Gå til innhold

Min fødselshistorie. Full overtid, igangsetting og STOR baby.

Anbefalte innlegg

Har 3 fødsler fra før. De har alle kommet til termin, eller noen dager før.

Alle 3 har startet med rier. Første fødsel varte 36 timer og ente med vakuum. de to neste var på 2 og 3 timer. Pressetid max 15 min.

Denne gangen ble det altså full overtid. Var på sykehuset 9 dager på overtid, de tok registrering og ul alt var bra med meg og babyen så vi måtte vente til dag 11.

Dag 11 kom vi inn, hadde slitt med falske rier hver natt og ofte om kvelden. Men viste jeg var umoden. Var ikke sjekket før, men jammen hadde jeg rett. Helt umoden. Var det under 1 time før nr. 2 ble født og ett par dager før nr. 3 ble født. Så vet jeg er umoden til det blir action å da går det fort.

Fikk ballongkateter først. Denne kunne sitte i fra ett par timer til 1 1/2 døgn. Det er en ballong de fyller med vann som ofte kan trigge til vannavgang eller rier. For å få best mulig effekt fikk vi beskjed om å gå. Gikk vel 4-5 km de neste timene. Men ingenting skjedde. Etter 4 timer datt den ut. Ingen resultat.

Fikk modningspille, den må du ligge med 1 timen. Da hadde jeg jevne tak. Men med engang jeg kunne røre på meg dabbet det av. 6 timer seinere fikk jeg ny. Samme da. La meg for å sove i 24 tiden, mannen fikk heldigvis sengen ved siden av.

De ville ikke sette en ny kl 05, men vente til 07/08. Men om natten fikk jeg rier igjen. Og i 5 tiden var det modnet. I halv åtte tiden var det faktisk 3 cm. Men ingen rier. Legen ble kaldt inn for de ville ta vannet slik at fødselen startet. Men hun mente det bare var 2 cm og for tidlig. Så fikk en modningspille til.

Lite action av den, men litt regelmessige svake rier. Halv ti kom jordmor springende inn. Hun ville ha meg i fødsel Nå. For de hadde fått inn 4 stk samtidig inn døren og de kom til å trenge fødestuene. (Lite sykehus). De mente min fødsel kom til å ta kort tid så tryggest å få meg inn på føden og få det overstått. Så da kastet de alle tingene i senga mi og trillet meg kjapt inn på føden. Der tok de vannet og da skjedde det noe.

Riene kom kjapt og var intense. Men når man er 12 dager på overtid, møkklei og 4 gangs så blir man overlykkelig når smertene hærjer.

Så riene bygde seg opp. Det kjipe med å bli satt i gang er at man må være på registrering hele tiden. Jeg liker å gå under riene. å få brukt tyngdekraften. Men måtte nå ligge eller bare stå ved sengen, pga ledninger. Det gikk 2 timer til 8 cm. Men da begynte babyen og mistrives, samt at riene dabbet litt av. Så fikk drypp for å få fortgang.

Jeg hadde på forhånd vært litt bekymret for stor baby. å sa både i fra når vi ankom og til denne jordmoren at babyen kom til å bli stor. Den var vektestimert til 4200-4300 ved termin. God gjennomstrømning i navelen både ved termin og på 9 dagers overtidskontroll sa meg at babyen hadde det godt. Så sa til mann min, denne babyen er 4800 tipper jeg. Jeg har aldri født en baby over 3800 så var litt bekymret på om bekkenet var stort nok. Ingen av jordmødrene trodde meg og mente den var rundt 4 kg.

Jeg mistet dessverre pga igangsetting fordelen med å være flergangsfødende. Da skrur babyen seg ned mens du har rier ned i bekkenet. Så måtte presse den hele veien ned selv. Så tok lengre tid enn jeg var forberedt på. Holdt nok på med pressingen i 25 min. Sammenlignet med de to siste som gikk på ett par min og under ti minutt.

Så under 3 timer fra jordmor kom springende inn og ville ha meg i fødsel var jeg 4 barnsmor. En flott stor plugg på over 4800 gram. Ikke så mye som et lite rift fikk jeg. Hadde student med på fødselen og når jordmor viste henne at jeg ikke hadde noe å sy, og at jeg var helt fin tross alt en stor baby. Så måtte jeg reise meg opp og si at hun da hadde gjort en god jobb. Det takket hun for samtidig som hun beklaget at hun ikke trodde meg når jeg sa babyen kom til å være så stor.

Nå nyter vi livet hjemme med en helt hærlig baby, som sover stort sett hele natten, ammer han 2 ganger og skifter. Har 3 stolte søsken som forguder han.

Må bare si det igjen, pappaen var en kjempe støtte. Akkurat som han har vært på de andre fødslene. Han ser når jeg vil ha noe å drikke, kom med kald klut før jeg sjøl skjønte at de var blitt for varm. å smertelindringen ved å holde hånda hans var enorm. En gang var han å snakket med jordmor og da fikk jeg ikke holdt han i hånden. Da var smertene mye mere intens. Pluss varmen i hendene hans når han strøk meg over ryggen, lindret masse.

å se tårene hans trille når babyen ble født smelter meg for måneder fremover. Et sterkt og godt minne i ettertid.

Så da takker jeg for meg her :) å være en forholdsvis ung 4 barnsmor er flott :)

Sitter nå å nyter den flotte babyen min, har 3 stolte søsken,

Fortsetter under...

Gratulere så mye! :) vår gutt er også estimert til å bli rundt 4200 ved termin, og jeg som er førstegangs er selvfølgelig litt nervøs for å få et veldig stort barn. Men det er godt å høre at det har gått så bra og at du nå kan kose deg med gutten din! Jeg gleder meg sånn! :)

Ja dere må glede dere. Vi har noen år mellom de 3 første og denne. De 3 første var tette og vi veldig unge.

Vi var begge veldig enig i at dette var en kosebaby og siste!

Men nå tuller vi begge med han lillemann må få et nært søsken.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...