Gå til innhold

Dere som bare bruker 50-70 kr på middager (og er flere enn 4 stykk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere skrive hva dere spiser da, og hvor dere kjøper maten?

Jeg har prøvd å regne på hvor mye vi bruker på middager, og funnet ut at vi som regel ligger på ca 120-200 kr pr middag. Vi er seks stykker da. I dag hadde vi noe jeg tenker på som en billig middag, men det ble jo likevel 120 kr. Da hadde vi poteter (10 kr), spaghetti (10 kr), to karbonadedeiger (60 kr for 2 stykk på Coop) og halvparten av en stor pose (1,5 kg) med grønnsaker til (ca 33 kr), samt tomatpurré til rød saus (7 kr). Da valgte jeg de billigste av merkene de hadde. Mindre mat kan jeg ikke lage heller, da blir ikke alle mett...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøper fisk fra en lokal fisker til en billig penge. I tillegg prøver vi å lage rettene "enkel" i hverdagen. F.eks en grønnsak per middag. Så er i heimen spiser vi fisk mellom 2-5 dager i uka. Vi er 5 stykker og hver fiskemåltid kommer tilsammen på ca 65-85 kroner for alle sammen. Dette uten å kjøpe av de billigste merkene. Vi er veldig fokusert på at vi skal spise gode råvarer. Vi har selvsagt noen unntak hvor vi mener at de billigere merkene ikke utgjør altfor stor forskjell i kvaliteten på maten:)

Skrevet

Kutt ut kjøtt, og erstatt det med bønner/linser du kjøper i store kvanta i innvandrerbutikkene.

Sparer penger...

Sparer miljøet....

Sparer helsa..... (eller vinner helsegevinst da) :D

Skrevet

Vi kjøper mat på tilbud eller i Sverige og fryser ned. Hver uke er det gode tilbud i ulike butikker, og da kjøper vi mye. Trikset er å ha en stor fryser! :-)

Skrevet
Vi kjøper fisk fra en lokal fisker til en billig penge. I tillegg prøver vi å lage rettene "enkel" i hverdagen. F.eks en grønnsak per middag. Så er i heimen spiser vi fisk mellom 2-5 dager i uka. Vi er 5 stykker og hver fiskemåltid kommer tilsammen på ca 65-85 kroner for alle sammen. Dette uten å kjøpe av de billigste merkene. Vi er veldig fokusert på at vi skal spise gode råvarer. Vi har selvsagt noen unntak hvor vi mener at de billigere merkene ikke utgjør altfor stor forskjell i kvaliteten på maten:)

Men er ikke bare en grønnsak veldig lite? Om vi har ferske grønnsaker så går det fort 4-5 gulrøtter, en blomkål og en brokkoli. Eller 1 salathode, 2-3 tomater, 1 paprika, 1/2 agurk osv. Må jo nesten ha så alle får skikkelig synes jeg.

HI

Skrevet

Bytte ut noe av karbonadedeigen med mere grønt, eventuelt linser eller bønner? Kjøpe kjøttdeig av svin eller kylling som koster mindre? 800 gram karbonadedeig er ganske mye altså. Vi er 4 stk (2 små, to voksne) og jeg bruker bare halve pakken med kjøttdeig når jeg lager pasta til oss, altså 200 gram. Bruker mye løk, hvitløk og gulrøtter i sausen sammen med hakkede tomater. Alle blir gode og mette..

Ellers er fiskekaker med revne gulrøtter og poteter billig, lappskaus, eller ande gryteretter er billig om du bruker billig kjøtt som må kokes lenge.

Skrevet
Men er ikke bare en grønnsak veldig lite? Om vi har ferske grønnsaker så går det fort 4-5 gulrøtter, en blomkål og en brokkoli. Eller 1 salathode, 2-3 tomater, 1 paprika, 1/2 agurk osv. Må jo nesten ha så alle får skikkelig synes jeg. HI

Er billigere å kjøpe frosne grønnsaker da, og minst like sunt!

Skrevet
Bytte ut noe av karbonadedeigen med mere grønt, eventuelt linser eller bønner? Kjøpe kjøttdeig av svin eller kylling som koster mindre? 800 gram karbonadedeig er ganske mye altså. Vi er 4 stk (2 små, to voksne) og jeg bruker bare halve pakken med kjøttdeig når jeg lager pasta til oss, altså 200 gram. Bruker mye løk, hvitløk og gulrøtter i sausen sammen med hakkede tomater. Alle blir gode og mette.. Ellers er fiskekaker med revne gulrøtter og poteter billig, lappskaus, eller ande gryteretter er billig om du bruker billig kjøtt som må kokes lenge.

