Gå til innhold

Dagens dummeste.....hvordan bruker mann ammeinnlegg i ull??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg brukte mine som polstring om vinteren. Altså vanlige bomullsinnlegg innerst og ullinnlegg ytterst, gjerne utenpå bh-en med en trang singlet over der igjen for å holde det på plass. Prøvde ullinnlegg innerst da jeg var førstegangs, men det ble bare klamt og ekkelt, og jeg hadde sår på brystvortene som ulla satte seg fast i. Herlig :P

Annonse

Jeg brukte dem rett på puppen, og når de var våte så hang jeg dem bare til tørk. Jeg hadde 2 par som jeg byttet på. Jeg vasket de forsiktig, med milo, for hånd en gang i uka eller så. Jeg syntes ikke de klødde :)

Når det lakk som verst brukte jeg papirinnlegg innerst, og isolerte med ullinnleggene.

Ellers, spesielt ved såre brystvorter, hadde jeg ulla innerst. Da skylte jeg opp og hang til tørk, og vasket i 30graders ullvask innimellom.

Men et lite tips er å ha bomull innerst, da det suger til seg melk litt lettere. Og ull ytterst. Ulla er fantastisk da den bærer 40% av sin egenvekt, og du blir ikke så fort kald. Perfekt å bruke nå som det blir kaldere i været.

Jeg hadde to par. Skyldte de bare i lunka vann på kvelden og hang de opp så var de tørr neste morgen :) trenger ikke vaske de med såpe eller noe. Bare skylle vekk melka.. de blir jo ikke akkurat veldig skitne. :)

Annonse

Jeg hadde to par, og de var virkelig ren ull, så de hadde den selvrensende effekten i behold. Det meste av ull har dette, om det er ren ull.

Lanolin bør du lese om :) Den "vatten" man får til å fylle i med på sykehuset, er ull med lanolin. Altså ren ull, egentlig :)

Men jeg vasket mine to par ca 1 gang i uka på ullprogram i maskina. Ellers hang jeg dem bare til tørk. Mine barn er født på vinteren, og jeg har trengt beskyttelse på puppene.

De der "pappkoppene" i bomull, som er engangs, er bare søppel. Og mye dyrere i lengden. Ikke gir de varmebeskyttelse, heller.

Gjest Filifjonka

Jeg brukte ullinnlegg rett på brystet. Da det lakk som verst brukte jeg papirinnlegg utenpå ullinnleggene for å ta i mot sølet. Jeg hadde to par, og skylte dem opp i rent vann om kvelden. Da var de tørre igjen til morgenen etter. Jeg kan ikke huske at jeg vasket dem i maskin eller med såpe.

Gjest Lykkeliggift_
Jeg brukte dem rett på puppen, og når de var våte så hang jeg dem bare til tørk. Jeg hadde 2 par som jeg byttet på. Jeg vasket de forsiktig, med milo, for hånd en gang i uka eller så. Jeg syntes ikke de klødde :)

Blir det ikke uhygienisk med masse melkebakterier når melken surner og lukter fælt? Bare lurer altså, har selv kun brukt papirinnlegg siden jeg ikke tåler ull rett på kroppen

Blir det ikke uhygienisk med masse melkebakterier når melken surner og lukter fælt? Bare lurer altså, har selv kun brukt papirinnlegg siden jeg ikke tåler ull rett på kroppen

Nei, det hverken luktet eller surnet. Ullinnleggene jeg brukte hadde lanolin i seg, og det danner visst en slags bakteriedrepende "såpe". Dessuten så tørket jeg dem daglig og vasket dem ukentlig. Kein problem :)

Jeg brukte ullinnleggene oppå papirinnleggene :)

Det gjorde jeg også :) Det var genialt ettersom det var rundt 25-30 minus ute, og jeg var livredd for betennelse. Brukte chicco innerst og ett til to lag med ull utenpå, tørt og varmt :)

Jeg brukte ullinnlegg hele ammeperioden jeg, for etter tre runder med brystbetennelse i starten, hadde jeg total angst for nye runder. Jeg syns papirinnleggene var ufyselige og gnissa mot brystvorta, så det jeg gjorde var å ta en gammel t-skjorte av samboeren min og klippe den opp i remser som jeg så bretta sammen og hadde rett mot brystvorta. Ullinnleggene la jeg utenpå der igjen. Funka bra, for bomullsinnleggene tok sølet og kunne byttes ut ofte, og det kosta ikke flesk heller. Vaska de på 90 grader sammen med babykluter. Ullinnleggene skylte jeg hver kveld og hang til tørk over natta. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...