Gå til innhold

Hva lager dere av bønner/linser etc?

Anbefalte innlegg

Inspirert av annen tråd der mange foreslår og bytte ut kjøtt eller spe ut middag med bønner/ linser etc.. Kan dere konkret fortelle meg hva dere lager? :-) jeg har aldri brukt dette.. *flau*

Gjerne hva bønnene dere bruker heter spesifikk.. Vil gjerne lære min datter og like mest mulig av matvarer :-)

Fortsetter under...

Noe veldig enkelt med linser er å bare ha de rett i en suppe. Du kan kjøpe ferdig kokte linser på boks (i alle fall go green har røde og hvite linser), så bare hell av laken og ha i suppen, så får du en suppe som metter godt.

Ellers kan det brukes som sideretter, istedet for ris eller pasta, til det meste. Veldig godt med bønner i salat, hvite bønner eller vanlig kidneybønner synes jeg er veldig godt, og så gjør det salaten mektigere .

Er forøvrig ganske dårlig på å bruke disse ingrediensene kreativt, så jeg følger med for nye innspill!

Kan brukes i stedet for kjøtt i gryter, supper osv. Kan brukes til å lage kjøttfrie kjøttboller og burgere. Kan også lage pålegg med deg, og dip! Mange muligheter og jeg syns det smaker MYE bedre enn kjøtt;)

Du kan ikke kalle noe for kjøttboller når de ikke inneholder kjøtt?

Tørkede røde linser er veldig lett å bruke, fordi de trenger ikke bløtlegging (slik grønne linser gjør.) Men - de bør skylles veldig godt, noen koker de opp og skifter ut vannet. Det er fordi skummet fra kokevannet kan gi luft i magen.

Leter bare på internett og lager linsesuppe/gryte, alt etter hva jeg har lyst på av smaker den dagen. Lørdag lagde jeg en med kokos og curry, og 2 åringen likte den også veldig godt.

En annen favoritt er Kikerter, disse kan kjøpes ferdig kokte eller man kan koke selv (må bløtlegges over natten.)

Lager et pålegg som heter hommous (ikke helt sikker på stavinga,)

som består av kikerter, sitron, sesampasta, olje og krydder. Veldig godt, mettende og perfekt til å ha i matpakken :)

Annonse

Gjest Juliea - kukløsklan

Jeg spirer de. Da beholder de alle næringsstoffene og det er IKKE få =) Så smaker det som sukkererter.

Jeg spiser de i salater, på beagles med diverse pålegg, på egg, avacado... Eller så bare knasker jeg innpå når jeg merker jeg er sliten det e rnoe av det mest proteinrike en kan spise + at de er fulle av c og e vitamin. Super rawfood =) Og ganske søtt faktisk noe som smaker bra for en sukker junkie på avvenning

Kan brukes i stedet for kjøtt i gryter, supper osv. Kan brukes til å lage kjøttfrie kjøttboller og burgere. Kan også lage pålegg med deg, og dip! Mange muligheter og jeg syns det smaker MYE bedre enn kjøtt;)
Du kan ikke kalle noe for kjøttboller når de ikke inneholder kjøtt?

Jeg kan kalle det hva søren jeg vil, men hvis du har problemer med å forstå hva kjøttfrie kjøttboller er, kan jeg godt skrive kjøttfrie "kjøttboller", eller linseboller. Problemet med å kalle det "linseboller" og "bønneboller" er at det ikke er sikkert at alle forstår hva som menes med det heller!

Jeg spirer de. Da beholder de alle næringsstoffene og det er IKKE få =) Så smaker det som sukkererter. Jeg spiser de i salater, på beagles med diverse pålegg, på egg, avacado... Eller så bare knasker jeg innpå når jeg merker jeg er sliten det e rnoe av det mest proteinrike en kan spise + at de er fulle av c og e vitamin. Super rawfood =) Og ganske søtt faktisk noe som smaker bra for en sukker junkie på avvenning

å ja, jeg glemte hummus (skriver det bare rett fram jeg, aner ikke hvordan det egentlig staves)! Min kjære slektning lager verdens beste hummus, og den er fast inventar ved grillmåltider om sommeren :D

Kikerter er forresten også supert i salat.

Juliea, spiring vil jeg gjeeeerne lære mer om!! Hva, hvordan, når, hvor?

Annonse

Anbefaler boken "Bønner og Linser" av Camilla Jensen. Den har masse gode oppskrifter med og uten kjøtt, inspirerende bilder og historier.

I tillegg tar den for seg de forsjellige bønne og linsetypene ift næringsstoffer, hvor lenge de må ligge i vann, og koketid.

Også eget "kapittel" om spiring av bønner :) Supernæringsrikt som Juliea skriver, og kjempegodt i salater!!

