Gå til innhold

3 ukers avvik på ul termin :(

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var idag på ultralyd og skulle vært 20 uker på vei idag.

jeg ble satt tilbake til 17+2 pga hodemål..

BPD: 39

MAD:39

FL:25

var på ul i uke 9 og fosteret tilsvarte denne uken. jeg fikk da termin 20 januar. noe som også stemte med min egen beregning.

Jeg kjente livmorkanten godt i uke 6, noe som jeg ble veldig overrasket over(var ingen tvil). hvis jeg da blir satt 3 uker tilbake kjente jeg den i uke 3??

det må da være helt umulig!

skjente godt spark uke 15, men da må det ha vært uke 12??

og livmorkanten når nå navlen.

3 ukers avvik syns jeg er veldig skummelt med tanke på at jenta jeg fødte 15 dager på overtid i fjor veide 4380. det ligger til familien å gå lenge overtid, så burde jeg få en second opinion angående termin?

Jeg har stilt dette spørsmålet inne på jordmødrene også. Begynner å bli ganke frustrert så stille spørsmålet her også :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143967119-3-ukers-avvik-p%C3%A5-ul-termin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville også gått til andre og fått det sjekket. De målte grundig feil på et av mine barn, og det var på grunn av at de har en litt spesiell hodeform. Litt ovale i stedet for runde på en måte. Dette var under vekstestimering, og hun ble beregnet til å være ca 2 kg, mens hun tre dager etterpå ble født og veide 3,5.

Livmorkanten nådde navlen min ca uke 13, men det er nok fordi jeg er tredjegangs. å kjenne spark i uke 12 ville jeg vært mer skeptisk til. Så jeg ville garantert gått til noen andre og sjekket det.

Takker for svar! ja spark i uke 12 er litt snodig så her blir det nok ny ultralyd! enten ved å gråte seg til det eller privat. det ble ikke sgat noe om hodet i forhold til resten av kroppen, men man blir jo bekymret for at kansje barnet har vokst lite i hodekretsen..

Dette er samme situasjon jeg er i. Det menes at jeg er 28 uker, jeg mener jeg er 30. Var på 3d igår og legen sa at enten er det et veldig stort foster, eller så har jeg rett og er to uker lenger på vei. Han fortalte at dette med tverrmål er veldig misvisende pga forskjellige hodeformer, og at det rette er å måle omkrets og ikke tvers over. Men systemet de bruker på sykehus for å regne ut termindato klarer bare å håndtere dette tversover-målet, og da kan det ofte bli feil...

Du har en klar fordel med tidlig ul, det er mye vanskeligere å regne feil der. Hvis du er tre uker kortere vil det si at du var i uke 6, og det er stooor forskjell på et foster i uke 6 og uke 9! Du har en god sak der, ta det opp med jordmor/lege ved neste kontroll, og få hjelp til å få ny ultralydtime pga feilsatt termindato :)

Barnet i uke 9 var større og mer baby enn forrige gang jeg gikk gravid og var 8 uker. kunne umulig være uke 6 nå når vi var der.

Det skal jeg jaggu argumentere for når jeg skal til jordmor.

Dessverre var hun som foretok ultralyd undersøkelsen idag skråsikker på den nye terminen pga hodemålene, men for meg føles det helt feil. dessuten fikk jeg positiv test 14 dager etter eggløsning og hvis det var 3 uker før.. ja.. da hadde jeg ikke blitt befruktete engang :)

Annonse

Menstermin hos oss er 6 september, ble satt tilbake til 22 september pga lite hode. Men så eksploderer alt og nå er jenta estimert til å være 3800g og 50cm, for en uke siden. Så jeg fikk tilbake menstermin. Synes det er skummelt dette jeg. Ikke så rart det er mye mer svangerskapsforgiftning og annet svineri som baby og mødre får. Stol på egen termin mener jeg :)

Samme skjedde med en bekjent av meg. Ble satt tilbake så mye at hun liksom skulle ha testet positivt før befruktning. Hun trodde ikke på ul-terminen og holdt fast ved sin egen. Barnet kom da hun sa at hun hadde termin, ikke ved ul-termin..

Rart du ikke fikk en ny time, med lege. I Tysklan f.eks så er det kun leger som utfører UL. En Sykepleier er ikke grunlegende godt nok opplært til f.eks svare deg her. Om du besøker en privat klinikk her i norge, så er det bare leger som utfører UL. Du vet best, så få fastlegen din til å henvise deg på nytt, til en lege, eller bestill en time privat. :)

Søsteren min ble satt tilbake 3 uker, noe som betydde at hun skal ha fått positiv test omtrent før hun ble gravid... Gyn mente det er fordi hun har lange sykluser og litt ustabile! Vært på flere målinger etter uke 18 og det stemmer at babyen er 3 uker yngre enn hva hun først mente! Usikker måling i tidlige uker( venter nr to med IVF så bet at en bitteliten målefeil av gyn kan tilsvare uker feil) på ordinær ul er når babyene er likest i vekst, de går da etter hodemålet hovedsakelig og du vil få en mer korrekt termin:)hun og trodde hun var 20 uker på ul men var bare i uke 17

Endret av lillebie på`n igjen

Jm eller legen din bør henvise deg til ul i uke 32 og 36 mener nå jeg. Om det virkelig er slik at babyen din er så liten nå så kan det jo faktisk hende at morkaka di ikke gir nok næring. Det er jo rart at alderen stemte frem til ule 9, at ebryor går i dvale osv som de sier kan gjøre at terminen blir forskjøvet skjer jo før dette. Jeg syns det er arogant av jm å faktisk ikke høre på deg. Her skjedde det med meg sist, jeg ble satt 2 uker tilbake og i uke 36 ble det påvist 30% vekstavvik på babyen min. I uke 37+5 i følge ul termin ( uke 39+6 i følge mens termin) kom hun til verden bare 2100g. Her var morkaka min veldig liten og navlestrengen veldig tynn, det veide 300g tilsammen. Nå er jeg gravid igjen og denne jenta er og liten for alderen, skal derfor inn på ny ul i uke 23-24 for å se på morkake funksjonen. Hva som skjer videre etter det regner jeg med blir avklart da etter UL.

Jeg var og på UL i uke 26 og 31 pga lite liv, og hadde de da giddet å ta seg bryet med å se målene fra de to gangene så hadde kunne lagt merke til at hun vektkurver hennes falt. Men siden hun fortsatt var innenfor normalen da, dog helt i nedre sjiktet så ble det ikke gjort noe med, ikke før i uke 36. For jeg hadde og riktig termin på tidlig UL. Skriver ikke om min erfaring for å skremme deg altså, kun for å få deg til å sette litt krav om ekstra oppfølging. Jeg opplevde at føden og gynekologisk sist var veldig arrogante og at jeg ikke måtte komme å kreve noe som helst. Det de sa var rett, ikke noe å diskutere. Denne gangen har jeg vært rimelig klar fra første stund og jm på ordinær henviste meg videre til lege for videre oppfølging.

Annonse

Da skal jeg be om ny henvisning til UL. gå til privat om de absolutt skal nekte meg det.. jeg er så redd for at morkaka mi nå gir mindre næring til barnet. siden babyene nå skal vokse ganske så likt.

det er ingen tvil om når jeg ble befruktet. jeg testa hver dag etter eggløsning og en g-test vil aldri bli falsk positiv hvis det ikke er for graviditet. at ting skal ha ligget i dvale i 3 uker er noe jeg ikke tar sjansen på.

så takker for alle svar! :)

at det faktisk er skremmende historier der ute viser jo faktisk at helsepersonell kan ta feil.

Jeg gikk gjennom min egen måling her på ordinær UL, og da er målene mine her slik:

BPD: 42

MAD: 38

FL: 25

Og det er jo nesten identisk med dine, og jeg ble satt til og være 18+1

Og med målingene skulle jo du vært på lik linje om ikke lenger enn meg....:(

Men uansett er aldri noe kult og bli satt uker tilbake og føle at man har kommet så langt, når man kanskje ikke har det allikevel... så ville nok sjekket det engang til jeg <3

Var forresten på ultralyd her om dagen. Basert på mål, ville jeg blitt satt tilbake 2,5 uker, men gynekolog sa at hun så at fosteret måtte være eldre enn det, pga bevegelse og hvor utviklet hn var. Ikke alltid mål stemmer. Spent på ordinær ultralyd nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...