Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #1 Skrevet 31. august 2012 Ikke det at barna mine får masse godteri etc hos mine foreldre, men vet at til frokost får de spise honey corn (aldri hjemme). Det er ofte fine polarbrød (loff i mine øyne) til lunch og ofte pølser eller pizza til middag. De får servert frukt og bær også, det har jeg trumfet gjennom. De får ALLTID kronesis når de er der, er de der en helg så er det kronesis HVER dag. Er dette greit? Barna mine er hos mine foreldre kanskje 1-3 dager i måneden. Jeg tenker det er greit, men samtidig så skjønner jeg ikke hvorfor de absolutt skal spise usunne ting der. Er jeg hysterisk?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #2 Skrevet 31. august 2012 Glemte å si at de får saft og brus som de ønsker hos moren min. Aldri hjemme. HI
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #3 Skrevet 31. august 2012 Tja, jeg har oppfordret moren min til å ha sunne alternativer i hus når barna er der. Gjør meg ingenting at de spiser pølser til middag, eller får is hver gang de er der. Hadde moren min kjøpt inn ting de ikke vet hva er, f.eks sjokolade pålegg hadde jeg blitt irritert. Trenger ikke innføre usunne ting de ikke aner eksisterer. Det finner de fort nok ut av. De får lettere is, litt godteri hos mine foreldre. De er ikke der så ofte, selv om vi bor nærme. De er ofte hos oss og moren min VET at jeg misliker at hun tar med søtsaker etc. Derfor tar moren min ofte med seg f.eks jordbær, smoothie m.v. Ungene er like glad for det (hadde sikkert vært hysterisk glade om det var sjokolade, da..)
najaden Skrevet 31. august 2012 #4 Skrevet 31. august 2012 Hos oss er det helt klart andre regler hos svigermor, og det er helt OK for meg. Vi forsøker å leve sundt hele uka, og tror ikke det skader om det skjeies ut en og annen helg hos farmor
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 Jeg er litt delt her. for syns ikke forskjellige regler gjør så mye, men er det å gi de masse dritt nødvendig for det? Mamma er ekstrem på det, og jeg liker det ikke. Vis vi er der på lunsj, så vil hun gi han brus for han er jo tross alt hos mormor, mens han egentlig vil ha melk. Eller, han vil ha melk helt til hun tar frem brusen. Syns det er helt idiotisk. Samme med godter og is. Han Må få det siden han er hos mormor og det er sååå synd på han som aldri får slikt hjemme i ukedagene. Hos svigers er det annerledes. De respekterer våre meninger og regler. Samtidig som de er ganske sunne og sånt selv. Her er det vann til middag og heller dessert etterpå. De kan nok være litt for slapphendte med det usunne, men ikke i en så stor skala som min mamma. Der betyr det ikke så mye at han får en sjokolade etter lunsj, for resten er jo sunt og vanlig kosthold. De har og de samme reglene som oss når det gjelder andre ting og.
☆☆☆ Skrevet 31. august 2012 #6 Skrevet 31. august 2012 Tror vi må ha noenlunde samme linje siden de bor så nært, men tror ikke det blir et problem.
L-8 Skrevet 31. august 2012 #7 Skrevet 31. august 2012 Selvfølgelig! Men nå er alle besteforeldrene opptatt av sunt kosthold da ;-)
Magia Skrevet 31. august 2012 #8 Skrevet 31. august 2012 Alt med måte, tenker jeg da. Farmoren til guttungen er glad i å servere en liten dessert etter en sunn middag f eks, og det er fast rutine at hver gang han kommer på besøk så ligger det noen non stop i en boks i bokhylla. Er stas å finne den og se etter hvilke farger det er på nonstopene denne gangen. Dette gjør meg ingenting Når bestefaren ga han cola når han var 4 mnd, bare for å se reaksjonen, da ble jeg passe irritert. Hehe
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #9 Skrevet 31. august 2012 Vi kan ikke bli så hysteriske at barnet ikke kan kose seg med litt usunne alternativer når de er hos bestemor 1-3 ganger i måneden altså! Det er hverdagskostholdet som er viktig, det er overhodet ikke skadelig for et barn å få i seg litt sukker og hvitt hvetemel innimellom. Jeg synes du virkelig i overkant hysterisk som i det hele tatt tenker på dette når ungene er der såpass sjeldent.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #10 Skrevet 31. august 2012 Det er jo ikke så mange dager pr mnd, så det spiller jo egentlig ikke så stor rolle. Men det er litt synd at barn skal "skjemmes bort" med sukker og usunn mat når de er bort. Hadde vært mye bedre om besteforeldre serverte sunn frokost, lunsj og middag og heller litt ekstra feks til dessert eller kveldskos. Men. Det er jo ikke så lett å diktere hva andre skal servere i sine hus, så hvis du velger å ha dine barn der, må du nesten også la besteforeldrene bestemme maten selv.
