førstegang...1 Skrevet 6. september 2012 #1 Del Skrevet 6. september 2012 Jeg får det i alle fall ikke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969130-seri%C3%B8sthvordan-l%C3%A6rer-man-barn-til-%C3%A5-sovne-p%C3%A5-egenh%C3%A5nd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Filifjonka Skrevet 6. september 2012 #2 Del Skrevet 6. september 2012 Det finnes ingen hokus-pokus-mirakelkur for sånt. Noen barn er enkle når det gjelder dette, andre ikke. Selv har jeg hatt begge deler. Jeg valgte å gi mine mest mulig trygghet og rikelig med mat. Her er oppskriften min, men ha i bakhodet at den kanskje ikke fungerer umiddelbart. På lang sikt fungerer den alltid, det finnes svært få konfirmanter som må bysses og bæres i søvn . I det perspektivet fungerer forresten alle oppskrifter. Jeg startet med amming (flaske går også fint). La babyen die til den er mett og slipper brystet. Ta den opp til skulderen for en rap. Legg den til igjen for en liten attpå-tår fra samme bryst. Så var det bleieskift og ta på pysj (hvis det er kvelden). Etterpå er det enda mer påfyll av melk, denne gangen fra det andre brystet. Nok en rap. (Hvis barnet gjør på seg nå, gjenta dette avsnittet.) Nå er babyen stappmett og døsig, og bør egentlig sovne i armene dine. Du kan prøve å forsiktig lirke barnet ned i senga/vogna eller hvor det nå skal sove. Er du heldig sover det videre. Er du uheldig, våkner det og gråter. Ta det opp. Fyll på med mer melk. Et av mine barn sovnet kun på fanget de første tre-fire månedene. Jeg lot det sove der, og brukte det som en unnskyldning til å sitte i en stol og gjøre ingenting. Det er godt å slappe av og det er deilig å sitte med den lille myke kroppen tett inntil seg. Nå kan du argumentere med at dette ikke er å lære barna å sovne selv, de blir jo ammet i søvn. Jepp. Mine barn sovnet ved brystet. Jeg kunne sikkert ha funnet på noe for å hindre det, for eksempel stoppet ammingen før de var helt mette eller skiftet bleie helt til sist, sånn at de ble lys våkne, men hva er poenget? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969130-seri%C3%B8sthvordan-l%C3%A6rer-man-barn-til-%C3%A5-sovne-p%C3%A5-egenh%C3%A5nd/#findComment-144523309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sep.j2010+juni.g2012 Skrevet 6. september 2012 #3 Del Skrevet 6. september 2012 Her kan jeg ikke legge lillebror når han nettop har spist, da blir han veldig urolig. jeg ammer og gir fra begge bryst rundt 21.00, tar så på pysjamas og koser litt i fanget i stuen.når han begynner og klage litt legger jeg ham med en gang, somregel rundt 21.45. da jegger jeg har bare i sengen, på siden, med tutt og koseklut godt inntill annsiktet, og da sovner han somregel med en gang. jeg har leander vuggen som seng, så gir den et dytt sånn at den gjynger og går ut av rommet. han sovner bedre når det er mørkt og kaldt på rommet. han er 12 uker. hele klue her er egentlig å legge ham før han blir overtrøtt, men ikke rett etter måltid. følger godt med på han, så jeg får lagt han før han tipper over. en annen ting er og bygge et lite rede i sengen. ta feks et laken og trill som en pølse og legg under sengelakenet. da får babyen det litt trangere og lunere rundt seg. legg gjerne en t kjorte eller noe med din lukt i med ham. med elste jenta la vi en periode varmeflaske i sengen hennes 15 min før sengetid. (hun er født i sep, så var kaldt ute) på den måten var sengen god og varm mens rommet var mørkt og kaldt. å tulle babyen litt stramt inn i et helseteppe han også prøves. lykke til! tror jeg har vert veldig heldig og hatt 2 små som sovnet av seg selv fra første dag Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969130-seri%C3%B8sthvordan-l%C3%A6rer-man-barn-til-%C3%A5-sovne-p%C3%A5-egenh%C3%A5nd/#findComment-144523366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brillefint - Jadda! Skrevet 6. september 2012 #4 Del Skrevet 6. september 2012 Her har det gått seg til gradvis. Vi har bært og puppet mye, men nå er hun 8 mnd og sovner uten stimuli kveld og dag. Frem til 5-6 mnd har vi puppet og bært til hun var nesten sovnet så har vi lagt henne. Så har hun klart den siste biten selv. Blir hun veldig overtrøtt går det ikke:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969130-seri%C3%B8sthvordan-l%C3%A6rer-man-barn-til-%C3%A5-sovne-p%C3%A5-egenh%C3%A5nd/#findComment-144523569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benkit Skrevet 6. september 2012 #5 Del Skrevet 6. september 2012 Vi har brukt ca 1 mnd nå og holder litt på enda. Vi begynte å legge han våken når han var 3mnd. Før dette ammet eller bysset vi i søvn. Når vi la han ned våken begynte han fort å sutre. Satt ved siden av hele tiden og koste, holdt hånd osv... Etter en tid ble sutring skrik og det tåler ikke jeg, så da tok vi han opp, roet ned og la han igjen.. Sånn