Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #1 Skrevet 5. september 2012 Erfaringer? Gruer meg fælt.. Det høres bare så ekkelt ut å ligge inni en stor magnet.. :S
2_små_og_flere_grå Skrevet 5. september 2012 #2 Skrevet 5. september 2012 Ja, jeg fikk for ca 1-2 mnd siden, av rygg, nakke og hofter. Grudde meg noe sinnsykt jeg og, har litt småklaus Men det gikk greit. Jeg slet litt med at jeg fokuserte for mye på å ligge stille og ble obs på pustinga mi, hehe, men ellers gikk det bra. Du får sånne propper i ørene med musikk og alarmknapp i hånden. Og hos meg ble jeg tatt ut etter halve tiden for å skifte side og så inn igjen, så da fikk jeg en liiten pause i løpet av de 30-40 minuttene jeg var der.
2_små_og_flere_grå Skrevet 5. september 2012 #3 Skrevet 5. september 2012 Ps: Den "maskinen" er ikke noe stor.. bråker litt, men ikke så ille som jeg hadde sett for meg.
Fiemamma Skrevet 5. september 2012 #4 Skrevet 5. september 2012 Hold øynene lukket fra du legger deg på benken, og ikke åpne dem før du er kjørt ut igjen Mitt beste tips. Har du klaus og gløtter opp mens du er inni maskinen kan det fort bli ubehagelig. Du får en panikknapp i handa som du kan trykke på hvis det blir ekkelt. Det hamrer og bråker litt i maskinen, med støyen er ikke ille :-) Jeg hadde fastspent hode (vet ikke om alle må ha det), var viktig å holde øynene lukket siden hodet satt fast for meg. Masse lykke til.
timiane Skrevet 5. september 2012 #5 Skrevet 5. september 2012 Tar MR en gang i året. Som de andre sier mye bråk og man må ligge helt stille. Har alarmknapp, så du kan si ifra om det er noe.
Gjest Siklerotte Skrevet 5. september 2012 #6 Skrevet 5. september 2012 Ja, flere ganger (og skal snart igjen). Jeg synes ikke det er spesielt ubehagelig, men så sliter jeg heller ikke med klaustrofobi. Det kommer helt sikkert til å gå fint, lukk øynene og prøv å tenk på noe annet. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #7 Skrevet 5. september 2012 Det er som de over her forteller. Ikke alle som må ligge helt inni MR-maskinen heller, det kommer an på hva det er de skal ta bilder av. Tror det kun er MR av hodet (og evt nakke?) hvor de fester hodet litt med spenner, ellers ikke. De spente fast hodet mitt en gang jeg tok MR av hodet, men de to andre gangene har de ikke gjort det. Da jeg tok MR av kneet var det kun beina som lå inni "tunnellen". Ikke noe å grue seg til
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #8 Skrevet 5. september 2012 Det er som de over her forteller. Ikke alle som må ligge helt inni MR-maskinen heller, det kommer an på hva det er de skal ta bilder av. Tror det kun er MR av hodet (og evt nakke?) hvor de fester hodet litt med spenner, ellers ikke. De spente fast hodet mitt en gang jeg tok MR av hodet, men de to andre gangene har de ikke gjort det. Da jeg tok MR av kneet var det kun beina som lå inni "tunnellen". Ikke noe å grue seg til Glemte å si at du merker ikke noe til at du ligger inni en magnet De fleste merker absolutt ingenting i kroppen. Men som de over har nevnt så bråker maskinen litt, og derfor får du øreklokker. Legene kan også kommunisere med deg via øreklokkene og høytalere, så de bruker som regel å spørre om det går bra underveis. Så de følger med på deg hele tiden
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #9 Skrevet 5. september 2012 Det er litt ekkelt for du har ikke mye plass rundt deg. Men det er ikke så skummelt som jeg trodde på forhånd. Du får musikk på ørene og alarm knapp. Det bråker litt, men er ikke ille. Bare lukk øynene og tenk på noe koselig. Om du må gråte litt så gråt. Du får god trøst av de ansatte. Jeg har gjort det to ganger og tutet som en unge hver gang. Men de holder meg litt i hånden og stryker over håret så går det greit.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #10 Skrevet 5. september 2012 Jeg fikk ikke musikk i ørene.. Skulle virkelig ønske jeg hadde fått det for har klaustrofobi og hadde store problemer med å ikke få panikk den timen jeg måtte ligge der. Det eneste som hindret meg fra å trykke på panikknappen var at jeg da hadde måttet gjøre det om igjen. Men hvis man ikke lider av klaustrofobi er det nok ikke noe problem.
