Gå til innhold

3åringen min tegner hode, armer og bein, men ikke kropp

Anbefalte innlegg

3åringen min tegner et rundt hode og har alle detaljer med; øyne, nese, munn, tenner, ører, kinn osv.

Men armene og beina går rett ut fra sirkelen som er hodet. Hun tegner ikke kroppen.

Når jeg spør om hun kan tegne kroppen så ser hun bare rart på meg og peker på bena og armene og sier at der er kroppen ;)

Er dette vanlig eller?

Og ja hun er min første så jeg har null peiling på om det er vanlig å tegne sånn eller ikke :P

De andre ungene på samme alder i barnehagen hennes tegner bare kruseduller så jeg har ikke noe å sammenlikne med heller.

Fortsetter under...

Er enig med de andre. Datteren din er kjempeflink og tidlig ute også. å kunne tegne hode-fotinger er ikke et krav før de er 4 år. Og de skal tegnes akkurat slik du beskriver. Jeg leste en gang at det har med barns oppfattelse av andre. Det de fokuserer på er et (kjempestort) hode, øyne, nese og munn, kanskje hår, og så litt armer og bein. At vi har brystkasse og mage vet de om, men de "ser" det ikke på samme måte som eldre barn og voksne. Vet ikke om dette faktisk stemmer, men synes det er en artig teori ;)

Så det er hode-fotinger de kalles altså. Nå ble jeg beroliget! Jeg trodde at de kanskje startet med sånne strekfigurer (sirkel til hode, strek ned som kropp og armer og ben ut i fra den streken), så tenkte jo at siden hun ikke tegnet kroppen at kanskje hun ikke helt forstod noe..

Ja, det er en artig teori, Alva. Hodet er hvertfall kjempestort når hun tegner det, samme med nesa, øynene og smilet. De er gedigne! Men ørene, armene og bena er bittesmå. Men det er kanskje fordi hun ikke har mer ark igjen siden hodet tar opp hele plassen.

Jeg visste at dette var rette stedet å spørre - prøvde å google det men fikk opp mye rart da jeg søkte på head without body (anbefales ikke å søke på det altså ;) )

Annonse

Så fint at du fikk svar og med rette er beroliget!

Hos oss har vi hoppet over stadiet hodefoting, men det ser ikke så mye bedre ut likevel.. :) (i en alder av 4)

MEN bokstavene kommer. Noen speilvendt, noen på tvers osv og skal hun få dem i riktig rekkefølge, må vi bokstavere. Geometriske figurer har også vært greia svært lenge og det får hun til med glans (sirkel, oval, rektangel, kvadrat, trekant osv). Her spørs det veldig på interessene til barnet.

Det er kult med hodefotinger :) Mi på 4 har ikke tegnet noe særlig folk før nå, men kroppen er med :) Men ikke alltid hendene, men når vi minner henne på de så er det suuuperviktig med 5 fingre på hver hånd. De er ganske kule i den alderen :)

De er temmelig kule i den alderen ja :)

Det er kjempemorsomt å se henne tegne disse figurene sine. Hun har avansert litt nå og har begynt å tegne fingre og sko på hodefotingene, men kroppen er enda ikke tilstede.

Det er viktig med korrekt antall fingre vettu ;)

Du har helt rett Lille Sprelle. Interessene må være tilstede. Hun har alltid vært opptatt av å tegne/male og har alltid likt det. Når de har frilek i barnehagen så vil hun alltid tegne eller male, så det er en genuin interesse for det.

Det er så morsomt å se de vokse opp og lære seg nye ting!!

• 4 uker senere...

Hei. Hodefotinger er vanlige i den alderen =) Jeg er førskolelærer å ser det veldig ofte i barnehagen =)

Så flink hun er om hun tegner så mye detaljer =) Skal se du har fått deg en liten kunstner-spire =)=)

Hei. Hodefotinger er vanlige i den alderen =) Jeg er førskolelærer å ser det veldig ofte i barnehagen =)

Så flink hun er om hun tegner så mye detaljer =) Skal se du har fått deg en liten kunstner-spire =)=)

Hihi, ja hun virker veldig kunstnerisk av seg, hun elsker tegning, dans og musikk. Aner ikke hvilke gener hun får det fra for verken jeg eller faren hennes er sånn i det hele tatt :)

Hun har avansert litt til nå til å tegne hus med tre ved siden av og sola som skinner - haha det er vel det eneste jeg vet å tegne ;) Kjempemoro å se utviklingen!

Gjest Juliea - kukløsklan

Hihi, ja hun virker veldig kunstnerisk av seg, hun elsker tegning, dans og musikk. Aner ikke hvilke gener hun får det fra for verken jeg eller faren hennes er sånn i det hele tatt :)

Hun har avansert litt til nå til å tegne hus med tre ved siden av og sola som skinner - haha det er vel det eneste jeg vet å tegne ;) Kjempemoro å se utviklingen!

Så flink hun er!!

Kjøp en egen ringperm til hennes regninger, putt de inn der i rekkefølge så ser du utviklingen og så moro og se tilbake på!

Min tegner ikke noe med mening, hun tegner rundt og frem og tilbake... haha men hun er jo et knøtt :P

Så flink hun er!!

Kjøp en egen ringperm til hennes regninger, putt de inn der i rekkefølge så ser du utviklingen og så moro og se tilbake på!

Min tegner ikke noe med mening, hun tegner rundt og frem og tilbake... haha men hun er jo et knøtt :P

Takk, syns hun er kjempeflink selv :D

Nå ligger alle tegningene (bortsett fra de som er rammet inn) i en pappeske siden vi skal flytte snart, men ringperm er definitivt noe som står på to-do listen min :)

haha lite knøtt ;) Hvor gammel er hun?

Annonse

Da min var 1.5år så var det bare kruseduller..

Hun begynte å tegne disse hodefotingene rett etter hun hadde fyllt 3år.

Før det så var det kruseduller, deretter rundinger og streker og tilslutt så ble det da disse hodefotingene. Og jeg trodde jo hun hadde gått glipp av noe vitalt da hun ikke tegnet kroppen :D

Jeg måtte lese litt mer om tegningene til disse små etter at jeg spurte her inne og det er ganske interessant hvordan de utvikler seg og hvorfor de ikke tegner kropp til å begynne med, hvorfor de tegner seg selv størst osv osv

• 1 måned senere...

Jeg syns det er så spennende at tegneutviklingen for mange barn følger det samme mønsteret(tilfeldig rabling, svingrabling, rundrabling og deretter hodefotingen). Jeg syns også det er stilig at barna tegner det de VET istedet for det de ser--altså at begge øynene kan komme på samme siden av hodet selv om ansiktet er i profil...eller at hodet blir stort og lemmene små. Og som min yngste sønn på tre aldri på forhånd bestemmer seg for hva han skal tegne, han bare lar tusjen gå og blir til slutt overrasket over at han har tegnet en kamel. He he...stilig eller hva?

Veldig stilig!

Det er så artig å følge utviklingen til de små. Og selv om de kanskje tegner bare kruseduller så er det morsomt å snakke med de om hva de har tegnet, spesielt når de kommer med lange utredninger: her er bestemor og bestefar på tur med hunden sin. Men de har jo ikke hund så det er bare en lekehund. Det er den samme lekehunden som jeg har og så lånte de den fordi det er viktig å være snill og låne bort lekene sine.

:D

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Må bare dele en morsom historie fra da jeg jobbet litt i barnehage. En gutt tegnet en hodefoting som han sa var lei seg. Samme dag hadde gutten hatt vondt magen, så det bare datt ut av meg "har han også vondt i magen?" før jeg oppdaget at det jo ikke var noen mage der. Gutten ble sittendenlenge å fundere, og plutselig tegnet han en strekmann med stooor rund mage!

Må bare dele en morsom historie fra da jeg jobbet litt i barnehage. En gutt tegnet en hodefoting som han sa var lei seg. Samme dag hadde gutten hatt vondt magen, så det bare datt ut av meg "har han også vondt i magen?" før jeg oppdaget at det jo ikke var noen mage der. Gutten ble sittendenlenge å fundere, og plutselig tegnet han en strekmann med stooor rund mage!

artig! Jeg har prøvd det samme med jenta mi, men hun tegner enda bare hode og armer og ben. Hun har masse andre detaljer som øyebryn og vipper, prinsessekrone, ører, øredobber og slike ting. Men ikke no kropp enda. Hun tegner på tskjorte og bukse på armene og bena som stikker ut fra hodet :D

Så gøy å lese utviklingen til barnet ditt :)

Poden her på 3 1/2 har nettopp gått over fra kruseduller til hode-fotinger. Her får de stoooore øyne, liten nese og alltid blid munn,. Også får de hår på hodet og bein. Beina er to steker rett ned. Tær trengs ikke enda tydeligvis. Armer har desverre ikke kommet på enda.

Er jo fantastisk å se hvor stolt han er hver gang han tegner et menneske som han selv kaller det.

Og må si at jeg også var veldig stolt da han for første gang fikk til en hode-foting helt av seg selv.

Tenkte å samle noen tegninger fremover i tid for å se utviklingen.

• 2 uker senere...

haha det er så morsomt å følge med på utviklingen :D

Min tegner enda ikke kropp annet enn på dyr (katten vår har både kropp og hale og det som er)

Trærne må ha epler på seg og biler må ha frontlys.

Jenter må ha øredobber og gutter må ha caps ;)

Hun er en kløpper på detaljene bortsett fra dette med menneskroppen da :D

Hun har blitt mer opptatt av bokstaver og tall nå enn å tegne mennesker og dyr - men jeg tror det er fordi det er det de har fokusert på i barnehagen i det siste.

Hun skriver navnet sitt (har et veldig kort og enkelt navn) og hun skriver forbokstaven til meg og mannen min :)

Her har hodefotingen avansert litt de siste dagene. Nå har de fått armer og ører. Armene stikker rett ut av hodet og ørene er to rundinger på toppen av hode (ligner litt på Mikke Mus ører).

Har forsøkt å få han til å tegne litt mer kropp, men nei ha en er fornøyd slik de er nå :)

Har også spurt om han ikke vil prøve å tegne blomster, dyr, trær o.l. Men får til svar "Nå tegner jeg mennesker,mamma". Så da får han vel det da :)

Så artig å lese dette no! Jenta mi på tre og eit halvt teikna AKKURAT no ein hode-foting. Rundt ansikt med stooort smil og auger. to lange streker rett ned og hender. På hovudet hadde ho teikna langt langt "krulleflettehår" som ho så fint kalla det. (såg det faktisk! Fletta musefletter) ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...