All karbonadedeigen blir spist opp, så kan ikke ha mindre. Får ikke i barna mine linser og bønner. Her er to av barna store og spiser som voksne menn, så det går jo mer mat da også. Men skjønner jo at å ikke bor nær Sverige og ha storspiste barn kanskje er en dårlig kombinasjon for billige middager ;)

HI

Skrevet

Både poteter og spaghetti til samme middag?

Diverse hjemmelagde supper er billig og bra mat. Med rundstykker eller grove muffins til. Hjemmelaget bakst er billig.

Grøt og pannekaker er billig, men ikke så sunt.

Lag tomatsaus med bare en pk kjøttdeig, og tilsett bønner (bløtkegges og kokes store porsjoner, frys ned i passe middagsporsjoner). Bønner, linser og kikerter er billig og veldig sunn mat som du både kan erstatte kjøtt med, eller minke kjøttmengden.

Kjøp kjøtt og fisk på tilbud i store kvanta, frys ned.

Kjøp minst mulig halvfabrikata, det er usunt, dyrt. Hjemmelaget går ofte ca like raskt, er sunnere og billigere...

Kjøp sesongens grønnsaker og frukt. Kortreist og billig.

Vi er fem i familien, og har et totalt matbudsjett på 6-7000 i mnd på alt av mat, hygieneartikler, snacks mm. Har ikke regnet på middager spesielt, men tror de fleste middager ligger under eller rundt 100,-

Skrevet

Kutt ut kjøtt, og erstatt det med bønner/linser du kjøper i store kvanta i innvandrerbutikkene.

Sparer penger...

Sparer miljøet....

Sparer helsa..... (eller vinner helsegevinst da) :D

Skjønner du at ingen vil ha veggismaten din. hvert innlegg du svarer på som hamdler om mat skal du prakke på den der drittmaten din. menbesker trenger kjøtt.
Skrevet

Skjekk tibudsavisene... F.eks denne uka er det kjøttdeig til 23kr, kjøp pasta til rundt 10kr, en løk rundt 2kr, saus rundt 20? Ca. Melk 15. Under 70kr for middag og mindre, for man bruker jo ikke all melken eller pasta. Kjempe billig!!!

Kjøp mye tilbud, ha fryser. Du kan spare en del, ting som ikke blir brukt opp kan spares til neste middag så lenge varen holdes til nærmeste framtid ;)

Skrevet
Bytte ut noe av karbonadedeigen med mere grønt, eventuelt linser eller bønner? Kjøpe kjøttdeig av svin eller kylling som koster mindre? 800 gram karbonadedeig er ganske mye altså. Vi er 4 stk (2 små, to voksne) og jeg bruker bare halve pakken med kjøttdeig når jeg lager pasta til oss, altså 200 gram. Bruker mye løk, hvitløk og gulrøtter i sausen sammen med hakkede tomater. Alle blir gode og mette.. Ellers er fiskekaker med revne gulrøtter og poteter billig, lappskaus, eller ande gryteretter er billig om du bruker billig kjøtt som må kokes lenge.

All karbonadedeigen blir spist opp, så kan ikke ha mindre. Får ikke i barna mine linser og bønner. Her er to av barna store og spiser som voksne menn, så det går jo mer mat da også. Men skjønner jo at å ikke bor nær Sverige og ha storspiste barn kanskje er en dårlig kombinasjon for billige middager ;)

HI

Røde linser koker bort i tomatsaus, løser seg opp. Gir bare tykk og god saus som metter godt. Hvis ikke ungene vet om det så merker de ingenting.

Må jo lære å bruke matvarene riktig:-)

Skrevet
Kutt ut kjøtt, og erstatt det med bønner/linser du kjøper i store kvanta i innvandrerbutikkene. Sparer penger... Sparer miljøet.... Sparer helsa..... (eller vinner helsegevinst da) :D
Skjønner du at ingen vil ha veggismaten din. hvert innlegg du svarer på som hamdler om mat skal du prakke på den der drittmaten din. menbesker trenger kjøtt.

Unnskyld meg, men hva slags måte er det å snakke til et annet menneske på? Bønner og linser er overhodet ikke "drittmat", men svært sunt og næringsrikt.

At mennesker "trenger" kjøtt er ikke sant. Jeg spiser ikke kjøtt selv, og pleier aldri å henge meg opp i hva andre spiser, men når hun kommer med et tips som faktisk kan hjelpe bør du holde deg for god til den slags prat.