Regina Phalange Skrevet 5. september 2012 #11 Skrevet 5. september 2012 Jeg har litt klaus og gruer meg hver gang jeg skal ta MR. Men for meg hjalp det å tippe blikket litt opp og bakover, da så jeg åpningen bak meg og følte ikke at jeg var innestengt i en tunell. Lykke til :-)
Temmelig hemmelig Skrevet 5. september 2012 #12 Skrevet 5. september 2012 Jobber med MR daglig, det går nok fint skal du se. Om du har mye klaus kan du ta en beroligende tabellet for undersøkelsen, men denne må du ha fått hos fastlegen din på forhånd. Hva skal du ta bilde av?
mrsrogaland. Skrevet 5. september 2012 #13 Skrevet 5. september 2012 Jeg har tatt MR, og det var så lite skummelt og farlig at jeg nesten ikke husker det en gang, selv om det bare er noen få måneder siden. Gikk så fint!! Ingenting å bekymre seg for.
CaptainHindsight Skrevet 6. september 2012 #14 Skrevet 6. september 2012 Første gangen sovnet jeg Lå i maskinen i 40 minutter, syns det egentlig var ganske deilig. Andre gangen var ekkel fordi jeg reagerte på kontrastvæsken. Dette skjedde visst så sjeldent at de ikke hadde vært borti det på sykehuset hvor jeg var. (Ikke allergisk reaksjon) Ble veldig kvalm og svimmel. Uansett, jeg hadde alarmknappen og de fikk meg ut med en gang, så det var jo betryggende. De hadde også speil i maskinen slik at man kunne titte ut. Selv med den litt ekle erfaringen så kan jeg med hånden på hjertet si at det ikke er noe å grue seg til i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #15 Skrevet 6. september 2012 Jobber med MR daglig, det går nok fint skal du se. Om du har mye klaus kan du ta en beroligende tabellet for undersøkelsen, men denne må du ha fått hos fastlegen din på forhånd. Hva skal du ta bilde av? Er litt usikker, tror det blir hele kroppen. Har slitt litt med lammelser av ansikt, armer og ben. HI
Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #16 Skrevet 6. september 2012 Takk folkens, det hjelper å lese om erfaringene deres HI
mrsrogaland. Skrevet 6. september 2012 #17 Skrevet 6. september 2012 Kontrastvesken fikk meg til å føle at jeg måtte tisse, og jeg ble kjempevarm i hele kroppen. Ikke noe skummelt, men sånn at du vet det. Det er bare en følelse du får. Første gang reagerte jeg ikke på kontrastvesken. Andre gangen reagerte jeg veldig.
rytme Skrevet 6. september 2012 #18 Skrevet 6. september 2012 Hei! Jeg jobber også med MR, og tror at det kommer til å gå kjempefint. Du skal sikkert ikke ta bilder av hele kroppen, da det ville ta veldig lang tid. MR tar gjerne mye lengre tid enn CT for eksempel. Kanskje du skal ta bilde av hodet og ryggen eller lignende? Hvis du er gravid må du fortelle de som jobber der om det. (men det tenkte du sikkert selv også) Kontrastvesken fikk meg til å føle at jeg måtte tisse, og jeg ble kjempevarm i hele kroppen. Ikke noe skummelt, men sånn at du vet det. Det er bare en følelse du får. Første gang reagerte jeg ikke på kontrastvesken. Andre gangen reagerte jeg veldig. Hei! Det er nok CT / rtg kontrast du har fått. Man får ikke slik følelse av MR-kontrast, men som en annen skriver så er det noen få som blir kvalm eller litt øren.
