Gå til innhold

Ny forskning om D-vitamin!!!

Anbefalte innlegg

Sjekk ut artikkelen!!

Vet vi blir tullerusk av alle disse anbefalingene om hva vi skal spise og ikke spise.. men denne må vel være en av de mest troverdige!!

http://www.newscientist.com/article/dn22234-vitamin-d-may-increase-ivf-success--depending-on-race.html

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143967840-ny-forskning-om-d-vitamin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble iallefall hjernevasket og gikk rett til apoteket og kjøpte D-vitaminer i dag ;) Skader vel ikke å prøve så lenge man holder seg til anbefalt dagsdose.

Jeg spiser lite fet fisk og får lite dagslys for tiden siden jeg er sykemeldt og mye innendørs. Den beste måten å få i seg D-vitamin er vel å ta tran, men det klarer jeg bare ikke. Så uansett er det nok lurt for min del å få i meg mer D-vitamin. Tusen takk for tipset!

Annonse

Legen min hadde forresten ikke hørt om denne nye artikkelen i NewScientist og hadde ingen anbefalinger om hvilken dosering jeg skulle gå for. Han hadde det travelt, så jeg turde ikke diskutere noe mer med ham, hehe.

Jeg fant ut at det jo er D-vitamin i vitaminbjørnene jeg stapper i meg hver morgen.. men det er bare 10 mikrogram med D-vitamin i to sånne bjørner (som er max anbefalte antall per dag).

Tror jeg velger å kombinere vitaminbjørnene med å ta tran istedenfor å kjøpe rene vitamin D tabletter (som er på 20 mikrogram, i allefall de som selges på Apotek1). Et merkelig valg kanskje for de av dere som ikke takler smaken av tran, men jeg ble tvangsfôret tran da jeg var liten så jeg har utviklet resistens mot smaken :P Får jo også omega-3 via tran, og det har jeg bestemt at må være positivt :D

Lykke til jenter!! ;)

Nei altså, jeg mente at max antall vitaminbjørner er 2 stk per dag. Og i dem er det 5 mcg per bjørn. Max antall bjørner er jo basert på alt som finnes i dem, og det er jo ganske mye mer enn bare D-vit. Så max anbefalt dose av D-vit er nok ikke 10mcg. På apotek1 her i byen visste de ikke at det fantes tabletter med bare 10 mcg en gang. De selger kun tabletter av 20 mcg der...

I følge det jeg har lest om D-vit så er anbefalt dose per dag for folk over 10 år 15 mcg. Hvis man prøver å bli gravid så kan man øke det til 20-40 mcg står det. Jeg ville likevel ikke tatt sjansen på å ta to tabletter, siden man får i seg noe D-vit i matvarer og via sola også. øverste toleransegrense er 100 mcg (mer enn dette bør man ikke få i seg).

Hvis man føler seg usikre på dosering bør man selvfølgelig konferere med lege...

Endret av all i want is u

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...