Skrevet
Kutt ut kjøtt, og erstatt det med bønner/linser du kjøper i store kvanta i innvandrerbutikkene. Sparer penger... Sparer miljøet.... Sparer helsa..... (eller vinner helsegevinst da) :D

Unnskyld meg, men hva slags måte er det å snakke til et annet menneske på? Bønner og linser er overhodet ikke "drittmat", men svært sunt og næringsrikt.

At mennesker "trenger" kjøtt er ikke sant. Jeg spiser ikke kjøtt selv, og pleier aldri å henge meg opp i hva andre spiser, men når hun kommer med et tips som faktisk kan hjelpe bør du holde deg for god til den slags prat.

Jeg synes bønner og libser er drittmat og når hun hele tiden skal prakje på og ser ned på andre folk og mener man har helsegevinst av å ikke spise kjøtt får hun sånne svar.
Skrevet
Unnskyld meg, men hva slags måte er det å snakke til et annet menneske på? Bønner og linser er overhodet ikke "drittmat", men svært sunt og næringsrikt. At mennesker "trenger" kjøtt er ikke sant. Jeg spiser ikke kjøtt selv, og pleier aldri å henge meg opp i hva andre spiser, men når hun kommer med et tips som faktisk kan hjelpe bør du holde deg for god til den slags prat.
Jeg synes bønner og libser er drittmat og når hun hele tiden skal prakje på og ser ned på andre folk og mener man har helsegevinst av å ikke spise kjøtt får hun sånne svar.

Alltid like sjarmerende i din argumentasjon!

Babymama svarer på et spørsmål som trådstarter stiller, og da skal vel du bare blåse i (for å legge meg på ditt nivå i diskusjonen) hva hun mener og synes.

Eller er det opp til deg å avgjøre hvem som skal svare og hva de skal mene?

Skrevet
Unnskyld meg, men hva slags måte er det å snakke til et annet menneske på? Bønner og linser er overhodet ikke "drittmat", men svært sunt og næringsrikt. At mennesker "trenger" kjøtt er ikke sant. Jeg spiser ikke kjøtt selv, og pleier aldri å henge meg opp i hva andre spiser, men når hun kommer med et tips som faktisk kan hjelpe bør du holde deg for god til den slags prat.

Svært lite mat kan betegnes som "drittmat", og iallefall ikke noe så næringsrikt som linser og bønner. At du kanskje ikke liker det blir noe helt annet, og ikke relevant til hva HI spør om.

Jeg kan ikke snakke for henne, men ser personlig ikke NED på dem som spiser kjøtt, men det er derimot mange helsegevinster ved å ikke spise kjøtt.

Uansett: Beklager at jeg kupper tråden din HI!

Mitt tips ville vært ris, bønner, linser og lignende kjøpt i store sekker. Hummus, kikertburger, refried beans og den slags er billig, næringsrikt og veldig sunt.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Mine barn, eller jeg for den del klarer ikke spise linser, bønner osv istedet for kjøtt. Det smaker rett og slett ingenting. Ikke har vi noen innvandrerbutikker her heller. Men jeg har funnet ut at man egentlig ikke får til å gå under 100 kroner for hver middag når man har en gutt og mann som spiser masse masse, pluss meg og jenta, som også spiser godt. Wok er overraskende billig. Strimlet svinekjøtt -. 39,90, ris (blir sikkert 6-7 kroner per pakke) og 2 pakker wokblanding fra Coop (10 kr stk), pluss woksaus - 11,90.

Skrevet

Slik jeg leste innlegget hennes, så ga hun sine tips som akkurat som OSS ALLE ANDRE. Så det er ikke å prakke på, og som jeg osgå forsto, Å kom hun med sine fordeler hvorfor man bør spise det. Og den sist nevnte er nok ikke ment som."hån" det var bare en bonus kjære deg, for å kjøpe dette. Akkurat som noen nevner tilbud og større fryser. Når en nevner en fryser, er det ment at en MÅ ha det og det er å prakke ned på en med større fryser f.eks?! Syns du var veldig frekk og nedlatende i dine svar.

Hilsen en kjøtteter selv.

Skrevet
Mine barn, eller jeg for den del klarer ikke spise linser, bønner osv istedet for kjøtt. Det smaker rett og slett ingenting. Ikke har vi noen innvandrerbutikker her heller. Men jeg har funnet ut at man egentlig ikke får til å gå under 100 kroner for hver middag når man har en gutt og mann som spiser masse masse, pluss meg og jenta, som også spiser godt. Wok er overraskende billig. Strimlet svinekjøtt -. 39,90, ris (blir sikkert 6-7 kroner per pakke) og 2 pakker wokblanding fra Coop (10 kr stk), pluss woksaus - 11,90.