skinnfilla Skrevet 31. august 2012 #11 Skrevet 31. august 2012 huff synes det er litt trist jeg med alt dette "aldri hjemme" opplegget. greit nok at man ikke skal spise is og godterier hele tida , men om de får et glass brus eller en sjokolade midt i uka gir jeg blaffen i. vet at mine unger spiser det de trenger for å ha det bra . de er friske,slanke og aktive alle tre.
Lille♥mitt Skrevet 31. august 2012 #12 Skrevet 31. august 2012 Besteforeldre er jo til for å skjemme bort barna. Makan til hysteri altså...
PeppaPig Skrevet 31. august 2012 #13 Skrevet 31. august 2012 Hvis ungene dine er hos besteforeldrene sine 1-3 dager i måneden så syns jeg du er en smule hysterisk. Om de får honnikorn, polarbrød og pizza eller pølser 3 dager i måneden så er det ikke mye i mine øyne. Jenta mi kan få både pølse og pizza hjemme og det trenger ikke engang være lørdag for at vi skal spise det. Senest igår bestilte vi pizza til middag og vi drakk brus. Men vi gjør ikke dette hver dag og det er jo hva man gjør i hverdagen som er det viktige, ikke hva man skeier ut med en gang i blant. Syns at besteforeldre skal få lov til å skjemme bort barnebarna sine litt jeg da
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #14 Skrevet 31. august 2012 Når storesøster er hjemme er det våre regler, og når hun en sjelden gang er hos besteforeldrene er det demmes regler som gjelder De har hatt barn selv, og det er blitt mennesker av oss alle sammen, så jeg gidder ikke gå rundt å være hysterisk for at hun skal få en is eller ett glass saft eller brus.
Odine! Skrevet 31. august 2012 #15 Skrevet 31. august 2012 Det kommer an på hvor ofte de er hos besteforeldrene: Bor de i nabohuset og ungene er på besøk flere ganger i uke/hver dag, så kan ikke besteforeldrene skjemme bort til hverdags. Hvis besteforeldrene bor slik til at man sees ei gang i måneden så kan de slå seg litt mer løs.
C.L.H85 Skrevet 31. august 2012 #16 Skrevet 31. august 2012 Mine foreldre gir vafler, boller, kjeks og slikt hvis de spiser det selv, de er veldig i mot at voksne skal sitte å meske seg imens ungene skal sitte å glo Ellers har jeg sagt at søtsaker og godis ikke skal erstatte måltider og alt med måte Allikevel greier de å få gitt henne en is hvis de er på butikken og slikt, men bryr meg ikke nevneverdig om det. De er så fascinert over at det finnes smoothier for disse små (gjorde ikke det når jeg var liten), at de heller dytter i henne det enn andre ting. Egentlig faren min som er verst, så mamma holder styr på han( Ellers hadde hun vel fått vasset i nugatti) Svigers er ikke videre opptatt av godis men heller opplevelser, så hun får ikke så mye sånt hos dem Kanskje litt vafler eller en bolle i ny og ne Hvis det går over stokk og stein ved tanke på matvanene sier jeg i fra, men hva slags regler de lager hos seg har jeg ikke noe med
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #17 Skrevet 31. august 2012 Foreldrene mine bor rett over veien, og ungene løper frem og tilbake som de vil, så når det gjelder kosthold må de følge våre regler i hverdagen i allefall. Heldigvis skjønner foreldrene mine dette selv da. Mannens foreldre besøker vi til sammen 2-3 uker i året, så de får gjøre som de vil. Heldigvis er de flinke til å gi ordentlig mat først og eventuell kosemat etterpå. Ikke fordi jeg tror barna hadde tatt skade av bare kosemat den korte tiden, men jeg merker at de har det bedre selv når de spiser ordentlig mat også.