holdt vi på til han sovnet.. Tok som oftest ca 1 t de første 2 ukene. Han er nå 4mnd og 1uke og nå bruker han 10-30 min ca. Kan klage litt men skriker sjeldent. Gjør han det tar jeg han opp. Sitter alltid ved sengen til han sovner. Nå smiler han stort sett i det han blir lagt ned, men kan eskalere til sutring hvis han ikke finner roen. Men med litt kos roer han seg og sovner. Denne måten fungerer bra for oss. Tar nok litt lengre tid når man tar de opp, men det er helt greit! Heller det enn å se på at han skriker! Lykke til uansett hva du prøver:) trøsten får være at de lærer det til slutt uansett:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969130-seri%C3%B8sthvordan-l%C3%A6rer-man-barn-til-%C3%A5-sovne-p%C3%A5-egenh%C3%A5nd/#findComment-144524104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Preggie Skrevet 11. september 2012 #6 Del Skrevet 11. september 2012 Jeg pleier å gjøre litt husarbeid på soverommet. Etter at frøken er badet, fått grøt, melk, pusset tennene og fått nattasang, og hun ikke viser tegn til å ville sovne, så begynner jeg for eksempel å bytte sengetøy på sengen vår, brette klær etc. Frøkna ligger da og pludrer litt, leker med bamsen sin (eller føttene sine) og tygger på smokken. Hvis hun sutrer, snakker jeg litt med henne og stryker på henne evt. putter inn igjen smukken. Går litt inn og ut av rommet, slik at hun vet at jeg er der. Da pleier hun å sovne av seg selv. Andre dager, når hun er urolig, , turner i sengen, vil ligge på magen eller stå på hodet, er den eneste løsningen å hjelpe henne med å holde hendene hennes litt, (for når hun er urolig og trøtt. så veiver hun med armene slik at smokken faller ut, klør seg bak øret og på en måte vekker seg selv. ) Da hun var mindre, svøpte vi henne litt tett i ett teppe for samme effekten. Nå holder det at jeg holder litt i armene hennes til hun roer seg litt, og da sovner hun ganske raskt faktisk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969130-seri%C3%B8sthvordan-l%C3%A6rer-man-barn-til-%C3%A5-sovne-p%C3%A5-egenh%C3%A5nd/#findComment-144537933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma&skatt Skrevet 11. september 2012 #7 Del Skrevet 11. september 2012 ikke glem at barn ikke produserer søvnhormoner før de er 3 mnd, så hvis din er yngre kan det gå seg til når det blir eldre. her er mini som regel enkel å legge. bysser litt på vei til senga, legger i senga og syner nattasang. noen ganger må jeg ta ham opp igjen og bysse og stryke på han, andre ganger holder det med ett kyss på pannen og øynene glir igjen. legges som regel mellom 19.00 og 22.00 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969130-seri%C3%B8sthvordan-l%C3%A6rer-man-barn-til-%C3%A5-sovne-p%C3%A5-egenh%C3%A5nd/#findComment-144538034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆☆☆ Skrevet 11. september 2012 #8 Del Skrevet 11. september 2012 Har ikke lært henne det, men satset på at hun skal lære det selv. Har passet på at hun er mett, tørr, trøtt og blid når hun blir lagt, og hun har rett og slett sovnet av seg selv uten noe om og men. Skal ikke påstå jeg har funnet en vidundermetode, har nok bare et enkelt barn. Men spesielt det med at hun ikke skal måtte legge seg når hun er lei seg er viktig for oss. Om hun ikke er i form rundt leggetid, har vi utsatt leggingen til hun er det, rett og sett latt henne ta styringen og fulgt hennes signaler. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969130-seri%C3%B8sthvordan-l%C3%A6rer-man-barn-til-%C3%A5-sovne-p%C3%A5-egenh%C3%A5nd/#findComment-144538079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrsrogaland. Skrevet 12. september 2012 #9 Del Skrevet 12. september 2012 Her har jeg ikke gjort noe hokus pokus. Har brukt lang tid og inført rutiner. Trygghet er veldig viktig her for at han skal sovne. Sørger for at han er mett når han skal sove, og roer ned aktivitet og støynivå en stund før leggetid. Når jeg legger han i senga så vet han at han skal sove. Rutine og gjenntakelse er gull verdt. Synger en liten nattasang om babyen på 8 mnd er litt gira i senga, og da roer han seg. Den samme gamle sangen som han kjenner til, og da vet han at det er natta. Lar han aldri gråte seg i søvn, og tar han opp om han gråter. Stryker over øynene hans og da blir han søvning. Hvisker søte små ord og forteller han at jeg er så uendelig glad i han. Dette gjør jeg hver kveld, og det virker ikke som han er redd for å sovne. Virker veldig trygg og tilfreds. De små er avhengi av det, og skaper trygghet. Utover det så vet jeg ikke Vet ikke om det var noe hjelp i svaret mitt eller om det gjalt større barn.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143969130-seri%C3%B8sthvordan-l%C3%A6rer-man-barn-til-%C3%A5-sovne-p%C3%A5-egenh%C3%A5nd/#findComment-144541457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå