Gå til innhold

Middag etter barnehagen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en sønn på litt over 2år. Vi har store problemer når det kommer til middagen etter han har vært i barnehagen. Han har aldri tid til å vente på at jeg skal lage middag til han, sådan om det bare er snakk om å varme en boks spagetti. Han skal ha brødskive og det med en gang han kommer inn døra. Og tvinger jeg han til å vente på middagen uten å gi han skive nekter han å spise, og har han fått skive før middagen setter han seg til borde og roter med middagen.

Jeg syns dette er slitsomt når jeg liker å lage mat, og han skal ødlegge gleden med å være sur og grinete. Jeg har prøvd å ta han med på å lage mat. Noe som han liker men som igjen fort kan bli en konflikt fordi han er så sta, og forstår ingen ting når jeg prøver å forklare at han kan ikke leke med kniver eller stikke fingrene i stekepanna.

Er det noen som har noen gode råd til meg om hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143968569-middag-etter-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å gi han en bittelitt å spise på vei hjem fra barnehagen, slik at han ikke er helt utsultet og derfor ikke vil vente til middagen er klar?

Vi spis enten som enkelt og kjapt til middag når vi kommer hjem fra barnehagen ca 16-16.30 (og så kveldsmat senere), eller vi spiser en brødskive og kanskje litt frukt ved firetiden når vi kommer hjem, og middag ved kveldsmattid ca 18-18.30 tiden.. :)

Som de andre sier kan du jo ta med litt frukt når du henter i bhg.

Ellers funker det fint her å ha han på kjøkkenbenken. Plasserer han så han ikke rekker bort til komfyren. Gjerne nær springen så får han leke litt med vannet. Og så får han av og til litt smaksprøver (feks rå gulrot eller rå potet). Han får også oppgaver som han hjelper til med og det elsker han virkelig! Om jeg ikke har noen oppgaver å dele ut får han sitte og røre i en tom kjele så han ikke kjeder seg! :D

Gjest eelis+kian ♥

Jeg opplever at det funker hest å la han hjelpe til med middagen. Jeg bruker å gi han litt paprika, potet eller lignende, og en smørkniv, så får han skjære litt og spise litt. Får han en kasserolle med litt vann oppi, så han i tillegg kan "koke" det han lager, er hele dagen reddet.

Nå er gutten min litt eldre enn din (3 år om en mnd), så han får lov til å hjelpe med litt "farligere" ting, røre i gryta og liksom-passe på at kjøttdeigen ikke svir seg. Jeg må jo selvfølgelig stå sammen med han hele tiden, men han er faktisk ganske flink! Han har brent seg én gang, og det har han ikke gjort igjen, selv om han ikke fikk vannblemme engang :D

Det går fint. Inkluder han i matlaginga, eller gjør som ei over her foreslår: Bytt om på kveldsmåltid og middag. Så får han brødskive når dere kommer hjem og god middag før kvelden.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...