Fiemamma Skrevet 6. september 2012 #19 Skrevet 6. september 2012 Synes ikke kontrastvæske er ille i det heletatt.. Har tatt det mange ganger både lokalt i hjernen med cerebral angiografi og via armen, ingenting å grue for. Men lurt å opplyse om matallergier slik at man kan få steroider først. Da slipper man reaksjon
Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #20 Skrevet 6. september 2012 Jeg har fått kontrastvæske før på sykehuset når jeg var i en bilulykke. Følte meg varm og trang til å gå på do. Får alle kontrastvæske ved MR? Er ikke gravid, heller ingen allergier. Jeg regner med de skal ta av hele kroppen siden lammelsene var over hele kroppen på en måte. Det gir ihvertfall mest mening? Tror kanskje de kan mistenke MS. pga lammelsene og noen andre plager jeg har hatt. Tror dere de da tar hele kroppen? Det står på arket at man skal ha på løse klær, går det fint med en løs genser og en litt "ettersittende" joggebukse? En såkalt stretch-bukse? Nå er det mange spm fra meg her.. Men det får bare være HI
aanonym Skrevet 6. september 2012 #21 Skrevet 6. september 2012 Har vært i MR mange ganger. Be om å få et lite speil som gjør at du kan se ut. Dette gjør klaustrofobisk-følelsen mye mindre. Lykke til!
Guttaboys Skrevet 6. september 2012 #22 Skrevet 6. september 2012 Tok MR av overkroppen/galleblæra. Heldigvis var det hull i andre enden, så jeg kunne se at det var en utgang bak meg også. Trodde det var en trommel, så jeg ble gledelig overrasket. Jeg fant ut at det var bedre å ha armene over hodet enn ned langs siden. Da føltes det mindre trangt. Litt klaus-opplevelse var det, men det gikk bra:)
2_små_og_flere_grå Skrevet 6. september 2012 #23 Skrevet 6. september 2012 Jeg har fått kontrastvæske før på sykehuset når jeg var i en bilulykke. Følte meg varm og trang til å gå på do. Får alle kontrastvæske ved MR? Er ikke gravid, heller ingen allergier. Jeg regner med de skal ta av hele kroppen siden lammelsene var over hele kroppen på en måte. Det gir ihvertfall mest mening? Tror kanskje de kan mistenke MS. pga lammelsene og noen andre plager jeg har hatt. Tror dere de da tar hele kroppen? Det står på arket at man skal ha på løse klær, går det fint med en løs genser og en litt "ettersittende" joggebukse? En såkalt stretch-bukse? Nå er det mange spm fra meg her.. Men det får bare være HI Hadde på meg sånn tettsittende stretch bukse og singlet jeg, men kanskje det er forskjellig fra sted til sted hva de anbefaler. Du må hvertfall ta av ringer/smykker og ut med piercinger og sånt. Jeg fikk ikke sånn væske som det snakkes om her og lurer også på om det er vanlig å få det?
moota m storebror&lillebror Skrevet 6. september 2012 #24 Skrevet 6. september 2012 Jeg lå til sammen 1 1/2 time første gang og det gikk veldig bra. Grudde meg ikke så veldig for jeg trodde jeg bare skulle ha et rør rundt armen.. Så måtte jeg inni hele røret og da grudde jeg meg litt likevel hehe Fikk øreklokker på. Kunne verken høre musikk eller de ansatte der. Jeg lukket øyene og sang litt. Sovnet faktisk på slutten. Det er nok litt ekkelt om man er klaustrofobisk (?) men det er jo for en god grunn
Anonym bruker Skrevet 6. september 2012 #25 Skrevet 6. september 2012 Ikke alle får kontrastvæske, ettersom det blir brukt for å se etter revninger o.l. i vev/muskler som ikke kan ses i en normal MR. Mitt beste tips er å ha med deg en sovemaske, funker kjempebra mot klaus, ihvertfall for min del Må ta MR pga en gammel skade og gruer meg hver gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå