Gå til innhold

Kan man virkelig ikke spise salami og svartpølse...?

Anbefalte innlegg

Jeg er kvalm og uggen om dagen, og sliter med å få i meg mat. En av de få tingene jeg får i meg er loffskiver med svartpølse, men nå har jeg fått høre at man ikke kan spise pølsetyper som salami, svartpølse, pepperoni etc når man er gravid... Stemmer det?

Fortsetter under...

Annonse

Hentet fra Matportalen

Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet. Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette.

Kan jeg spise spekemat dersom jeg fryser ned kjøttet først?

Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat.

Gjest Shanti ♥
Jeg er kvalm og uggen om dagen, og sliter med å få i meg mat. En av de få tingene jeg får i meg er loffskiver med svartpølse, men nå har jeg fått høre at man ikke kan spise pølsetyper som salami, svartpølse, pepperoni etc når man er gravid... Stemmer det?

Grilstad har en kokt salami som skal være trygg å spise. (Den heter rett og slett "Kokt salami").. Jeg sendte dem en e-post og hørte, den skal være varmebehandlet til kjernetemp et stykke over 70 grader og derved være trygg :)

Annonse

Det er 8 små måneder av mitt liv, da klarer jeg meg helt fint uten spekemat! gjort det de to andre gangene også så blir nok ikke noe problem denne gang heller...

Det finnes jo så mye annet godt man kan spise, så ser ikke poenget med å risikerer og "ta sjanser" under svangerskapet..

Endret av MammaMø med to små

Kokt salami sier du? Tror jammen at mannen skal få seg en tur på butikken i kveld jeg.

Jeg har så utrolig lyst på spekemat, brie, uendelige mengder kaffe og et stort glass med vin. Men det er nok bare fordi jeg vet at det ikke er lov. Mannen i huset har fått forbud mot å spise roastbiff, for akkurat det savner jeg virkelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...