Gå til innhold

Herregud, hjelp! Mistet plutselig halve synet på det ene øyet!

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette er noe å bekymre seg over eller ikke. Jeg er nærsynt, men har ikke brukt linser eller briller på en god stund pga jeg mistet det når jeg flyttet for litt siden.

Satt på dataen nå nettopp, men måtte reise meg å hjelpe ungen med noe. Når jeg satt meg på dataen igjen, merket jeg noe rart med bokstavene her på forumet. Så ut som noen bokstaver mangler eller noe. Når jeg ser med et og et øye ser fint, men nå jeg ser med begge øyene er det som om halve synet på høyre side er borte! Når jeg f.eks ser på tv nå så ser jeg med et øye to personer som snakker, men når jeg ser med begge øynene ser jeg bare den ene personen! Det er helt merkelig, jeg har rett og slett mistet litt av synet på høyre side!

Kan dette f.eks være tegn på migrene? Har slitt med migrene før, men har da hatt skyggesyn som forvarsel, ikke noe lignende som dette..

Spør fordi jeg vil ikke ringe legevakten om det kan være ufarlig, er alene med barnet mitt når og må sette himmel og jord i bevegelse for å komme meg dit.

Fortsetter under...

Annonse

Dette høres ut som aura, også kalt øyemigrene. Ofte starten på et migreneanfall, eller det kan komme alene. Tviler sterkt på at det er slag og diverse som andre roper opp om her! Men for all del, en tlf til legevakten kan jo ikke skade.

Annonse

Mest sannsynlig er det "øyemigrene" som flere sier. Da vil det gå over innen ca en halvtime. Noen ganger får man hodepine etterpå, andre ganger ikke. Hvis det ikke går over, så må du få sjekket det i dag, for da kan det være netthinneløsning, som også flere er inne på.

Hvis det er netthinneløsning, så er det mest vanlig at man merker det mest med ett øye åpent og at det da er kun på det ene øyet og ikke på begge. øyemigrene er oftest på begge øynene, men kun den ene delen av synsfeltet. Hvis det er netthinneløsning pleier man ofte å få noen skarpe lysglimt når det skjer, men ikke alle tenker over det. Ved øyemigrene er det mer vanlig med en konstant flimring enn noen skarpe lysglimt.

Det er veldig mange andre ting det kan være også, som blodpropp på øyet el. Uansett må du få undersøkt det, spesielt hvis det ikke går over i løpet av en halvtimes tid.

HI her!

Først nå fikk jeg til å komme meg på dataen i noen minutter..

Ca en halvtime - time varte dette med at sidesynet forsvant. Hadde litt panikk en stund, prøvde å få tak i mannen min så vi kunne komme oss på legevakta og greier, men så gikk det lover rett og slett.

Og da kom hodepinen gitt! Har ligget rett ut på sofaen siden med den verste migrenen på flere år! Er glad for at det "bare" var migrene, men ble ganske redd en stund. Glad det ikke varte så lenge, men kjenner enda en god del murringer, så nå blir det senga på meg! Vil virkelig ikke ha det over flere dager. Skal virkelig ta det med ro framover, vet at stress framprovoserer migrene hos meg. Takk for alle svar damer!

Migrene ja.. Jeg mister alltid sidesynet først. Deretter visner halve ansiktet bort, og så til slutt mister jeg taleevnen.. Jeg er glad jeg får denne auraen, for da kan jeg stoppe hodepinen før den kommer ved å ta medisin. Men det kan jeg selvfølgelig ikke nå siden jeg er gravid:(

Bra du fant ut hva det var:) og håper det blir lenge til neste gang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...