Gå til innhold

Voltaren/ibux og prøving

Anbefalte innlegg

Var hos tannkirurg og fikk fjernet visdomstann i dag. Han ga meg resept på voltaren, og sa jeg skulle ta det sammen med parader. Jeg dro på apoteket. Der kom jeg på å si at jeg prøver å bli gravid. Da sa farmasøyten at jeg ikke skulle ta voltaren. Jeg gikk tilbake til tannlegen og spurte der. Han sa jeg kunne bruke ibux i stedet. Jeg vet jo at man ikke bør ta det når man prøver, da det virker inn på el. men farmasøyten sa et kunne være veldig skadelig for fosteret, og ville ikke anbefale det. Jeg kjøpte b.de voltaren og ibux, og tenker å ringe legen min i morgen. Har tatt en vokteren nå. Er s.k. sikker som man kan være på at jeg ikke er gravid nå, men har el om få dager. Farmasøyten mente jeg burde utsette prøvingene. Jeg syns det hørtes voldsomt ut. Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969182-voltarenibux-og-pr%C3%B8ving/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kjøpt corsodyl også. Fikk beskjed om å bruke det en uke. Problemet med å bare bruke paracet, er at det ikke hjelper noe særlig for hevelsen. Men det gjør kanskje ingenting då lenge jeg er smertefri. Tar voltaren eller ibux i dag, men hører med legen før jeg evt tar mer i morgen. Denne farmasøyten var og ganske streng på paraceten; skulle ta så lite som mulig. Skjønner jo at det ikke er bra å Hive i seg, men håper liksom at hun var litt ekstremt forsiktig. Men det er kanskje det man skal være..?

Dette står i Felleskatalogen :

Graviditet/Amming:

Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Ikke anbefalt til kvinner som forsøker å bli gravide. Hos kvinner som har problemer med å bli gravide, eller er under utredning for infertilitet, bør seponering vurderes. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet. Dyrestudier har vist reproduksjonstoksisitet. Skal ikke brukes i 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Skal ikke brukes i 3. trimester. Ved bruk i 1. og 2. trimester og hos kvinner som forsøker å bli gravide bør laveste mulige dose benyttes og med kortest mulig behandlingsvarighet. Overgang i morsmelk: Går over i små mengder. Skal derfor ikke brukes under amming.

Så får du vudere selv hva du gjør :)

Annonse

og dette gjelder ibux.

Graviditet/Amming:

Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Skal ikke brukes i 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Den absolutte risikoen for kardiovaskulære misdannelser er økt fra <1% til 1,5%. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet. Overgang i morsmelk:Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.

Tror kanskje jeg ville snakket med tannlege om å kunne ta paralgin forte i stedet hvis smertene er veldig sterke. Mendre fare for skade. Men det kan gi skader over langvarig bruk. Men regner med at du kun trenger meisiner i 2-3 dager til du er kommet over de værste smertene...

Da tror jeg at jeg tar Voltaren fram til positiv el-test, og paracet, evt paralgin forte etterpå. Kan være greit å få i seg noe betennelsesdempende i tillegg til smertestillende. Og ja, det er kun snakk om to tre dager.

Setter virkelig pris på innspill!! Tusen takk, folkens. Det går fsktisk ganske bra. Ikke veldig vondt, bare ganske øm/mørbanka i kjeveb. Det er snart 5 timer siden jeg tok smertestillende, så virker som om det ikke er så ille. Ikke enda, i hvert fall... Ikke sp hoven heller. Må legge meg til rette med ispose nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...