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #18 Skrevet 31. august 2012 Regler hos besteforeldre, syns jeg kommer an på så mye. Spesielt mtp. dette med hva de får av usunne matvarer. Får de det mye hjemme, er de ofte hos besteforeldrene? Jeg var litt striks før, da guttungen var der flere dager i uka, og syntes ikke de kunne bruke det besteforeldrekortet hver eneste gang. Nå derimot, så får han sjeldent noe godt hjemme - vi har mye sunn mat og har bare slutta å kjøpe godteri og is, lager sjeldent kaker (vi høres nok Så kjedelig ut nå). Han får det innimellom når han husker det på butikken men det er ikke alltid. Og han er mye sjeldnere hos besteforeldrene sine nå er det kanskje en gang i uka/annenhver uke. Så da gjør det ikke noe at besteforeldrene gir han litt kjeks, sjokolade, is, saft (Jeg skjønner ikke det selv hvorfor de Må gi bare sånn drit men;))
Vogndilla Skrevet 31. august 2012 #19 Skrevet 31. august 2012 (endret) Ja selvfølgelig! De er som regel hos besteforeldre i helgene, da får de være lenger oppe, får litt ekstra lørdags godis og kanskje is eller noe annet godt. Men nå er ikke jeg kostholds nazi da! Jeg har sunne, friske og aktive barn som får en is i ny og ned og litt godteri og brus til barnetv på lørdager. Det er kos jeg husker jeg satte stor pris på som barn selv, lørdagsgodis var jo magisk Vi har et sunt og variert kosthold, og skyt meg gjerne nå -men mine barn får saft til middag hver dag!! De drikker vann hele dagen ellers, men til middag blander vi en mugge saft -fordi det er godt Endret 31. august 2012 av EnBlå&ToRosa
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #20 Skrevet 31. august 2012 Jeg vet barna mine få det de har lyst på hos bestemor, og det legger jeg meg ikke oppi.
Mandalas Skrevet 31. august 2012 #21 Skrevet 31. august 2012 Det blir endel usunt hos besteforeldrene ja. Og det er helt greit!
O`Neill Skrevet 31. august 2012 #22 Skrevet 31. august 2012 Ikke det at barna mine får masse godteri etc hos mine foreldre, men vet at til frokost får de spise honey corn (aldri hjemme). Det er ofte fine polarbrød (loff i mine øyne) til lunch og ofte pølser eller pizza til middag. De får servert frukt og bær også, det har jeg trumfet gjennom. De får ALLTID kronesis når de er der, er de der en helg så er det kronesis HVER dag. Er dette greit? Barna mine er hos mine foreldre kanskje 1-3 dager i måneden. Jeg tenker det er greit, men samtidig så skjønner jeg ikke hvorfor de absolutt skal spise usunne ting der. Er jeg hysterisk? Når barna er hos dine foreldre 1-3g i måneden så kan jeg ikke skjønne hva som er greia med å henge seg opp i at de har ekstra kos hos sine besteforeldre.. Så ja, du er hysterisk. Vår datter ser sine besteforeldre en helg hver mnd eller annenhver mnd.. Og hvis de vil skjemme henne bort med is, pizza og evt godteri så orker jeg ikke å henge meg opp i det. Burde være lov med litt ekstra kos hos besteforeldre, iallefall hos de en ikke ser så ofte..
cheni Skrevet 31. august 2012 #23 Skrevet 31. august 2012 Helt greit for meg. Hadde mange krangler med moren min med de to eldste som er 18 og 16 nå. Men de som er 7 og 1 år nå så syns jeg det er koselig at hun skjemmer dem bort med snop og saft Så får jeg være den strenge, fæle mammaen som jeg trives ganske godt med å være
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå