LevLandlig Skrevet 3. september 2012 #1 Skrevet 3. september 2012 Jeg er vel kanskje gammeldags, men synes forlovelse og giftemål henger klart sammen. Det er jo det man spør om: Vil du gifte deg med meg? Mange av mine venner forlover seg og sier de ikke har planer om bryllup, de har ikke engang hørt om at forlovelse er perioden fra frieri til bryllup. Hvordan ser andre på dette?
*bolla pinnsvin* Skrevet 3. september 2012 #2 Skrevet 3. september 2012 Planlegger man ikke å gifte seg, så er man ikke forlovet. Det er jo ingenting som heter "vil du forlove deg med meg".
bitthen Skrevet 3. september 2012 #3 Skrevet 3. september 2012 Forlovelse er jo bare å fjerne ringene om det ikke funker.... Giftermål er noe annet :-) Synes det er koselig med de som forlover seg og setter dato på rette måten da:-)
Lykkelig mamma 85 Skrevet 3. september 2012 #4 Skrevet 3. september 2012 Jeg er nok like gammeldags som deg da. Her har vi vært sammen i 8 år. Snakket om bryllup i 2014,så forhåpentligvis går mannen ned på kne til neste år. Ja,syns virkelig at det må henge sammen.. Men vi er da forskjellige,har også mange venner som har vært forlovet i maange år,å de er enda ikke gift.
Hannepålandet Skrevet 3. september 2012 #5 Skrevet 3. september 2012 Jeg ville ikke forlovet meg uten dato for giftermål. Vi forlovet oss etter at vi variant med planleggingen av bryllupet. Ca 9 mnd før selve bryllupet. Vi forlovet oss når vi var klar for å dele nyheten med resten av verden.
Hannepålandet Skrevet 3. september 2012 #6 Skrevet 3. september 2012 Var i gang med bryllupet skulle det stå
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 3. september 2012 #7 Skrevet 3. september 2012 Vi forlovet oss i jula i fjor, planen var egentlig å gifte oss i sommer, men så hendte det en del som gjorde at det måtte vente, nå håper vi på 2014, så vi får litt tid til å ha økonomi til et lite lag også, planen var egentlig bare å gifte oss på tinghuset, med forlovere. Men slik ble det jo da ikke, så da vurderer vi et lite kalas med de aller nermeste
Anonym bruker Skrevet 3. september 2012 #8 Skrevet 3. september 2012 Jeg er enig med HI, en forlovelse er tiden fra man setter dato for bryllup til bryllupet står. å være forlovet i årevis uten å ha hverken dato eller plan for bryllupet gir ingen mening for meg, ikke noe jeg ville blitt med på nei. Har man ikke satt dato for bryllupet er man kjærester eller samboere i mine øyne, ikke forlovet.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2012 #9 Skrevet 3. september 2012 I mitt hode er man forlovet når man har blitt enige om å gifte seg. Ellers bryr jeg meg minimalt om hvorvidt noe er forlovet eller ei. Det er jo en ganske utdatert sivilstand.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2012 #10 Skrevet 3. september 2012 Jeg om min kjære snakket alltid om at hvis vi skulle forlove oss, skulle vi gifte oss innen 2år (max). Den dagen han fridde var alt så perfekt, at jeg tenkte ikke over om vi ikke skulle klare å gifte oss innen to år eller ikke, å tenkte kanskje at han hadde en plan på det. Men det viste seg at pga min studiesituasjon, hadde vi ikke råd, og når vi først hadde råd, kjøpte vi hus ++ så vi har vært forlovet i fire år, og planlagt bryllup tre ganger, uten at det har blitt noe av enda.
Nirgal Skrevet 3. september 2012 #11 Skrevet 3. september 2012 De som forlover seg uten å gifte seg kunne heller trolove seg, men helst da med en velsignelse av presten. Da blir det ikke giftemål, men at de lover på tro at man skal holde sammen. Min mamma og stefar har gjodt dette og har samboerkontrakt ved sidden av.
Ane Elise Skrevet 3. september 2012 #12 Skrevet 3. september 2012 Enig med #9 at når man er forlovet så er man blitt enige om å gifte seg, men ingen stadfestet tid. Vi ble forlovet i 2005, og giftet oss ikke før i 2010. Mellom 2005 til 2010 har jeg aldri brukt forlovet som sivilstand, kun samboer.
<3 2G <3 Skrevet 3. september 2012 #13 Skrevet 3. september 2012 Vi forlovet oss og giftet oss året etter. Har vært lykkelig gift i 10 år nå
Love my kidz Skrevet 3. september 2012 #14 Skrevet 3. september 2012 Vi hoppet over forlovelsen vi Bestemte oss i fjor sommer at vi skulle gifte oss. Siden vi da bestemte bryllupsdatoen til november så så vi ingen hensikt i å sette på oss ringer. Mye mer stas å vente til bryllupsdagen. Med det så mener jeg forlovelse har ingen betydning. Enten er man gift eller ikke
☆☆☆ Skrevet 3. september 2012 #15 Skrevet 3. september 2012 For meg er man forlovet fra man har bestemt seg for å gifte seg til man faktisk gjør det. Men jeg gidder ikke "slå ned på" at folk går med tulleringer, det er deres sak. Om de knytter mening til ringene sine er det bra for dem, jeg unner folk å føle tilhørighet til kjæresten sin selv om de ikke gifter seg. For meg er ekteskap en praktisk greie når man har barn eller eiendom sammen, sikkert noen som ikke synes vi er nok gift fordi vi ikke ser på det som romantisk (eller fordi vi ikke hadde kirkebryllup). Det bryr meg lite..
kaklemor Skrevet 3. september 2012 #16 Skrevet 3. september 2012 En forlovelse er for meg tiden mellom frieriet og giftermålet. Jeg synes det ikke er korrekt å være forlovet i mange år uten noe eksakt mål for når man ønsker å gifte seg. Her var vi forlovet fra okt -08 til vi giftet oss juli -10.
*KlaraKu* Skrevet 3. september 2012 #17 Skrevet 3. september 2012 Vært forlovet i ca 5 år. Lyst til å gifte meg en dag men ingenting er planlagt enda.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2012 #18 Skrevet 3. september 2012 Vært forlovet i ca 5 år. Lyst til å gifte meg en dag men ingenting er planlagt enda. Og da er du ikke forlovet.
*KlaraKu* Skrevet 3. september 2012 #19 Skrevet 3. september 2012 Vært forlovet i ca 5 år. Lyst til å gifte meg en dag men ingenting er planlagt enda. Og da er du ikke forlovet. hvis du sier det så er jeg vel ikke det da :-)
Gjest Mentha Skrevet 3. september 2012 #20 Skrevet 3. september 2012 Selv om det er tradisjon at man gifter seg innen et år etter forlovelsen så er ikke en forlovelse noe som har en utløpsdato. Blir litt dumt å si at hvis man har vært forlovet i mer enn ett år så 'gjelder det ikke', eller som anonym over her sier: "da er du ikke forlovet". En forlovelse er en personlig ting mellom to som vil tilbringe resten av livet sammen. Ja, med formålet om å gifte seg (derav spørsmålet "vil du gifte deg med meg"), men i dagens samfunn er det ikke alle som får til å stelle i stand et bryllup på et år. Og noen vil ikke stresse med det, men likevel vise hverandre og verden at de ønsker å tilbringe livet med hverandre. Hvem kan komme og si at noen ikke er forlovet når mannen (eller kvinnen) har gått ned på kne, gitt en ring og hun (eller han) har sagt ja til å gifte seg med han?
Frøken Ubesluttsom Skrevet 3. september 2012 #21 Skrevet 3. september 2012 Jeg er forlovet. Man er jo forlovet med det mål for øyet og bli gift, men pga helse og økonomi har vi ingen konkret dato og har vært forlovet i 5 år. Men da vi forlovet oss var det for oss det riktige steget videre i forholdet. Forhåpentligvis så blir det bryllup i løpet av 2013 eller 14.
Mandalas Skrevet 3. september 2012 #22 Skrevet 3. september 2012 Helt enig med deg, hi! Det hadde vært helt uaktuelt for meg å være forlovet i årevis uten tanker om bryllup i nærmeste fremtid. Hva i alle dager er vitsen med å forlove seg om man ikke skal gifte seg? I akkurat dette er jeg gammeldags.
♣ Christiane ♣ Skrevet 3. september 2012 #23 Skrevet 3. september 2012 Folk får gjøre som de vil, men i min verden er man forlovet når man svarer ja til å gifte seg. Og bryllupet skal helst stå innen 1 år etter forlovelsen, eller deromkring.
granatepla Skrevet 3. september 2012 #24 Skrevet 3. september 2012 Dette blir litt for gammeldags syns jeg.. Selvfølgelig er forlovelse en lovnad på at man skal gifte seg, men hvorfor må det skje innen et år? Her forlovet samboeren min og jeg oss i fjor sommer og vi har helt klart tenkt å gifte oss, men vi vet ikke når. Vi har begge store familier og mange rundt oss som vi ønsker at skal få dele den dagen med oss. Vi vil ikke nøye oss med et bryllup som er mindre enn drømmebryllupet på grunn av det økonomiske! Om vi "kun" er forlovet i 2 år eller i 10 år kunne ikke brydd meg mindre. Vi forlovet oss fordi vi ønsker å leve resten av livene våre sammen og ønsket den tryggheten det er å ha ringen på fingeren. Jeg er uhyre stolt av ringen min og den flotte, flotte forloveden min, og det har jeg jaggu tenkt å fortsette med :-D
humlesurr Skrevet 3. september 2012 #25 Skrevet 3. september 2012 Forlovet er du om det er gitt et løfte om et giftemål. Ring på fingeren er ikke det samme som å være forlovet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå