Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #1 Skrevet 5. september 2012 Er dette noe som må være i, eller kan jeg erstatte det med noe annet? Noen som evt har en oppskrift uten hornsalt?
☆☆☆ Skrevet 5. september 2012 #2 Skrevet 5. september 2012 Uten hornsalt ingen svele, desverre. Bank på hos naboen og spør om å få låne.
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 5. september 2012 #3 Skrevet 5. september 2012 Sant det,ingen hornsalt ingen svele
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #4 Skrevet 5. september 2012 Ånei Ånei Da fÅr jeg vente til imorgen da..
magpie Skrevet 5. september 2012 #5 Skrevet 5. september 2012 hmm..jeg hadde nok prøvd med natron hvis du har det. Pleier ikke å være noe problem å erstatte hornsalt med natron
☆☆☆ Skrevet 5. september 2012 #6 Skrevet 5. september 2012 hmm..jeg hadde nok prøvd med natron hvis du har det. Pleier ikke å være noe problem å erstatte hornsalt med natron Er begge deler i svele..
Hønemor30 Skrevet 5. september 2012 #7 Skrevet 5. september 2012 (endret) Jeg har en svele oppksrift en eller annen plass, som jeg fikk av ei søt dame fra vestlandet en gang i tiden. Der er det ikke hornsalt men natron... Hmm...kanskje jeg husker feil? Endret 5. september 2012 av ny sjef på vei
nerdybirdy Skrevet 5. september 2012 #9 Skrevet 5. september 2012 bruker KUN natron i mine sveler! enig med adine her, kun natron.... og surmelk om du har:)
Oktoberbabyen Skrevet 5. september 2012 #10 Skrevet 5. september 2012 Har aldri brukt hornsalt i sveler. Eneste gangen jeg bruker hornsalt er i julemenn (hvite pepperkaker)
☆☆☆ Skrevet 5. september 2012 #11 Skrevet 5. september 2012 Uten hornsalt blir det vel surmelkslapper?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #12 Skrevet 5. september 2012 Kanskje dumt spørsmål, men hva er sveler? Vet ikke hva det er, men fikk veldig lusst på det med sirup på Håpe det ikke er en pølse da, pølse å sirup liksom hehe
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 5. september 2012 #13 Skrevet 5. september 2012 Da er det ikke svele, i ekte svele er det både natron og hornsalt samt kulturmelk eller kefir. Hilsen ei som er oppvokst blant ferger, fjell og hav
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 5. september 2012 #14 Skrevet 5. september 2012 (endret) Kanskje dumt spørsmål, men hva er sveler? Vet ikke hva det er, men fikk veldig lusst på det med sirup på Håpe det ikke er en pølse da, pølse å sirup liksom hehe Svele spises med smørblanding (sukker og smør) eller brunost Endret 5. september 2012 av Mine ♥ ♥ ♥
☆☆☆ Skrevet 5. september 2012 #15 Skrevet 5. september 2012 Kanskje dumt spørsmål, men hva er sveler? Vet ikke hva det er, men fikk veldig lusst på det med sirup på Håpe det ikke er en pølse da, pølse å sirup liksom hehe Vanskelig å beskrive, hvis du vet hva surmelkslapper (eller bare lapper) så er det ikke langt unna. Hornsaltet gjør at de har en litt annen smak (litt til felles med julemann). Serveres helst med smør og brunost eller sukker, men sirup går nok fint det også
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #16 Skrevet 5. september 2012 Da er det ikke svele, i ekte svele er det både natron og hornsalt samt kulturmelk eller kefir. Hilsen ei som er oppvokst blant ferger, fjell og hav Dette stemmer, bare østlendinger som tror at svele lages uten hornsalt.. Ekte sveler har en distinkt smak som kommer fra hornsalt, så ja dere kan krangle alt dere vil, men det dere prater om er ikke sveler.
☆☆☆ Skrevet 5. september 2012 #17 Skrevet 5. september 2012 Da er det ikke svele, i ekte svele er det både natron og hornsalt samt kulturmelk eller kefir. Hilsen ei som er oppvokst blant ferger, fjell og hav Dette stemmer, bare østlendinger som tror at svele lages uten hornsalt.. Ekte sveler har en distinkt smak som kommer fra hornsalt, så ja dere kan krangle alt dere vil, men det dere prater om er ikke sveler. Men for all del, lapper er jo godt. Bare ikke i nærheten av å være så godt som svele.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #18 Skrevet 5. september 2012 Da er det ikke svele, i ekte svele er det både natron og hornsalt samt kulturmelk eller kefir. Hilsen ei som er oppvokst blant ferger, fjell og hav Dette stemmer, bare østlendinger som tror at svele lages uten hornsalt.. Ekte sveler har en distinkt smak som kommer fra hornsalt, så ja dere kan krangle alt dere vil, men det dere prater om er ikke sveler. Men for all del, lapper er jo godt. Bare ikke i nærheten av å være så godt som svele. Sant så sant men kan ikke sammenlignes nei Hilsen sunnmøring
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #19 Skrevet 5. september 2012 http://www.digitaltf...x?art_id=116728 "Når du kommer til fergefylket Møre og Romsdal kan du ikke unngå å legge merke til svelene. Disse runde, lysebrune krysningene mellom vafler og pannekaker. Egentlig er det en dessert som består av kefir, hvetemel, sukker, hjortonsalt, natron, smør og egg. De stekes på ei stor takke, og skal en tro kjennere smaker de aller best nystekt. Svelene er gjerne smurt med smør og sukker eller smør og brunost. Andre alternativer er helt sikkert og mulig. Der er definitivt kultur. Om det er mat strides de om, de som har uttalt seg. Men et kulturfenomen fra dagliglivet til mange mennesker på Møre er det." Vi e veldig stolt over svele kulturen våres =)
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #20 Skrevet 5. september 2012 Å, nÅ fikk jeg lyst pÅ sveler!!! Nam, nam.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #21 Skrevet 5. september 2012 http://www.matpakkeb...kostlapper.html Dette er bare lapper da, men de er kjempegode og ganske så sunne!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #22 Skrevet 5. september 2012 Det ble muffeluffer istedenfor Ble godt det også, men sveler er myye bedre! Skal ikke glemme hovedingrediensen neste gang, for den har utrolig mye å si på smaken altså! HI
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #23 Skrevet 5. september 2012 Kanskje dumt spørsmål, men hva er sveler? Vet ikke hva det er, men fikk veldig lusst på det med sirup på Håpe det ikke er en pølse da, pølse å sirup liksom hehe Vanskelig å beskrive, hvis du vet hva surmelkslapper (eller bare lapper) så er det ikke langt unna. Hornsaltet gjør at de har en litt annen smak (litt til felles med julemann). Serveres helst med smør og brunost eller sukker, men sirup går nok fint det også MmMmM..hørtes godt ut, men det gjør vell alt for ei gravid hehe
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #24 Skrevet 5. september 2012 Kanskje dumt spørsmål, men hva er sveler? Vet ikke hva det er, men fikk veldig lusst på det med sirup på Håpe det ikke er en pølse da, pølse å sirup liksom hehe Svele spises med smørblanding (sukker og smør) eller brunost Okda, hørtes godt ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå