L-8 Skrevet 4. september 2012 #26 Skrevet 4. september 2012 Man trenger ihvertfall ikke å spise kjøtt hver dag. Supper er sunt, billig og lettvint! Lag spinatsuppe eller tomatsuppe og server med kokte egg. Billig! Vi spiser mye wok, og det er også billig hvis man vil! En brokkoli, et par gulrøtter, løk, paprika, bønner etc, litt hvitløk og ingefær, og noen laksebiter eller litt kylling, er ikke så mye som skal til! Kjøp hele fisker, skjær ut fileter og bruk avskjæret til fiskekaker. Salat er jo sunt og kan varieres i det uendelige! Sett at du sier du ikke liker bønner, men hommous liker da alle! Genialt til salat Og hvis dere er skikkelige kjøttetere, er det jo gjerne de "dårligste" stykkene som er billigst, men som blir best dersom de bare får god nok tid på seg!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #27 Skrevet 4. september 2012 Det beste rådet mitt er å hamstre dyre varer som kjøtt og fisk når det er på salg og fryse ned. I tillegg er det mye billigere å kjøpe store pakker med ting. Vi bruker MYE kylling, og da kjøper vi disse nedfryste filetene fra firstprice og rema1000. Vi kommer under 100 lappen, men vi er ikke like mange som dere da...
MaRiAnNe_85 Skrevet 4. september 2012 #28 Skrevet 4. september 2012 Nei, jeg synes ikke det er lite med en grønnsak per middagsmåltid. Vi kjøper så alle får rikelig også satser vi heller på mer i helgene ( f.eks salat eller bare mere grønnsaker) det enkle er ofte det beste og mine unger koser seg med at valget er enkelt jeg har nok litt yngre barn enn deg høres det ut som.. Av andre retter som jeg lager som er billige er hjemmelaga tomatsuppe med pasta og/ eller egg og foccacia. Eller "ta det du har i kjøleskapet-suppe" med foccacia eller ferskt brød/rundstykker og litt rømme. Vi spiser lite kjøtt vi da, men sånn bigpack med kyllingfilet (rullet i strø,egg,reven ost) med ris, og en tallerken med oppskjært tomater og rå løk med salt og pepper.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #29 Skrevet 4. september 2012 Det er da du bruker masse krydder! Her kjøper jeg organiske kikerter på Kiwi til 10 kroner boksen, kjører i blender med masse krydder og godsaker og steker som en vanlig burger. Tilogmed helfrelste kjøttelskere elsker disse, og de smaker og har konsistens som kjøtt. Skal man spare penger bør man kutte ned på kjøttforbruker. Her har vi vegetarisk to ganger i uka, fisk tre ganger og kjøtt de siste to. Bruker vel under hundrelappen til hver middag. Vil du fortelle hvilke krydder du bruker? Dette hørtes kjempespennende ut, spesielt for meg som i utgangspunktet hater kjøttdeig/ karbonadedeig, men gjerne vil ha lasagne, pastaretter og hamburger iblant Kommer litt an på Mannen er svært glad i meksikansk, så går mye i chili/spisskummen/oregano/hvitløk/pepper. Nydelig servert i pita med guacamole. Jeg foretrekker piripiri/hvitløk/mesala/koriander, men smak deg frem http://veganmisjonen...inat-vegan.html Veganmisjonen har mange fine oppskrifter, selv for oss "kjøttetere"
Mikkemafian Skrevet 4. september 2012 #30 Skrevet 4. september 2012 De skal jeg jammen prøve.. Vi spiser en del kjøtt, og jeg synes det blir litt mye av det. Så nå skal jeg prøve å spise opp kikertene i skapet:)
CaptainHindsight Skrevet 4. september 2012 #31 Skrevet 4. september 2012 Det er da du bruker masse krydder! Her kjøper jeg organiske kikerter på Kiwi til 10 kroner boksen, kjører i blender med masse krydder og godsaker og steker som en vanlig burger. Tilogmed helfrelste kjøttelskere elsker disse, og de smaker og har konsistens som kjøtt. Skal man spare penger bør man kutte ned på kjøttforbruker. Her har vi vegetarisk to ganger i uka, fisk tre ganger og kjøtt de siste to. Bruker vel under hundrelappen til hver middag. Vil du fortelle hvilke krydder du bruker? Dette hørtes kjempespennende ut, spesielt for meg som i utgangspunktet hater kjøttdeig/ karbonadedeig, men gjerne vil ha lasagne, pastaretter og hamburger iblant Kupper litt igjen her, men har du prøvd spinatlasagne? Det er utrolig godt! Skriver ned oppskrift jeg, for den er billig og sunn. 3-4 rødløk Fersk eller frossen spinat lasagneplater Ricottaost/hvit saus mozzarella balsamico eddik (pinjekjerner) Hvitløk salt, pepper, sukker, (laurbærblad) Stek rødløk over lav varme til de er myke og "gjennomsiktige", tilsett balsamicoeddik og sukker og surr i noen minutter. Varm opp spinaten i en stekepanne med hvitløk, krydre med sort pepper og salt. Tilsett ricottaost eller hvit saus. Legg lagvis i en form, rødløk, spinat, lasagneplater og avslutt med ost. Jeg pleier å lage dette med pinjekjerner som jeg rister og har på det øverste laget med spinat. Følg steketiden på lasagneplatene. Serveres med en gresk salat.
ellen-propellen Skrevet 4. september 2012 #32 Skrevet 4. september 2012 Den billigste middagen jeg lager er vel kjøttsuppe ( med potet og løksaus), fårikål , ertesuppe eller hjemmelaget lapskaus. Det er dyrt første dagen, men dette er mat det er umulig å lage lite av. Det varer ofte i ca 4 dager. Vi er 4 stk. Om det ikke er innvandrer butikker der du bor så er det kanskje årdsutsalg eller bondens marked? De har ofte gode råvarer til gunstige priser.
Light of my life Skrevet 4. september 2012 #33 Skrevet 4. september 2012 Kutt ut kjøtt, og erstatt det med bønner/linser du kjøper i store kvanta i innvandrerbutikkene. Sparer penger... Sparer miljøet.... Sparer helsa..... (eller vinner helsegevinst da) Skjønner du at ingen vil ha veggismaten din. hvert innlegg du svarer på som hamdler om mat skal du prakke på den der drittmaten din. menbesker trenger kjøtt. Hoi for en debatt dette utløste da! Refreshing Takk til alle (kjøttetere OG veggisser) som har svart støttende til mitt innlegg/svar som faktisk bare var ment som et godt råd og et direkte svar på spørsmål fra trådstarter. Supert at dere deler oppskrifter også! Jeg skal def prøve de kikertburgerene sikle.... Askepott - sorry, men det blir bare for dumt når du kommer med aggressive og uvitende angrep på denne måten. Hva med å heller bruke energien på å faktisk svare på spørsmålet til HI...?
mrsrogaland. Skrevet 4. september 2012 #34 Skrevet 4. september 2012 Kutt ut kjøtt, og erstatt det med bønner/linser du kjøper i store kvanta i innvandrerbutikkene. Sparer penger... Sparer miljøet.... Sparer helsa..... (eller vinner helsegevinst da) Skjønner du at ingen vil ha veggismaten din. hvert innlegg du svarer på som hamdler om mat skal du prakke på den der drittmaten din. menbesker trenger kjøtt. Ingen vil ha veggismaten? Joda, jeg ble inspirert til å bruke mindre kjøtt nå. Så takk babymama og dere andre! Så flott at babymama er engasjert og villig til å dele sine tanker og tips om mat med oss andre. Du kan bare kose deg videre med drittburgeren din fra mcDonalds.
ana baroma Skrevet 5. september 2012 #35 Skrevet 5. september 2012 Det med mindre kjøtt og ikke minst kjøttdeig er et godt tips. Linser kan man blande med grønnsaker, og det blir salat. Gryter kan lages med bønner el.l. og hos oss er blomkålsuppe/tomatsuppe poppis. Serveres med brød for eks, eller en salat til forrett/ved siden av. Andre tips er fiskesuppe med fiskeboller og litt mindre fisk. Koster ca 50-60,- og metter godt. Et annet generelt tips er: BRUK RESTER. Vi kaster 1 av 3 bæreposer med mat i dette landet. Ikke rart det blir dyrt!
Jojo x3 Skrevet 5. september 2012 #36 Skrevet 5. september 2012 Mine barn, eller jeg for den del klarer ikke spise linser, bønner osv istedet for kjøtt. Det smaker rett og slett ingenting. Ikke har vi noen innvandrerbutikker her heller. Men jeg har funnet ut at man egentlig ikke får til å gå under 100 kroner for hver middag når man har en gutt og mann som spiser masse masse, pluss meg og jenta, som også spiser godt. Wok er overraskende billig. Strimlet svinekjøtt -. 39,90, ris (blir sikkert 6-7 kroner per pakke) og 2 pakker wokblanding fra Coop (10 kr stk), pluss woksaus - 11,90. Det er da du bruker masse krydder! Her kjøper jeg organiske kikerter på Kiwi til 10 kroner boksen, kjører i blender med masse krydder og godsaker og steker som en vanlig burger. Tilogmed helfrelste kjøttelskere elsker disse, og de smaker og har konsistens som kjøtt. Skal man spare penger bør man kutte ned på kjøttforbruker. Her har vi vegetarisk to ganger i uka, fisk tre ganger og kjøtt de siste to. Bruker vel under hundrelappen til hver middag. Vel, jeg får verken i meg selv eller barn kikerter, bønner, linser eller andre "kjøtterstatninger". Dessverre. Synd for deg og barna dine, for dere går glipp av mye godt. Du høres nå veldig bastant ut så gidder ikke utbrodere hva jeg syns om slikt. Jepp, for alle som spiser kjøtt og fisk er dumme og teite. Jeg er ikke bastant, men jeg liker ikke visse matvarer, selv om jeg har prøvd dem. Hvis man må KRYDRE matvarer for å få dem i seg, så smaker jo ikke disse matvarene godt i utgangspunktet, bare som vomfyll. Det er forresten ikke synd på barna mine, de har variert kosthold med flere typer kjøtt, fisk, frukt, grønnsaker +++. Vi spiser lite brød og erstatter mye med grønnsaker, og lager det meste av maten fra bunn. Krydre du ikke kjøttdeigen? Supper er billig og godt og kan varieres nesten i det uendelige. Oppskrifter finner du på nett!
