Gå til innhold

Trenger seriøst hjelp med navn til lillesøster!

Anbefalte innlegg

Hei alle forumsfrøkner,

Lillesøster trenger sårt et navn! Vi står helt fast, og ukene tikker og går uten at vi klarer å fatte en beslutning. Vi har flere problemer: a) far er gresk og jeg er norsk - vi har derfor veldig ulike referanser. B) mange blant familie og venner har fått barn før oss, og vi (les: jeg) har havnet i et spor der vi tenker litt for mye på at vi ikke kan velge det samme/for likt navn som noen annens barn....... SUKK!

De som står øverst på listen nå er:

Eva

Agnes

Hennie/Henny

Amy

Ana

Eliza

Alice/Alisa

Zoe

Eloise

Sophia

Spørsmål 1.

Egentlig har vi begge nå en veldig sterk følelse for at hun er en Eva. Problemet er at min søster har en datter på 6 som heter Ava... Hva synes dere? Blir det for nært - "dårlig gjort"???

Spørsmål 2.

Hva kunne eventuelt være et fint mellomnavn, for å skille Eva mer fra Ava??

Spørsmål 3.

Hvilke andre navn stemmer dere for? Kom gjerne med forslag utenom listen vår også!

Tusen takk på forhånd for hjelpen! Den er sårt tiltrengt!...

Fortsetter under...

Syns Eva er fint jeg og selv om det ligner på Ava syns jeg ikke det gjør noe. Hvis du vil ha dobbeltnavn kan jeg komme med forslag.

Eva Helen

Eva Iren

Eva Marie

Eva Charlotte

Eva Therese

Eva Elize/a

May Eva

Linn Eva

Jeg synes ikke det er dårlig gjort for selv om de likner i uttale ser jeg på det som to ganske forskjellige navn og synes derfor ikke du kopierer henne. Men hvis de skal omgås mye kan det kanskje bli forvirrende sånn praktisk.

Jeg liker veldig godt navnene Eva, Agnes og Sophia. Eloise er også stilig. Amy eller Zoe ville jeg ikke brukt i Norge.

Annonse

Jeg vet alt om hvor vanskelig navn kan være. Dere er heldige som har et navn dere begge liker og føler er riktig. Selv føler jeg at alle navn er feil på min datter, og det er vondt. Synes derfor at dere skal velge Eva uavhengig av alle andre tilbakemeldinger:-). Gå for hva dere føler at hun ER!!

Eva og Ava er langt over streken for hva som er ok søsken i mellom synes jeg. Rent praktisk vil det jo også by på mye problemer når man roper på barna og i sosiale sammenkomster. Synes heller ikke det hjelper med å plusse på et navn...

Eloise er jo bare helt utrolig vakkert! Min stemme går til det :)

Hva med:

Timea

Elvira

Augusta

Aurelia

Aurelie

Annonse

Eva og Ava er langt over streken for hva som er ok søsken i mellom synes jeg. Rent praktisk vil det jo også by på mye problemer når man roper på barna og i sosiale sammenkomster. Synes heller ikke det hjelper med å plusse på et navn... Eloise er jo bare helt utrolig vakkert! Min stemme går til det :) Hva med: Timea Elvira Augusta Aurelia Aurelie

De er jo ikke søsken, men søskenbarn. Da er det ikke problematisk, etter min mening.

Hvorfor ikke velge et "norsk" navn med gresk opprinnelse, slik som Helena?

De er jo ikke søsken, men søskenbarn. Da er det ikke problematisk, etter min mening.

Jeg vet det, men ser at innlegget mitt fort kan misforstås. Jeg mente søsken i mellom blant foreldre. Synes altså det er altfor likt navn mellom søskenbarn. Vi unngår f.eks. Cornelius da gode venner av oss har en datter som heter Kornelia, Leopold fordi to barn i nær omgangskrets som heter Leo. Synes det er enda strengere søskenbarn i mellom, men vet absolutt at ikke alle tenker som meg ;)

Hei alle forumsfrøkner, Lillesøster trenger sårt et navn! Vi står helt fast, og ukene tikker og går uten at vi klarer å fatte en beslutning. Vi har flere problemer: a) far er gresk og jeg er norsk - vi har derfor veldig ulike referanser. B) mange blant familie og venner har fått barn før oss, og vi (les: jeg) har havnet i et spor der vi tenker litt for mye på at vi ikke kan velge det samme/for likt navn som noen annens barn....... SUKK! De som står øverst på listen nå er: Eva Agnes Hennie/Henny Amy Ana Eliza Alice/Alisa Zoe Eloise Sophia Spørsmål 1. Egentlig har vi begge nå en veldig sterk følelse for at hun er en Eva. Problemet er at min søster har en datter på 6 som heter Ava... Hva synes dere? Blir det for nært - "dårlig gjort"??? Spørsmål 2. Hva kunne eventuelt være et fint mellomnavn, for å skille Eva mer fra Ava?? Spørsmål 3. Hvilke andre navn stemmer dere for? Kom gjerne med forslag utenom listen vår også! Tusen takk på forhånd for hjelpen! Den er sårt tiltrengt!...

1. Hvis dere liker navnet Eva, så går dere for det..

2. Eva Eloise

Eva Sophia

3. Eloise er nyydelig..

Hva med;

Elinor ???

Ana var fint synes jeg, men det er egntlig enda likere ava når jeg tenker meg om

Zoe er jo kjempe fint, men kjenner jeg hadde hatt problemer med å bruke det selv, men du kan jo bruke din greske mann som argumentasjon for å bruke det. :)

Jeg er ikke glad i dobelt navn så der kan jeg nok ikke hjelpe deg.

Ellers synes jeg alle navnene du hadde på lista di var veldig godt brukanes :)

Tusen takk for mange og fine svar, alle mann! :) Setter pris på deres tilbakemelding.

Står fortsatt fast, dessverre. Skikkelig på vippepinnen! Er sååå vanskelig! Hadde det ikke vært for søsteren min, hadde vi ganske sikkert gått for Eva uten å blunke. Ser at det er litt delte meninger her ute også... Mest for, kanskje. Men nå som jeg er så usikker, veier enhver tvil tungt.

@sylihe: Storesøster heter Lilia Natalie - men vi bruker kun Lilia til daglig. Kunne godt ha hett bare Lilia for min del. Da vi bestemte oss for hennes navn, tok vi med begge fordi vi ikke ville gi slipp på våre respektive favoritter ;)

Ja, ja. Sitter oppe nok en natt og prøver å studere meg frem til et navnvalg.

Det blir egentlig litt likt.. Ana blir også likt?

Kanskje:

Eira

Belle Sofija

Tilly

Isobel

Eloise

Geneviv

Serenity

Amina(t)

Soley

Solange

Serine

Miria

Maryam

Isabella

Mayan

Maire

Desiree

Renee

Cindy

Najma

Telma

Mie

Lykke

Wilma

Ellie

Elina

Carmen

Rosita

Jamilet

Thaila

Sanna

Sylvia

Frej

Aicute :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...