Solmamma Skrevet 1. september 2012 #1 Skrevet 1. september 2012 Får dere gjort noe annet enn hus og barn? Prosjekter? Stor hage? Gård? Dyr? Bær?
Mineto Skrevet 2. september 2012 #2 Skrevet 2. september 2012 Hm, det er nok ikke så vanlig å drive gård. Eller dyrke bær (plukke derimot), eller ha dyr utover hund og katt:-) Så innlegget ditt får kanskje ikke så mange svar..(?) Men, det er mange som har tre barn! Og de jeg kjenner har både hus, barn, mann og jobb. Og ifølge de aller fleste av dem; et stressende liv. Bondekoner finnes det sikkert også noen av:-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 2. september 2012 #3 Skrevet 2. september 2012 Jeg gjør ganske mye utenom barn og hus. Hadde tiltet om jeg "bare" hadde hatt barn og hus å skulle ta meg til med. Har rett og slett behov for å gjøre andre ting også. Jeg jobber normalt 100%, men akkurat nå har jeg startet med 75% pga et vikariat. Nå studerer jeg 50% ved siden av og bygger hus, og det synes jeg i grunnen er litt i overkant av travelt. Gleder meg til huset er ferdig om ca 3 måneder. Ellers prøver jeg å være sosial med venninner minst en dag/kveld i uken, trene 3-4 dager i uken, lese noen bøker pr måned osv. Under normale omstendighet (les: når jeg slipper husbygging og studier og "bare" har full jobb) så synes jeg ikke det er så stressende med fire barn egentlig. Men jeg liker at ting skjer, og er veldig flink til å sette grenser for meg selv og prioritere meg selv også. Er ikke den type kvinne som sier ja til alt mulig når jeg ikke orker og har kronisk dårlig samvittighet for alt mulig. Tror det hjelper litt på, det og trening
Mineto Skrevet 2. september 2012 #4 Skrevet 2. september 2012 Wow! Alva. Selv har jeg to barn, og har permisjon fra 50% studier. Er nettopp ferdig med å bygge hus (ble det før vi fikk nr to), og dagene er mer enn nok fylt (til randen). Jeg/vi treffer venner (vennepar/venninner) og familie to-tre ganger pr uke (vi prøver ha en av dagene i helgen -iallefall en av kveldene! - til å bare være oss fire, og bare gjøre "ingenting"). Vi planlegger nr. tre og skjønner egentlig ikke hvordan vi i all verden vi skal få plass i livet til denne... Hehe:-) Og når skal vi sove?! Når sover du?? Kapasiteten skrus vel opp etterhvert som livet tar fart:-)
M@mm@nmin <3 <3 <3 Skrevet 2. september 2012 #5 Skrevet 2. september 2012 hehehehe........ Ikke så vanlig å drive gård? hehehehe..... Bondekoner finnes det sikkert også noen av?? hehehehe..... Høres ut som om å drive med gård er skikkelig "ut" gitt!!!!! MEN å drive med gård er tross alt en livsstil - en livsstil som er valgt av den enkelte gårdbruker (og kanskje også hans/hennes partner)! Til tider er det mye stress og jag - OG mange forpliktelser og virkelig dårlig økonomi! Utrolig lite fritid/ferietid (les: sammenlignet med vanlige arbeidstakere). Tunge nedturer og heftige oppturer!!! Men så er vi så heldige å få lov til å la våre barn vokse opp på en gård :) :) Vi er veldig priviligerte!! Nok om det.............. Vi har tre barn sammen! Mannen min jobber kun på gården (2,5 årsverk). Jeg har 80 % jobb utenom, men er for tiden hjemme i permisjon med minste medlem av familien. De to største er på skole og bhg på dagtid. Jeg deltar i gårds-driften når det lar seg gjøre. Minste barn er med på mye for tiden! Fjøs-stell, flytting av dyr, traktor-kjøring, sette opp nytt gjerde osv osv.... Ikke alltid ting går etter planen med et lite barn å ta hensyn til, men da har vi i alle fall prøvd Vi har veldig stor hage, men har i løpet av 15 år fått den "staude- og buskehagen" jeg bestandig har ønsket meg!! MEGET enkel og veldig pent!! Plen har vi i massevis, så plenklipper kjøres det rimelig ofte - når minste sover dupp eller når alle barna er i seng på kveldene! Ellers trener jeg 3 - 5 ganer i uka (30-45 min)........ Når jeg koser meg leker jeg med barna!!! Evt slapper av i en armkrok i sofaen <3 Eller "alenetid": Leser bok! Pluss at jeg gjør ordinært husarbeid da så klart ALT i den rekkefølgen det passer seg best der og da!!! Plukker IKKE bær og gjør IKKE håndarbeid................
