for å bevise for nav at dere begge prøver å få til en ordning hvor du kan komme gradvis tilbake i jobb vil arbeidsgiver få en sviende bot og de vil stoppe utbetalingen av dine sykepenger. Dette har blitt strengt, og de skjerpet veldig inn på reglene i fjor.

Du kan lese om det her, og det står mer på nettsidene til nav.

http://www.arbeidsti....html?tid=78249

Om du er helt nedkjørt, i ferd med å bli utbrent og sliter psykisk kan du bli sykemeldt. Men det løser jo ingenting, og det er faktisk ikke lenger mulig å være langtidssykemeldt uten å ha dialog med arbeidsgiveren din. Det er bare i tilfeller det er helt opplagt at dialogmøter og oppfølgingsplaner ikke behøves man slipper det, og da er det snakk om tilfellene hvor arbeidstaker ligger på sykehuset for kreftbehandling o.l. I ditt tilfelle vil nav kreve dialogmøter og oppfølging, men du kan ha med en representant fra nav og legen din på de møtene da, så kanskje arbeidsgiveren din lytter til deg da?

Du får fortsette å søke jobber, søk på alt mellom himmel og jord, for ingenting kan vel være verre enn det du går gjennom nå.

Det kommer nok an på legen også. Jeg var sykemeldt en gang ved et lignenede tilfelle, men "bare" i 14 dager. Heldigvis har jeg ny jobb nå. Og sjefen fikk til slutt fyken :)

Men bestill en legetime og snakk med legen om hva h*n tenker om saken. Du har i hvertfall ingenting og tape på det.

Enig, legen min sykemeldte meg i 2 mnd en gang pga konflikter med ledelsen. Men arbeidsplassen var beryktet og sjefen fikk til slutt sparken.

Det kommer nok an på legen også. Jeg var sykemeldt en gang ved et lignenede tilfelle, men "bare" i 14 dager. Heldigvis har jeg ny jobb nå. Og sjefen fikk til slutt fyken :) Men bestill en legetime og snakk med legen om hva h*n tenker om saken. Du har i hvertfall ingenting og tape på det.
Enig, legen min sykemeldte meg i 2 mnd en gang pga konflikter med ledelsen. Men arbeidsplassen var beryktet og sjefen fikk til slutt sparken.

Det er ikke tilstrekkelig at lege skriver sykemelding. NAV skal også godkjenne sykemeldingen. Det er ikke legen som avgjør om du har rett på sykepenger. Dersom det kommer frem at man er sykemeldt pga arbeidskonflikt er skal sykdomsvilkåret vurderes strengere av nav.

Det er altså ikke slik at en sykemelding fra lege automatisk gir rett til sykepenger.

jobber du på gamle jobben min??? :P jobbet i renholdfirma,, og fikk masse ekstra når noen var syke. ofte 50-60 timers uke, sjelden overtidsbetalt... enden på visa var at jeg etter mange år møtte veggen. har nå vært sykmldt i to år. helt utbrent. begynner feks å gråte så fort noen spør hvordan det står til... helt knekt.. kom deg hvertfall unna før du er der jeg er nå...

Høres skremmede ut som samme firma, mtp "normert" arbeidstid på 50-60t og 0 overtidsbetaling.... Heldigvis så jobber jeg bare 45t uker enn så lenge, men det forandrer seg vel snart...

Jeg prøver å skaffe meg en annen jobb, men får ikke napp. Nå har jeg ikke overskudd til å søke engang, fordi jeg tror ikke jeg takler avslagene.

Synes også at det var veldig sløvt av fagforbundet, men har skjønt at hvis jeg skal ha de på lag så må jeg virkelig jobbe for det og jeg tror rett å slett ikke jeg orker.

Jeg har styrt med dette i et år og det blir ikke bedre, jeg har rett å slett mistet kamplysten.

Kjenner meg også igjen i at jeg plutselig kjenner tårene presse på av ingenting, jeg gråter aldri. Men nå er jeg ikke meg selv lenger. Jeg skal prøve å holde ut litt lenger fordi jeg ønsker ikke å utnytte systemet.

Takk for svar,

Hi

jobber du på gamle jobben min??? :P jobbet i renholdfirma,, og fikk masse ekstra når noen var syke. ofte 50-60 timers uke, sjelden overtidsbetalt... enden på visa var at jeg etter mange år møtte veggen. har nå vært sykmldt i to år. helt utbrent. begynner feks å gråte så fort noen spør hvordan det står til... helt knekt.. kom deg hvertfall unna før du er der jeg er nå...
Høres skremmede ut som samme firma, mtp "normert" arbeidstid på 50-60t og 0 overtidsbetaling.... Heldigvis så jobber jeg bare 45t uker enn så lenge, men det forandrer seg vel snart... Jeg prøver å skaffe meg en annen jobb, men får ikke napp. Nå har jeg ikke overskudd til å søke engang, fordi jeg tror ikke jeg takler avslagene. Synes også at det var veldig sløvt av fagforbundet, men har skjønt at hvis jeg skal ha de på lag så må jeg virkelig jobbe for det og jeg tror rett å slett ikke jeg orker. Jeg har styrt med dette i et år og det blir ikke bedre, jeg har rett å slett mistet kamplysten. Kjenner meg også igjen i at jeg plutselig kjenner tårene presse på av ingenting, jeg gråter aldri. Men nå er jeg ikke meg selv lenger. Jeg skal prøve å holde ut litt lenger fordi jeg ønsker ikke å utnytte systemet. Takk for svar, Hi
bare spør jeg... tilfeldigvis i indre østlandet ett sted?

Annonse

Jeg syns ikke du skal være redd for å fortelle legen din at dette gjør at du sliter psykisk. De aller fleste av oss opplever en knekk på et tidspunkt i livet, og det viser mye mer styrke å faktisk forsøke å ta tak i det enn å bare bite tennene sammen inntil du møter den berømte veggen for fullt og må sykemeldes i lang, lang tid.

Som noen andre sa: En slitsom arbeidshverdag er i seg selv ikke nok til en sykemelding (selvsagt). Men dersom du utvikler sykdom, det være seg fysisk eller psykisk, på grunn av forhold på arbeidsplassen, kan legen sykemelde deg. Jeg opplevde noe lignende på en tidligere arbeidsplass; en helt uholdbar arbeidssituasjon som gjorde meg syk. Da fikk jeg sykemelding, fordi det var sykdom som var oppstått på grunn av arbeidet. Jeg var sykemeldt i seks uker til sammen, og i løpet av denne tiden ble forholdene på arbeidsplassen rettet på i dialog med meg, arbeidsgiver og NAV.

Jeg forstår at det kanskje kan være vanskelig å rette på arbeidsforholdene i ditt tilfelle, siden det er sjefen som er problemet (det var det ikke hos meg), men du vil i hvert fall få en sjanse til å puste litt og unngå å bli enda sykere.

Men du må være ærlig med legen, og fortelle ham hvordan du føler det, Dersom du selv føler at du er på vei til å få en virkelig knekk her, så må du si det. Er du helt nedbrutt og psykisk syk på grunn av jobben din, er det ikke å utnytte systemet å bli sykemeldt, men du må fortelle legen din alt. Ikke vær redd for at det skal stå i journalen din til evig tid - det er tross alt ikke et åpent dokument som alle du møter skal lese, og det lønner seg aldri å lyve for legen ;)

Lykke til med å komme ovenpå igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...