Gå til innhold

Hva skjer om man oppdager ryggmargsbrokk på ul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på ul for å sjekke evt misdannelser i neste uke. Jeg er livredd, og helt alene den uken.

Om det blir oppdaget en ryggmargsbrokk, betyr det da at man må ta abort?

Tusen tanker i hodet nå, og er skikkelig redd for den timen. Samtidig gleder jeg meg veldig til å få det overstått, det skal bli godt å få et svar om det er liv laga...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror man får ekstra oppfølging og operasjon på bebisen når den blir født med ks. kan vel komme ann på alvorlighetsgraden vil jeg tro. muli man får velge hva man vil gjøre.

Skrevet

Man må ikke ta abort hvis man ikke vil.

Skrevet

Det er IKKE vanlig å ta abort pga ryggmargsbrokk. Det er greit de er oppmerksomme på det på forhånd i tilfelle de helst vil forløse med keisersnitt. Så blir barnet operert like etter fødsel. Hvor bra det går kommer an på alvorlighetsgraden av brokket, men det er ikke dødelig. Enten blir barnet helt bra eller i verste fall blir det lam hvis det er STOR skade. Jeg har sett mange slike tilfeller på jobb og har ikke sett noen ennå som har dødd eller har vært helt lam i ettertid (men nedsatt førlighet og friske har jeg sett masse av).

Skrevet

Man velger selv om man ønsker abort, jeg jobber med ei som tok abort. Det må vær en vond avgjørelse eller en ev angstfylt svangerskap, håper alle her slipper det, det gjorde heldigvis jeg! <3 <3

Skrevet

Det er nok sånn at de fleste som oppdager ryggmargsbrokk på ultralyd velger å ta abort. Men man må ikke! Det er vanlig med andre tilleggskomplikasjoner som feks vannhode.

Skrevet

Hydrocephalus (vannhode) er også noe de er flinke til å behandle på sykehuset da! Jeg har sett mye på jobb og sitter igjen med tanken om at jeg takler det meste, men ikke trisomi 13, 18 og 21 (downs syndrom)...

Skrevet

Min lille engel hadde bla trisomi 21, og flere andre tilstander som gjor at det ikke var forenelig med liv. Små babyer som har ryggmargsbrokk kan også ha tilstander som gjør at det ikke er forenelig med liv, eller at det å fullføre svangerskapet vil gi den lille skatten et kort liv fult av smerter. Men det er jo det de avdekker på ultralyd, om det er flere ting enn grunnlidelsen. JEg har selv en god venn som har sittet i rullestol hele livet pga ryggmargsbrokk.

Skrevet

Lykke til på UL. Håper det blir en flott opplevelse og at alt står superdupert til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...