Mineto Skrevet 2. september 2012 #6 Skrevet 2. september 2012 hehehehe........ Ikke så vanlig å drive gård? hehehehe..... Bondekoner finnes det sikkert også noen av?? hehehehe..... Høres ut som om å drive med gård er skikkelig "ut" gitt!!!!! MEN å drive med gård er tross alt en livsstil - en livsstil som er valgt av den enkelte gårdbruker (og kanskje også hans/hennes partner)! Til tider er det mye stress og jag - OG mange forpliktelser og virkelig dårlig økonomi! Utrolig lite fritid/ferietid (les: sammenlignet med vanlige arbeidstakere). Tunge nedturer og heftige oppturer!!! Men så er vi så heldige å få lov til å la våre barn vokse opp på en gård :) :) Vi er veldig priviligerte!! Nok om det.............. Vi har tre barn sammen! Mannen min jobber kun på gården (2,5 årsverk). Jeg har 80 % jobb utenom, men er for tiden hjemme i permisjon med minste medlem av familien. De to største er på skole og bhg på dagtid. Jeg deltar i gårds-driften når det lar seg gjøre. Minste barn er med på mye for tiden! Fjøs-stell, flytting av dyr, traktor-kjøring, sette opp nytt gjerde osv osv.... Ikke alltid ting går etter planen med et lite barn å ta hensyn til, men da har vi i alle fall prøvd Vi har veldig stor hage, men har i løpet av 15 år fått den "staude- og buskehagen" jeg bestandig har ønsket meg!! MEGET enkel og veldig pent!! Plen har vi i massevis, så plenklipper kjøres det rimelig ofte - når minste sover dupp eller når alle barna er i seng på kveldene! Ellers trener jeg 3 - 5 ganer i uka (30-45 min)........ Når jeg koser meg leker jeg med barna!!! Evt slapper av i en armkrok i sofaen <3 Eller "alenetid": Leser bok! Pluss at jeg gjør ordinært husarbeid da så klart ALT i den rekkefølgen det passer seg best der og da!!! Plukker IKKE bær og gjør IKKE håndarbeid................ Hehe, skjønner at jeg fikk for denne..:-) Men du, bondekone, det ER jo ikke et såå vanlig yrke i dagens samfunn! Å være bonde og gårdsdrift altså. Det ER ikke mange bondekoner i forhold til yrkesaktive kvinner, med arbeidsplass utenfor hjemme, i dagens samfunn å oppdrive. At det er flott og viktig, og sikkert tøft og herlig, både kona og yrke, det tror jeg, men vanlig i den forstand at mange bondekoner vil fremtre i denne tråden, tror jeg ingenting på... Så er det opp til hver enkel bondekoner å motbevise min påstand:-)) Heia bondekvinner!!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 3. september 2012 #7 Skrevet 3. september 2012 Wow! Alva. Selv har jeg to barn, og har permisjon fra 50% studier. Er nettopp ferdig med å bygge hus (ble det før vi fikk nr to), og dagene er mer enn nok fylt (til randen). Jeg/vi treffer venner (vennepar/venninner) og familie to-tre ganger pr uke (vi prøver ha en av dagene i helgen -iallefall en av kveldene! - til å bare være oss fire, og bare gjøre "ingenting"). Vi planlegger nr. tre og skjønner egentlig ikke hvordan vi i all verden vi skal få plass i livet til denne... Hehe:-) Og når skal vi sove?! Når sover du?? Kapasiteten skrus vel opp etterhvert som livet tar fart:-) Som nevnt, akkurat nå blir det litt for mye synes jeg, er rimelig sliten. Men vi har vært veldig forberedt på dette og skal klare å bite tennene sammen i 3 måneder til. Da er både husbygging og eksamen over for denne gang, og det skal bli en enorm lettelse! Ellers sover jeg helt normalt tror jeg, fra ca 23-23.30 til ca 6.30 +/- en halvtime (og litt lenger i helgene). Men nå ser jeg veldig fram til desember. Da har mannen og jeg inngått en avtale om å ikke gjøre noe annet (enn vanlig jobb da) enn å bare kose oss og være med barna. Ikke noe jobbing i hus, ikke noe "skal bare", men bare slappe av og kose oss! Har en del dårlig samvittighet ovenfor barna nå, men det er jo bare akkurat denne fasen som er travel.
*Lissi* Skrevet 4. september 2012 #8 Skrevet 4. september 2012 Har 5 barn og jobber 100% turnus. Det igjen gjør at jeg har endel fri midt i uka, som gjør at jeg har "egentid". Prøver å få trent iallfall 3 ganger i uka. Hjelper på humøret Er ikke så flink å komme meg ut om kvelden til venninner. Går litt i bølgedaler. Fort å havne i sofaen med mannen. Er blitt lettere da nå som vesla vår er nesten to år. Synes ikke det er så travelt i hverdagen i grunn. Man tilpasser seg nok litt med så mangen barn
Bondejenta Skrevet 5. september 2012 #9 Skrevet 5. september 2012 EG ER BONDEKONE! Har fire born. Ein tenåring og og tre små trulter på 4,3 og 1... i 100 % jobb! Mannen er i 800 % jobb som gardbrukar. Mykje fell på meg. Huset ser som regel bomba ut, men vi trivast. Har aldri eigentid. Håper det vil endre seg når tausene blir eldre. Gleeedar meg! Likevel kunne eg ikkje hatt det bedre! Ikkje har vi mykje pengar, ikkje har vi fancy hus, ikkje fin bil, men vi klarer oss heilt fint og har eit godt liv Ja til bønder hi hi
littlemisstrouble Skrevet 8. februar 2013 #10 Skrevet 8. februar 2013 Vi har også gård og i perioder er jeg alene. Lille på ett går i barnehage, men noen ganger må hun være med ute! Litt strevsomt til tider men alt går
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå