Magia Skrevet 31. august 2012 #1 Skrevet 31. august 2012 Jeg må finne en god norsk sangtekst til neste norsk-forelesning. Den skal teoretisk kunne brukes i norskundervisning på mellomtrinn eller ungdomstrinn. Noen tips til hvor jeg skal lete? Jeg har hittil bare funnet frem til noen Seigmen-tekster, men de er veldig mørke, så jeg vet ikke. Teksten jeg velger bør ha en viss litterær kvalitet, ikke bare "oh baby baby, rist på ræva" osv. Hehe
Musemorbr / Skrevet 31. august 2012 #2 Skrevet 31. august 2012 Noe av Øystein Sunde, kanskje? Der er det sannelig nok av ord å ta av. Den mannen får skrevet mer i en sang, enn enkelte andre gjør i romaner.
Magia Skrevet 31. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 31. august 2012 Godt forslag! Skal sjekke ut noen av hans tekster Flere?
Lettie Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 Eller kanskje noe fra Kråkeviks songbok...?
Magia Skrevet 31. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 31. august 2012 Eller kanskje noe fra Kråkeviks songbok...? Jeg tenker nok mer i retning noe mer "populært". Ikke nødvendigvis nyeste nye, men noe som viser at vi omgir oss med lyrikk i hverdagen. Noe som kan fenge elever i en ungdomsskole og få de til å se på dikt og lyrikk som noe levende og interessant. Men takk for forslag
Tabitha Skrevet 31. august 2012 #7 Skrevet 31. august 2012 Bjørn Eidsvåg, Sigvart Dagsland. Sanger med Kari Bræmnæs (Kari Bremnes). Hun har blant annet gitt ut en Cd med tekster av Edvard Munch, der hun synger dikt om maleriene hans. Hun synger også på Cohen på norsk. Det er jo da tekster av Leonard Cohen som er oversatt til norsk. Lynni Treekrem: "du får smøre på brødskiva di sjøl" "no ska vi færra te Mexico".
Mor Stratos Skrevet 31. august 2012 #8 Skrevet 31. august 2012 Odd Nordstoga, Kaizers Orchestra, Hellbillies osv. Flotte tekster på mange sanger. Eller hva med Halvdan og Vinnie f.eks?
Tabitha Skrevet 31. august 2012 #9 Skrevet 31. august 2012 Denne er ikke uvanlig å bruke som skoleprosjekt utenfor Bergen:
sisseljenta Skrevet 31. august 2012 #10 Skrevet 31. august 2012 (endret) Tre små kinesere; f.eks '365 fri', 'eplekake med krem', 'du e der væl' Dum dum boys 'Tyven, tyven' De Lillios; ' Finnes det en kvinne', 'Fullstendig oppslukt av frykt', 'glemte minner', ' Kaizers orchestra; 'hjerteknuser', 'kontroll på kontinentet'. Lykke til : ) Endret 31. august 2012 av sisseljenta
Magia Skrevet 31. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 31. august 2012 Dere er gull verdt, damer Har masse å sjekke ut nå! Tusen takk!
PintSizedDictator Skrevet 31. august 2012 #12 Skrevet 31. august 2012 Sommerfuggel i Vinterland? Eller noe av Alf Prøysen? Kanskje noe av Jan Eggum til og med.
L-8 Skrevet 31. august 2012 #13 Skrevet 31. august 2012 Det er ikke noe å lure på engang: Raga rockers - hun er fri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå