Gå til innhold

Noen med erfaring? Føde i vann

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har egentlig aldri tenkt stort på fødselen, og vil helst ta alt som det kommer. Men lot tankene fly i går, og kom på at fødsel i vann burde være det mest geniale for min del.

Jeg liker meg faktisk bedre under vann enn på land. (Skikkelig vannmann!)

I tilegg har jeg en hofteskade jeg er redd for under fødsel.. Har gjort litt vondt de siste årene, men får jo ikke lov å ta røngten nå, så aner ikke hva, eller om det er noe galt med den..

Pga denne skaden får jeg ofte vondt i hoften av å ligge f.eks og skreve. Og i andre stillinger om jeg ligger slik for lenge.

Men i vann merker jeg ingenting til hoften.. Og det blir mindre tungt og flytte på seg osv.

Er det vanlig her i Norge at man føder i vann? Aldri hørt om noen som har det enda. Så om det er noen her, kom gjerne med historier!

Jeg skal forresten føde på Bærum.. Håper de har kvalifiserte jordmødre til vannfødsel der..

Endret av AiliVeronica
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med å føde i vann, men ble rett og slett litt skremt da vi var på svangerskapskurs. Jordmor begynte å fortelle om hvor fantastisk dette kunne være hvis du likte deg i vann. Tenkte strake at dette er nok det rette for meg denne gang. (Venter nr 2...) men jeg hadde ikke tenkt tanken ferdig før jeg ombestemte meg. For plutselig sto samme jordmor og snakket om at det å føde i vann er blitt ulovlig i Sverige etter en hendelse der mor reiste seg opp i løpet av fødselen, men i "kampens hete" satte seg ned igjen...mor druknet babyen som var på vei ut...slik jeg forsto på jordmor ønsker hun å opplyse om dette nettopp fordi at hvis en skulle bruke denne metoden var det viktig at en var veldig glad i vann og tok imot alle ordre under fødselen... Ellers kunne samme jordmor son forøvrig jobber på sus i stavanger fortelle om at overlegen på avdelingen holdt på å miste barnebarnet i vannfødsel fordi at vannet var blitt en grad og to for kaldt.... Så det som hørtes ut som en perfekt måte å føde på er blitt utelukket for min del...Vet om flere som har begynte fødsel i vann som smertelindring, men som har valgt å komme opp av karet rett før pressrier tar til. (hører bare positivt om det:-)) jeg velger det likevel bort...denne gang iallfall:-)

Skrevet
Jeg har ikke erfaring med å føde i vann, men ble rett og slett litt skremt da vi var på svangerskapskurs. Jordmor begynte å fortelle om hvor fantastisk dette kunne være hvis du likte deg i vann. Tenkte strake at dette er nok det rette for meg denne gang. (Venter nr 2...) men jeg hadde ikke tenkt tanken ferdig før jeg ombestemte meg. For plutselig sto samme jordmor og snakket om at det å føde i vann er blitt ulovlig i Sverige etter en hendelse der mor reiste seg opp i løpet av fødselen, men i "kampens hete" satte seg ned igjen...mor druknet babyen som var på vei ut...slik jeg forsto på jordmor ønsker hun å opplyse om dette nettopp fordi at hvis en skulle bruke denne metoden var det viktig at en var veldig glad i vann og tok imot alle ordre under fødselen... Ellers kunne samme jordmor son forøvrig jobber på sus i stavanger fortelle om at overlegen på avdelingen holdt på å miste barnebarnet i vannfødsel fordi at vannet var blitt en grad og to for kaldt.... Så det som hørtes ut som en perfekt måte å føde på er blitt utelukket for min del...Vet om flere som har begynte fødsel i vann som smertelindring, men som har valgt å komme opp av karet rett før pressrier tar til. (hører bare positivt om det:-)) jeg velger det likevel bort...denne gang iallfall:-)

Jaha.. jeg kan ikke si jeg ble så skremt av dette men.. Aldri hørt om. Og hvor mange barn dør ikke under vanlig fødsel... og mor og, for den saks skyld. Barnet bor jo i vann i 9 mnd, så at det drukner på vei ut er nok bare tullprat, for et nyfødt barn kan jo overleve LENGE under vann.

Jeg vil at selve utdrivelsen skal være i vannet. Derfor jeg vil føde i vann.

Skrevet

Mulig jeg skrev litt misvisende...men klart at går barnet fra vann til vann er alt ok. Det som var greia med historien i Sverige er jo at mor reiste seg opp i fra vannet, barnet var delvis ute og ikke lenger i vann, mor satte seg ned. Der av druknet den. Tviler vel egentlig på at jordmor står og forteller tull. .. I utgangspunktet forbauset det meg at historien(e) ble nevnt i det hele tatt. Som du selv nevner en fødsel kan gå galt uansett...for meg ble det den avgjørelsen denne gang:-)

Skrevet

Jeg hadde vannfødsel, og det kan virkelig anbefales! Smertelindrende varmt vann, og det må da være bedre å trykke ut ungen når man er "vektløs" ift å ligge på ei flat seng.. Har bare hatt én fødsel, ennå, så har ingenting å sammenligne med ;-) Men, jeg fikk streng beskjed om at hvis jeg skulle føde i badekaret måtte jeg gjøre akkurat som de sa. Fungerte godt for meg, og håper jeg er så heldig at de kan tilby meg vannfødsel denne gangen og :)

Lykke til, håper du får lov å gjennomføre fødselen på akkurat den måten du måtte ønske :)

Skrevet

ah.. Nei hun står vel ikke der å juger, hehe. Men syntes uansett det var fryktelig rart at et barn kan drukne slik, da navlestrenger fortsatt er "kobla" til, og barnet ikke enda puster selv.. Barnet er jo også ofte fylt med en del fostervann .. Sikkert sann historie, men tror det var et ekstremt tilfelle i alle fall . Man må jo uansett gjøre det som føles riktig =)

Skrevet
Jeg hadde vannfødsel, og det kan virkelig anbefales! Smertelindrende varmt vann, og det må da være bedre å trykke ut ungen når man er "vektløs" ift å ligge på ei flat seng.. Har bare hatt én fødsel, ennå, så har ingenting å sammenligne med ;-) Men, jeg fikk streng beskjed om at hvis jeg skulle føde i badekaret måtte jeg gjøre akkurat som de sa. Fungerte godt for meg, og håper jeg er så heldig at de kan tilby meg vannfødsel denne gangen og :) Lykke til, håper du får lov å gjennomføre fødselen på akkurat den måten du måtte ønske :)

Jeg har så lyst tilå føde i vann.. Men bærum sykehus tilbyr ikke dette tydligvis.. Vurderer å høre med legen om jeg kan søke meg over til ullevål eller noe.. Bærum tilbyr badekar som smertelindring, men man får ikke føde i vannet.. og det VIL jeg

Skrevet
Jeg hadde vannfødsel, og det kan virkelig anbefales! Smertelindrende varmt vann, og det må da være bedre å trykke ut ungen når man er "vektløs" ift å ligge på ei flat seng.. Har bare hatt én fødsel, ennå, så har ingenting å sammenligne med ;-) Men, jeg fikk streng beskjed om at hvis jeg skulle føde i badekaret måtte jeg gjøre akkurat som de sa. Fungerte godt for meg, og håper jeg er så heldig at de kan tilby meg vannfødsel denne gangen og :) Lykke til, håper du får lov å gjennomføre fødselen på akkurat den måten du måtte ønske :)

Jeg har så lyst tilå føde i vann.. Men bærum sykehus tilbyr ikke dette tydligvis.. Vurderer å høre med legen om jeg kan søke meg over til ullevål eller noe.. Bærum tilbyr badekar som smertelindring, men man får ikke føde i vannet.. og det VIL jeg

Nei det er vel desverre ikke alle sykehus som tilbyr dette, da de må ha personell som er opplært og kvalifisert til akkurat vannfødsel..

Ønsker deg lykke til uansett, håper det ordner seg for deg :)

Kanskje finner du ut at det ikke ville vært riktig for deg uansett, man får jo ikke noe annet smertestillende ved vannfødsel.

Skrevet
Nei det er vel desverre ikke alle sykehus som tilbyr dette, da de må ha personell som er opplært og kvalifisert til akkurat vannfødsel.. ønsker deg lykke til uansett, håper det ordner seg for deg :) Kanskje finner du ut at det ikke ville vært riktig for deg uansett, man får jo ikke noe annet smertestillende ved vannfødsel.

Vil ikke ha smertestillende uansett :P

Skrevet

Som "bobbert" skriver forsto jeg poenget med historien var at det er ekstremt viktig å følge ordre ved denne type fødsel:-) samt at det er viktig at mor liker seg like godt i vann som på land:-P :-) ellers er jeg enig i at her er det nok noen faktorer som ikke kom frem på kurset og at dette er et mer ekstremt tilfelle og eksempel. Lykke til med fødselen når du kommer så langt:-)

Skrevet

Jeg hadde også vannfødsel, å det anbefaler jeg virkelig!! Fikk akupuntkur, ellers klarte jeg meg utrolig nok uten noe annet :) Jeg fikk bestemme hvor varmt vann jeg ville ha selv, å vi tappet på varmt vann, det lindra veldig altså! Kan ikke tenke meg å føde på "land" :) Hadde en kjempe fin vannfødsel!

Skrevet

Så godt å høre! Jeg kunne også tenke meg en vannfødsel :)

Men poenget med at babyen druknet var vel at den var oppe i luft og så ned i vann igjen. Jeg har også hørt at dersom en vil føde i vann, må babyen være under vann under hele fødselen.

Skrevet

Jeg er også fan av vannfødsel og ønsker dette. men jeg hørte av en sykepleier at du ikke får føde i vannet, så da vet jeg sannelig ikke.. får høre om det er noe som tilbys der jeg skal føde :)

Skrevet

Jeg forsøkte meg i vann sist, men jeg klarte rett og slett ikke finne noe god stilling i vannet og fikk bare mere vondt under riene enn når jeg hang over prekestolen. Ei jeg kjenner fødte i vann for et år siden og hun syntes det var en utrolig herlig opplevelse. Så vi er forskjellige.

Det er bare å prøve seg fram når man står midt oppi det! Ellers så vet jeg at det anbefales å ligge på siden når man føder hvis man har kraftig bekkenplager, det kan jo være at det også kan være greit for deg hvis du sliter med hoftene. evt vurdere epidural om du er kjempeplaget.

Mitt tips er altså: prøv deg fram og finn ut hva som fungerer for deg.

Skrevet

Dersom en bor i Oslo-området og ønsker å føde naturlig i vann, så er ABC-klinikken på Ullevål det definitivt beste valget!

Skrevet

Jeg lå i badekar som smertelindring på første fødsel, lå der frem til pressriene begynte. På andre fødsel spurte jordmor om jeg ville føde i vann, og sa ja til det. Da jeg hadde full åpning mistet jeg helt riene og sovnet nesten i karet. Da måtte jeg opp i senga, og få en sprøyte i låret for å få i gang riene igjen. Lå på siden og fødte denne gangen, mindre vondt og mindre revning. Fortalte det til en venninne og hun hadde hatt det likedan, mistet helt riene og måtte ut av karet for å føde. Fantastisk smertelindring å ligge i badekar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...