sologsommer Skrevet 5. september 2012 #37 Skrevet 5. september 2012 Når jeg lager kjøttsaus til spaghetti, bruker jeg karbonadedeig og tilsetter en masse finhakket løk, revet gulrot og evt. Purre. Før jeg tilsetter et glass dolmio. Jeg gjør det pga. Smaken, men ser jo at jeg drøyer kjøttet mye på denne måten
anonyme Anna Skrevet 5. september 2012 #38 Skrevet 5. september 2012 Mine barn, eller jeg for den del klarer ikke spise linser, bønner osv istedet for kjøtt. Det smaker rett og slett ingenting. Ikke har vi noen innvandrerbutikker her heller. Men jeg har funnet ut at man egentlig ikke får til å gå under 100 kroner for hver middag når man har en gutt og mann som spiser masse masse, pluss meg og jenta, som også spiser godt. Wok er overraskende billig. Strimlet svinekjøtt -. 39,90, ris (blir sikkert 6-7 kroner per pakke) og 2 pakker wokblanding fra Coop (10 kr stk), pluss woksaus - 11,90. Det er da du bruker masse krydder! Her kjøper jeg organiske kikerter på Kiwi til 10 kroner boksen, kjører i blender med masse krydder og godsaker og steker som en vanlig burger. Tilogmed helfrelste kjøttelskere elsker disse, og de smaker og har konsistens som kjøtt. Skal man spare penger bør man kutte ned på kjøttforbruker. Her har vi vegetarisk to ganger i uka, fisk tre ganger og kjøtt de siste to. Bruker vel under hundrelappen til hver middag. Dette høres interessant ut! Kan du fortelle litt mer detaljert om hvordan du gjør dette? Altså mengde organiske kikerter (elsker kikerter!), hva slags krydder og hvor mye, om du tilsetter noe væske eller egg - ja, rett og slet hvordan du gjør det! Dette har jeg lyst til å prøve! Nordmenn flest spiser for mye rødt kjøtt, så det er fint å redusere forbruket av dette litt. Jeg er forresten ikke vegetarianer. :-)
Light of my life Skrevet 5. september 2012 #39 Skrevet 5. september 2012 Mine barn, eller jeg for den del klarer ikke spise linser, bønner osv istedet for kjøtt. Det smaker rett og slett ingenting. Ikke har vi noen innvandrerbutikker her heller. Men jeg har funnet ut at man egentlig ikke får til å gå under 100 kroner for hver middag når man har en gutt og mann som spiser masse masse, pluss meg og jenta, som også spiser godt. Wok er overraskende billig. Strimlet svinekjøtt -. 39,90, ris (blir sikkert 6-7 kroner per pakke) og 2 pakker wokblanding fra Coop (10 kr stk), pluss woksaus - 11,90. Det er da du bruker masse krydder! Her kjøper jeg organiske kikerter på Kiwi til 10 kroner boksen, kjører i blender med masse krydder og godsaker og steker som en vanlig burger. Tilogmed helfrelste kjøttelskere elsker disse, og de smaker og har konsistens som kjøtt. Skal man spare penger bør man kutte ned på kjøttforbruker. Her har vi vegetarisk to ganger i uka, fisk tre ganger og kjøtt de siste to. Bruker vel under hundrelappen til hver middag. Dette høres interessant ut! Kan du fortelle litt mer detaljert om hvordan du gjør dette? Altså mengde organiske kikerter (elsker kikerter!), hva slags krydder og hvor mye, om du tilsetter noe væske eller egg - ja, rett og slet hvordan du gjør det! Dette har jeg lyst til å prøve! Nordmenn flest spiser for mye rødt kjøtt, så det er fint å redusere forbruket av dette litt. Jeg er forresten ikke vegetarianer. :-) Ja - jeg venter også spent på denne oppskriften
trineson Skrevet 23. oktober 2012 #40 Skrevet 23. oktober 2012 Spis billig og sunt - halver matbudsjettet ditt eller mer ved å følge disse tipsene - et tips for hver dag i en hel måned!: http://luksusfellen.info/manedens-utfordring-i-juli/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå