Gå til innhold

Noen som kjenner til forebyggende puter mot flatt bakhode?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo bare tull.

Babyer får flatt eller skeivt hode dersom de ligger for mye i en stilling.

Minførste fikk skeivt hode fordi hun hadde KISS og dermed ikke fikk beveget hpdet sitt nok. Du kan variere stillingen til baby ved å stimulere fra begge sider, sørge for at babyen ligger i mageleie når den er våken og ved å variere sovestilling. Bære mye er også lurt.

Sånn pute til alle barn er bare nok en måte å melke småbarnsfpreldre for enda mer penger.

Enig med VinterSol.

I tillegg sier min venninne som er fysioterapeut at mange barn sliter med favoritt side, skeivt hode etter bæresal. Fordi man lar babyen ligge samme vei hele tiden. Hun får sendt barn fra helsestasjon og mener det har vært dramatisk økning bare de siste årene.

Enig med VinterSol.

I tillegg sier min venninne som er fysioterapeut at mange barn sliter med favoritt side, skeivt hode etter bæresal. Fordi man lar babyen ligge samme vei hele tiden. Hun får sendt barn fra helsestasjon og mener det har vært dramatisk økning bare de siste årene.

Mener hun at barna får problemer pga bæresjal? Jeg trodde det var bra jeg?

Enig med VinterSol.

I så fall må det være svært uvettig bruk av bæresjal, men sånn er det jo med alt. Altså; alt med måte. Jg har snakket med fysioterapeuter som mener at man ikke skal plukke opp barna, fordi de måååååå ligge på gulvet. (hehe, merk deg gjerne av den nyutdannede, barnløse typen.,)

Bæretøy anbefales så lenge det brukes riktig. Feks skal Barnet være vendt mot bærerens kropp, og man bør variere hvilken vei barnets hode vender den første tiden før barnet snur hodet sitt selv.

Når barnet snur hodet sitt selv, skal børetøyet gi nok støtte men være løst nok til at barnet selv kan variere hodestilling.

Som med alt annet som har med barn og baby å gjøre;

Bruk sunn fornuft!

Min lille skeiving hadde vært myyye skeivere om vi ikke hadde hatt bæretøy, nettopp fordi hun ikke kunne snu hodet sitt selv før etter måneder med behandling. I bæretøyet finn nakken hvile litt, og hun fikk trent opp muskulaturen også på den vonde siden.

Jeg har forøvrig en teori om sammenheng mellom barn som er skeive i hodet/nakken og bæretøy;

Mange av disse barna gråter. Mye,

Fordi de har store smerter når de ligger flatt. Foreldre til babyer som gråter mye, bærer mye. Foreldre som bærer mye blir slitne. Bæretøy avlaster slitne mamma og pappaskuldre..

Man bruker "puter" på premature barn. dette er for å stabilisere barnets hodet. Lagde en ring som hodet passet i, og passet på å snu barnets hodet jevnlig for at det ikke skulle "ligge seg til". Det viktigste er vel at man prøver å få barnet til å skifte side å sove på. slik at man unngår skjevt hode. men er ikke så lett...

Annonse

Enig med VinterSol.

Det er ved feilbruk. At hode alltid blir liggende til samme side. Er veldig mange som får favorittside. Å det er ikke bra at babyen bare ligger med hodet en vei. Det er dessverre veldig mange som ikke tar hensyn til dette og det går utover babyen. Så blir de sendt til fysioterapeut etterhvert av helsestasjon pga skeivt hode eller stiv nakke.

Når jeg fødte førstemann hadde helsestasjon frivillig kurs med fysioterapeut, og der fikk vi en del tips og råd! Bytt side annenhver gang man skifter bleie på stellebordet, snu babyen i dagsengen/grinden da babyer gjerne liker å ligge etter lyd/lys feks fra tv dersom denne står på . konsekvent rap/hold babyen på begge skuldre/annenhver gang. Små enkle grep :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...