Lykke til :)

Mannen min er vegetarianer med foreldre fra India, og der bruker de mye linser og bønner! Er en rett jeg elsker å lage som heter chana masala, som består av: Olje i kjelen med løk, hvitløk og tomat. La det surre til det er gyllent. Lag en krydderblanding av feks garam masala, chilli pulver, ingefærpulver, korianderpulver osv. (fås kjøpt på de fleste innvandrerbutikker) Hell oppi en boks med kikerter og vann og la det koke! Vips ferdig gryte! Kan serveres med brød, med ris eller bare med salat! Kjempe godt med youghurt naturell eller kesam ved siden av mot den litt sterke smaken! Utrolig enkelt og lager seg selv :)

Gjest Juliea - kukløsklan
Jeg spirer de. Da beholder de alle næringsstoffene og det er IKKE få =) Så smaker det som sukkererter. Jeg spiser de i salater, på beagles med diverse pålegg, på egg, avacado... Eller så bare knasker jeg innpå når jeg merker jeg er sliten det e rnoe av det mest proteinrike en kan spise + at de er fulle av c og e vitamin. Super rawfood =) Og ganske søtt faktisk noe som smaker bra for en sukker junkie på avvenning
å ja, jeg glemte hummus (skriver det bare rett fram jeg, aner ikke hvordan det egentlig staves)! Min kjære slektning lager verdens beste hummus, og den er fast inventar ved grillmåltider om sommeren :D Kikerter er forresten også supert i salat. Juliea, spiring vil jeg gjeeeerne lære mer om!! Hva, hvordan, når, hvor?

Jeg spirer Mung bønner - fordi: Det er sunnest, billigst (invandrer butikk i nærheten) og smaker best.

Beregn 3 dager ca.

1.Ta et par eggeglass med bønner og putt i et glass med vann, samme hvor mye vann det er så lenge det dekker bønnene/linsene dine.

2. dagen etter steg en; Bytt vann og skyll bønnene/linsene. Jeg har de i en litt stor tesil og lar kaldt renne over de et par minutter. Så legges de i et glass med nytt kaldt vann igjen.

3. Døgnet etter dette taes de ut og skylles igjen. Nå skal i glasset, men uten vann. Sett de i vinduskarmen. De skal nå ha fått en liten hale. La de stå i glasset en dag så skyll de. Nå kan du selv velge om de er klare eller ikke. De vil fortsette å spise så lenge de står i et åpent glass i lys, så du velger selv hvor mye du ønsker de skal spire.

Jeg syntes de er best om de spirer 2 døgn i tørt glass, med skylling en gang om dagen.

4. Nå de er ferdige spirt putter du de i en tupperwareboks eller annen lufttett boks og har de i kjøleskapet. De vil vel holde en 2 ukers tid tror jeg.

Du kan spire alt av bønner og linser så lenge du kjøper de tørre i poser og ikke i slike Go green beholdere der de ligger i vann.

Det er såre enkelt og veldig godt!

å ja, jeg glemte hummus (skriver det bare rett fram jeg, aner ikke hvordan det egentlig staves)! Min kjære slektning lager verdens beste hummus, og den er fast inventar ved grillmåltider om sommeren :D Kikerter er forresten også supert i salat. Juliea, spiring vil jeg gjeeeerne lære mer om!! Hva, hvordan, når, hvor?
Jeg spirer Mung bønner - fordi: Det er sunnest, billigst (invandrer butikk i nærheten) og smaker best. Beregn 3 dager ca. 1.Ta et par eggeglass med bønner og putt i et glass med vann, samme hvor mye vann det er så lenge det dekker bønnene/linsene dine. 2. dagen etter steg en; Bytt vann og skyll bønnene/linsene. Jeg har de i en litt stor tesil og lar kaldt renne over de et par minutter. Så legges de i et glass med nytt kaldt vann igjen. 3. Døgnet etter dette taes de ut og skylles igjen. Nå skal i glasset, men uten vann. Sett de i vinduskarmen. De skal nå ha fått en liten hale. La de stå i glasset en dag så skyll de. Nå kan du selv velge om de er klare eller ikke. De vil fortsette å spise så lenge de står i et åpent glass i lys, så du velger selv hvor mye du ønsker de skal spire. Jeg syntes de er best om de spirer 2 døgn i tørt glass, med skylling en gang om dagen. 4. Nå de er ferdige spirt putter du de i en tupperwareboks eller annen lufttett boks og har de i kjøleskapet. De vil vel holde en 2 ukers tid tror jeg. Du kan spire alt av bønner og linser så lenge du kjøper de tørre i poser og ikke i slike Go green beholdere der de ligger i vann. Det er såre enkelt og veldig godt!

Skal prøves!! :D Tusen takk, dette har jeg villet prøve lenge :)

Jeg lager linsesuppe, kikertburgere, hummus og refried beans blant annet. Refried beans syns jeg er knallgodt og en god erstatning for kjøtt til feks taco. Til refried beans bruker jeg som regel kidney beans, selv om dette ikke er det vanligste. I følge mannen er det mest sorte bønner som blir brukt til dette?

Ellers er chili con/sans carne veldig godt :) Lager dette med kidney beans.

(Mannen er fra USA, i en grensestat til Mexico, så det går en del i tex mex/meksikansk her i huset :P)

Endret av CaptainHindsight

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...