Gå til innhold

Tannlegen og høygravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er 30 uker på vei og har plutselig fått vondt i en tann. Er litt usikker på om det er tanna som er vond eller om jeg har på dratt meg øre og bihullebetennelse. Har vondt i hode, vondt i de bakerste tennene oppe og ned + vondt i øret på samme side. Hva gjør jeg hvis det viser seg at det er hull i tanna. Jeg kan ikke ligge på ryggen , da svimmer jeg av. Og jeg nekter å borre eller trekke tanna uten bedøvelse. Men det får jeg vel ikke så lenge jeg er gravid. Noen som har opplevd dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff stakkar. Dårlig timing.

Veldig usikker på hva du bør gjøre. Men jeg var på tannlegesjekk i uke 32 tror jeg det var. Hadde 2 KANSKJE hull, men de måtte t røntgen for å være sikker. Og jeg måtte derfor komme tilbake etter fødsel.

Jeg hadde ringt og spurt. De gjør ikke noe som er farlig

For barnet

Skrevet

Du får bedøvelse. De har forskjellige typer. Jeg var nettop og trakk en visdomsjeksel som var betent. Det eneste de ikke gjør er å ta røntgen av tannen.

Håper du får fikset vondtene. Det er grusomt å ha tannpine. Men jeg må si det høres mer ut som bihulebetennelse i ditt tilfelle.

Lykke til! :)

Skrevet

Har tatt røntgen av tann flere ganger under graviditeten, bare google risikoen, den er minimal, ihvertfall etter første trimester. Det verste er vel kanskje at man kan få vena cava syndrom, hvis man ligger lenge flatt på ryggen. Min jordmor mente også at det ikke var noen fare å ta et par røntgenblider hvis man må.

Det er lettere å komme seg til tannlegen nå enn etter man har født og har en liten som er avhengig av pupp.

Skrevet

Det er helt ufarlig å gå til tannlegen som gravid, så sent i svangerskapet kan du til og med få rotfylling uten problemer. Jeg har vært flere ganger, senest i uke 34. Bedøvelse er ikke farlig, den er så lokal at den ikke har noe med babyen å gjøre, og det er nesten ikke røntgen de bruker lenger, men du får et blyteppe over magen for sikkerhets skyld, så det er ikke noe å være redd for.

Du kan jo ringe til tannlegen å høre om de kan sjekke deg i en sittende stilling? De er sikkert veldig behjelpelige. Hvis du f.eks. har betennelse i visdomstenner kan det bli veldig ille hvis du venter for lenge, det sier jeg med veldig dårlig erfaring. Verdt å få det sjekket syns jeg.

Skrevet

Jeg har vært hos tannlegen to ganger i svangerskapet, røngten og bedøvelse begge ganger! Må man så må man ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...