Gå til innhold

Har strikket Marius-genser, men den ble alt for liten :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge hatt lyst på en marius-genser, så fant ut at jeg bare måtte hive meg rundt å strikke selv siden ingen andre hadde mulighet. Gikk på garnbutikken, og sa at de var store i størrelsene, så jeg valgte å gå for M. Jeg bruker M til vanlig, så tenkte at da måtte den bli god å stor, men nei :(

Ble ferdig med den i dag og skulle endelig prøve: Ser ut så jeg har på meg hold-in klær.. Kjempeskuffet. Er sikker på at det er str XS/S...

Flere som har opplevd dette, eller kan det hende at jeg strikker ekstremt hardt?

Så om noen vil kjøpe genser, er det bare å rope ut :P

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Så ergerlig! Mulig du strikker veldig fast ja? Tror nok ikke jeg blir seende noe bedre ut i den størrelsen selv, så jeg får takke nei :P

Skrevet

Du strikker kanskje hardt. Men om du har strykejern kan du prøve å legge et vått håndkle over og stryke genseren litt. Og strekke i den etter vask, så kanskje er du heldig at den passer.

Prøv å selg den på Finn.no. :)

Skrevet

Sjekket du strikkefastheten før du begynte å strikke da? Hvis du vet hvor mange centimeter du strikker på x antall masker på en gitt pinnestørrelse, så ser du jo lett om det kommer til å passe eller ikke.

Legg den ut på Finn, er poppis med sånne gensere. Så strikker du bare en ny :)

Skrevet

Det er ikke bare maskeantall, men også strikkefasthet. Hvor mange masker har du på 10 cm? Hvis det stemmer med det som er oppgitt på garn-banderolen så må det være mønsteret det er noe feil med. Hvis du har flere masker på 10 cm enn det banderolen sier, så strikker du stramt og burde strikket hele greia med tykkere pinner eller i størrelse L eller XL for at det skulle blitt riktig antall masker på 10 cm.

Hvis du vet at du strikker stramt, bør du alltid strikke en prøvelapp for å sjekke maskeantallet, og vurdere å øke pinnetykkelsen for å få det til å bli rett.

Du kan sikkert selge genseren på finn.no og få nok for den til å kjøpe nytt garn og litt attpå for bryet.

Skrevet

Oi, vi tenkte helt likt vi, 21:26!

Skrevet

Jeg har nok strikket ganske fast :(

Men det rare er at jeg kjøpte så mye garn det sto jeg trengte, og jeg klarte akkurat å bruke opp alt..

Jaja, får heller tjene meg noen kroner på å selge den, så kanskje jeg er heldig å ha den nye genseren ferdig om ett par år :D

HI

Gjest Filifjonka
Skrevet

Da vet du til neste gang at du må strikke prøvelapp, og justere pinnetykkelse til målene stemmer. Og hvis du strikker stramt, så velger du tykkere pinner og da går det fortere vet du :) .

Det er også en god ide å sjekke målene som står angitt på de forskjellige størrelsene i oppskriften mot dine egne mål, når du skal velge størrelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...