Gå til innhold

Metformin - nedtrapping?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er så heldig å ha blitt gravid etter ivf forsøk, gikk da på metformin og skulle gå på det til uke 12. Nå nærmer det seg sakte men sikkert... Men jeg lurer på.. Skal jeg bare slutte tvert på metformin når jeg når uke 12, eller burde medisinbruken trappes ned gradvis?

Noen som vet? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143968083-metformin-nedtrapping/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det skal jeg gjøre...Var bare redd for å bli dårlig når jeg sluttet på de.. Har gått på de nesten ett år nå...hehe, mye å tenke på.... Men får høre hva de sier :-)

Det er ikke mye forskning på dette, men det finnes en del studier på at det minsker risikoen for spontanabort hos kvinner med pcos, og/eller insulinresistens. Det er heller ikke økt risiko for missdannelser på foster. Det det ikke finnes nok forskning på enda, er vel evt. langtidseffekter av metforminbruk under svangerskap. Har lest meg grønn på metforminbruk i svangerskapet :-p

Men er vel mye medisiner som er delte meninger om blant legene.

Annonse

Du får høre med klinikken din. Hos meg var det ikke noe spørsmål, var mer sånn "disse skal du fortsette med til uke 12". Men jeg er generellt litt nyskjerrig på alle medisinene man putter i kroppen ved ivf, så har lest masse om det. :-)

Jeg ble veldig dårlig når jeg begynnte på de, og måtte trappe opp dosen gradvis...Så da tenkte jeg kanskje jeg ble dårlig når jeg sluttet med de også, men det er bare noe jeg tror :-p

Det er litt delte meninger blant leger om hvor lenge man skal gå på Metformin. Jeg sluttet tvert etter uke 12 og det gikk veldig bra, det var Hausken som bestemte det. Men vær obs på at man kan tåle sukker dårlig, så anbefaler et sunt kosthold med lite sukker:) Legene på Volvat sa alt fra 12-18 uker, men det er individuelt fra person til person. Jeg ble ikke dårlig når jeg sluttet :) gratulerer og lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...