Det er da du bruker masse krydder! Her kjøper jeg organiske kikerter på Kiwi til 10 kroner boksen, kjører i blender med masse krydder og godsaker og steker som en vanlig burger.

Tilogmed helfrelste kjøttelskere elsker disse, og de smaker og har konsistens som kjøtt.

Skal man spare penger bør man kutte ned på kjøttforbruker.

Her har vi vegetarisk to ganger i uka, fisk tre ganger og kjøtt de siste to. Bruker vel under hundrelappen til hver middag.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Det er da du bruker masse krydder! Her kjøper jeg organiske kikerter på Kiwi til 10 kroner boksen, kjører i blender med masse krydder og godsaker og steker som en vanlig burger. Tilogmed helfrelste kjøttelskere elsker disse, og de smaker og har konsistens som kjøtt. Skal man spare penger bør man kutte ned på kjøttforbruker. Her har vi vegetarisk to ganger i uka, fisk tre ganger og kjøtt de siste to. Bruker vel under hundrelappen til hver middag.

Vel, jeg får verken i meg selv eller barn kikerter, bønner, linser eller andre "kjøtterstatninger". Dessverre.

Skrevet
Det er da du bruker masse krydder! Her kjøper jeg organiske kikerter på Kiwi til 10 kroner boksen, kjører i blender med masse krydder og godsaker og steker som en vanlig burger. Tilogmed helfrelste kjøttelskere elsker disse, og de smaker og har konsistens som kjøtt. Skal man spare penger bør man kutte ned på kjøttforbruker. Her har vi vegetarisk to ganger i uka, fisk tre ganger og kjøtt de siste to. Bruker vel under hundrelappen til hver middag.
Vel, jeg får verken i meg selv eller barn kikerter, bønner, linser eller andre "kjøtterstatninger". Dessverre.

Synd for deg og barna dine, for dere går glipp av mye godt. Du høres nå veldig bastant ut så gidder ikke utbrodere hva jeg syns om slikt.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet (endret)
Synd for deg og barna dine, for dere går glipp av mye godt. Du høres nå veldig bastant ut så gidder ikke utbrodere hva jeg syns om slikt.

Jepp, for alle som spiser kjøtt og fisk er dumme og teite. Jeg er ikke bastant, men jeg liker ikke visse matvarer, selv om jeg har prøvd dem. Hvis man må KRYDRE matvarer for å få dem i seg, så smaker jo ikke disse matvarene godt i utgangspunktet, bare som vomfyll.

Det er forresten ikke synd på barna mine, de har variert kosthold med flere typer kjøtt, fisk, frukt, grønnsaker +++. Vi spiser lite brød og erstatter mye med grønnsaker, og lager det meste av maten fra bunn.

Endret av Pregosaurus kverulantus
Skrevet
Jepp, for alle som spiser kjøtt og fisk er dumme og teite. Jeg er ikke bastant, men jeg liker ikke visse matvarer, selv om jeg har prøvd dem. Hvis man må KRYDRE matvarer for å få dem i seg, så smaker jo ikke disse matvarene godt i utgangspunktet, bare som vomfyll. Det er forresten ikke synd på barna mine, de har variert kosthold med flere typer kjøtt, fisk, frukt, grønnsaker +++. Vi spiser lite brød og erstatter mye med grønnsaker, og lager det meste av maten fra bunn.

Der traff jeg en nerve gitt.

Skrevet

Vil du fortelle hvilke krydder du bruker? Dette hørtes kjempespennende ut, spesielt for meg som i utgangspunktet hater kjøttdeig/ karbonadedeig, men gjerne vil ha lasagne, pastaretter og hamburger iblant ;)

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Jepp, for alle som spiser kjøtt og fisk er dumme og teite. Jeg er ikke bastant, men jeg liker ikke visse matvarer, selv om jeg har prøvd dem. Hvis man må KRYDRE matvarer for å få dem i seg, så smaker jo ikke disse matvarene godt i utgangspunktet, bare som vomfyll. Det er forresten ikke synd på barna mine, de har variert kosthold med flere typer kjøtt, fisk, frukt, grønnsaker +++. Vi spiser lite brød og erstatter mye med grønnsaker, og lager det meste av maten fra bunn.
Der traff jeg en nerve gitt.

Artig med folk som tror at alle som har andre meninger føler dårlig samvittighet for et eller annet :) God underholdning på en tirsdag kveld :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...